0

پیشگیری از آبستنی و دلائل عقیم ­سازی در گربه

دلائل عقیم ­سازی در گربه

برای پیشگیری از آبستنی گربه خوشبختانه امروزه برای گربه ­ها با ارایه قرص­های ضدبارداری می­توان تا زمانی­که موردنظر است آن­ها را از داشتن بچه­ گربه محروم داشت و هر زمان که اراده شود، با قطع قرص، آن­ها آماده خواهند بود که جفت­گیری و تخمک­ گذاری را انجام دهند به شرط این­که مصرف قرص­ها، طبق دستور کارخانه سازنده به درستی مصرف شود و هیچ­گونه وقفه­ ای در خلال مدت مصرف دارو در حیوان ایجاد نشود. دراین پست راه های پیشگیری از آبستنی و دلائل عقیم ­سازی در گربه را بیان می کنیم و نکات مهمی را اشاره می کنیم.

پیشگیری از آبستنی گربه

در صورتی­که علاقه­ای به تکثر حیوان و زاد و ولد آنن از گربه خود نداشته باشید، می­توان برای همیشه گربه خود را عقیم کنید و از آبستنی او را محروم کنید، گربه ­های ماده بعد از عقیم کردن و برداشت رحم و تخمدان­ها، به تدریج در طی چند سال حالت چاقی و فربه­ای به خود می­گیرند و در سنین پیری با اختلالاتی در وضعیت دفع ادرار روبه­ رو خواهند شد و امکان کنترل، گاهی برای آن­ها دشوار خواهد شد و ممکن است ادرار به ­صورت بی­ اراده از ناحیه واژن به­ صورت مکرر خارج شود، علاوه ­بر حالت دفع ادراری، گاهی با اشکالاتی در ناحیه مهبل نیز ممکن است مواجهه شوند.

در صورتی­که تنها اکتفا به برداشتن رحم و یکی از تخمدان­ها شود، گربه­ ها شور و حال جوانی را در خود حفظ کرده و فعالیت جنسی همچنان در آنها باقی خواهد ماند، منتهی در اثر جفت­گیری باردار نخواهند شد و همچنان روحیه­ای و سرحال خواهند داشت، با توجه به برداشت یکی از تخمدان­ها همراه با رحم، علاوه ­بر این­که مشکلات ادراری حل خواهد شد، حیوان روحیه شاداب و فعالیت جنسی همچنان باقی و فعال و در شرایط خوبی به زندگی خود ادامه می­دهد.

اخته کردن گربه ­ها نر بعد از سن 4-3 ماهگی یکی دیگر از روش­های جلوگیری از بارداری در گربه بوده منتهی باید به این مسئله توجه داشت. گربه­ های ماده را باید در آپارتمان همیشه تنها نگه دارید و تنها با گریه نر اخته شده زندگی کند، چون به محض خارجی شدن از آپارتمان و یا حیاط منزل امکان جفت­گیری او با سایر گربه­ های نر اخته نشده وجود خواهد داشت.

بنابراین راه­های پیشگیری از بارداری در گربه عبارتند از:

  1. اخته کردن گربه­ های نر
  2. عقیم کردن گربه ­های ماده
  3. مصرف قرص­های ضد بارداری

نکاتی که لازم است در هنگام عقیم کردن گربه ماده به آن توجه کرد:

  1. گربه­ های ماده را نباید قبل از 6 ماهگی عقیم نمود.
  2. در طول دوره فحلی در گربه ماده از انجام عمل عقیم کردن (اواریو هیسترکتومی) در گربه جلوگیری کنید چون در طی این زمان به علت حساسیت رحم و تردی، شکنندگی خاص عروق، امکان ایجاد خون­ریزی در حین انجام عمل جراحی زیاد خواهد بود.
  3. در دوران فحلی با افزایش هورمون­های جنسی در خون امکان خون­ریزی شدید وجود دارد.

دلائل عقیم ­سازی در گربه

دلائل عقیم ­سازی در گربه

لازم است توجه داشت بستن لوله­ های اریدوکت (تخم­بر) یا عبور کننده اوول که در زنان معمول و متداول است در گربه­ ها قابل اجرا نبوده و لتازم است جهت عقیم­سازی به برداشتن تخمدان­ها یا حداقل یکی از تخمدان­ها همراه با رحم اقدام نمود، برداشت یکی از تخمدان­ها بیشتر برای این بود که گربه­ها، وضعیت فیزیولوژیکی خود را از نظر داشتن هورمون­های مادینه­گی حفظ و کمتر دچار افسردگی گردند.

در ضمن امکان جفت­گیری را هم برای گربه­ ها فراهم می­آورد، در صورتی­که در بعضی از گربه­ها با انجام جراحی و برداشت یکی از تخمدان­ها، هنوز بحران­های جنسی و سروصداهای خاص در فصول جفت­گیری وجود داشته باشد که معمولاً استثنائی است، باید مبادرت به برداشت تخمدان دیگر نیز کرد.

دلائل زیر باعث انجام عقیم ­سازی در گربه­ها می­گردد:

  1. کاهش از پرخاشگری- خرابکاری و حالات تهاجمی و غیره.
  2. کاهش رفتار و حرکات پرشی بر روی اشیاء و یا گربه­ های دیگر و در نهایت کاهش نزاع بین گربه­ها.
  3. افزایش و طولانی­شدن وطول عمر، در گربه­ها
  4. از بین رفتن گرفتاری­های ناشی از آبستنی- آبستنی­های ناخواسته، داشتن توله ­های اضافی
  5. کم شدن حالات هیجانی و عصبی در گربه
  6. جلوگیری از سروصدا- قیل­وقال و صداهای نامأنوس ناشی از بحران­های جنسی.
  7. کنترل و مهار گربه­ های ماده و پایبندی به ماندن در منزل و یا آپارتمان.

مواقعی که لازم است دکتر دامپزشک را در وضعیت آبستنی غیرمنتظره قرار دهید

در صورتی­که در خلال زایمان اتفاق ناگواری رخ دهد، لازم است با دامپزشک تماس بگیرید و او را در جریان وضعیت غیرمنتظره که ایجاد شده قرار داد، حالاتی­که لازم است دکتر دامپزشک را از وضعیت­های ناگوار مطلع کنید، عبارتند از:

  1. در مواردی که گربه به مدت 3 ساعت برای زایمان زور می­زند ولی بچه گربه­ای زاییده نمی­شود و درد شدید سرتاسر بدن گربه را دربرگرفته.
  2. وجود فشارهای شکمی همراه با زور زدن­های مستمر. بدون این­که بچه گربه­ای خارج شود، یا این­که بچه گربه در ناحیه کانال زایمانی گیر کرده و فشارهای رحمی و شکمی قادر به خروج بچه گربه نمی­باشد.
  3. حالت شوک توأم با غش که با احساس سرما و لرزش در سرتاسر بدن گربه همراه باشد.
  4. با گذشت بیش از 6 ساعت از خروج خون و ترشحات رنگی از مهبل و عدم خروج جنین از رحم.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج