0

چگونگی شناسایی گوسفند از نظر سن

تشخیص سن گوسفند

معمولاً در دامداری هایی که با برنامه رکورد گیری و اصلاح نژاد گوسفند سروکار دارند هنگام تولد بره، ورقه شناسایی و پیشینه حیوان تنظیم می­شود. بدیهی است شناسایی گوسفند از نظر سن را از روی ورقه نامبرده در تمام دوره طول عمر می توان تعیین نمود. اما در ایران، بیشتر دامداران بخاطر کار صرفاً معیشتی و نداشتن کارشناس، هیچگونه ورقه پیشینه ای برای دام­های خود تهیه نمی نمایند. بنابراین لازم است اطلاعات کافی در مورد طرز شناسائی سن گوسفند داشته باشند یکی از روش­های شناخت سن، شمارش تعداد شیارهای شاخ می باشد که بخاطر فقدان شاخ در برخی از نژادها چندان عملی نیست. همچنین بواسطه وجود پیچش های مختلف شاخ تشخیص تعداد شیارهای آن بسهولت و بشكل دقيق امکان پذیر نیست. دراین پست به بررسی تشخیص سن گوسفند می پردازیم.

چگونگی شناسایی گوسفند از نظر سن

امروزه معمولاً شکل و تعداد و زمان رویش دندان­های تنایا یا پیشین در آرواره زیرین راهنمای اصلی تعیین سن گوسفند است. باید توجه داشت که رویش دندان­های ثنا یا در حیوان بالغ در زمان ثابت و معینی صورت نمی گیرد و عوامل مختلفی در این امر دخالت دارد. از جمله عوامل نامبرده می توان نژاد و توارث، محيط، شرايط تغذیه و چراگاه را نام برد. چنانکه در نژاد های پیش رس نمو دندان­ها زودتر شروع می شود و رویش دندان­ها نسبت به سایر نژاد ها تقریباً ۳ تا 6 ماه جلوتر صورت می گیرد.

بهرحال وجود اختلافاتی که ممکن است در اثر عوامل فوق در شکل و نمای دندان­های ثنايای گوسفند وجود داشته باشد و در شرایطی که به ورقه پیشینه و شناسائی حیوان دسترسی نیست سن حیوان را باید از روی وضع دندان­های ثنايا تعیین کرد. فرمول دندانی حیوان را در دوره شیری و زمان بلوغ و براساس تعداد کل دندان­ها در هر آرواره می توان به ترتیب زیر نشان داد:

فرمول دندان­های شیری:

فرمول دندان­های بالغ:

در فرمول های فوق، صورت کسر معرف تعداد دندان­ها در آرواره زیرین و مخرج آن معرف دندان­های آرواره زیرین است. چنانکه ملاحظه می شود گوسفند فاقد دندان­های انیاب در هر دو آرواره و عاری از دندان­های ثنا یا در آرواره زیرین است. یادآوری این نکته در اینجا ضروری است که گوسفند باستثنای دوره شیرخواری مانند سایر نشخوار کنندگان حیوانی مطلقاً علفخوار می باشد و به همین جهت تشکیلات دندان بطور ویژه ای در آن تکامل یافته است تا حيوان بتواند به سادگی علوفه را در دهان و بین دندان­های خود قراردهد. تکامل فوق به قسمی است که بجای دندان­های ثنا یا درآرواره زیرین یک لایة سخت بوجود آمده که سطح بالائی و نیز دندان­های ثنايا در آرواره زیرین با آن تماس دارد. دندان­های ثنايا را در آرواره زیرین به چهار جفت تقسیم می­کنند که عبارتند از جفت­های مرکزی و میانی و جانبی و گوشه.

تشخیص سن گوسفند

بره در هنگام تولد معمولاً فاقد دندان می باشد. در ظرف یک هفته بعد از تولد دندان­های ثنايای شیری شروع به ظاهر شدن می نماید و در دوماهگی ثنا یای شیری بطور کامل در آرواره زیرین مشاهده می­شود. تا حدود ۱۸ ماهگی دندان­های شیری برجای خود مستقر می باشد. پس از آن بتدریج می افتد و و بجای آنها هر جفت از دندان­های بالغ ظاهر می گردد. بعبارت دیگر ابتدا ثنایای مرکزی و سپس به ترتیب ثنا یای میانی و جانبی و بالاخره گوشه می روید تا اینکه کلیه دندان­های ثنايای بالغ جانشین ثنا یای شیری می­شود. در شرایط فوق حیوان را برحسب تعداد دندان­های ثنايای بالغ نامگذاری می کنند و همانطوریکه در شکل (5- 3) ملاحظه می شود. آنرا بنام دو، چهار، شش، هشت دندانه می خوانند. پس از آن دندان­ها شروع به ریختن می نمایند. در این هنگام گوسفند از مرز شش سالگی می گذرد و اصطلاحاً به آن شکسته دندان می گویند. باید توجه داشت که ریختن دندان­ها در گوسفند تابع زمان خاصی نیست.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج