0

آشنایی با نژاد گربه ­های موبلند:گربه نژاد تورتوایس شل

هر دو  نژاد تورتوایس شل این گربه و پوست لاک­پشتی گربه ایرانی  چه مو کوتاه یا موبلند، مدت زمان زیادی است که مورد شناسایی قرار گرفته است. گربه­ای بسیار دلربا، خانگی و مطیع و در هنگام رشد، بسیار شادی­ آفرین، بازی­گوش و زینت­بخش محافل و مجالس است. پوشش بدن او، از رنگ­هایی سیاه، قرمز و کرم تشکیل گردیده است ولی گاهی به صورت لکه­هایی در سرتاسر بدن او به خصوص در ناحیه صورت و گوش­ها، پاها، دم و زیر شکم پخش گردیده است.

تورتوایس شل (مخلوطی از سیاه، قرمز و کرم) پوست لاک­پشتی گربه ایرانی (Persian’s Tortoiseshell-cat )

گربه ­ای که به عنوان الگو مورد ارزیابی قرار می­گیرد، باید دارای چنین پوششی باشد و لکه­ های رنگی اطراف بدن باید کاملاً موزون و زیاد بزرگ و گسترده نباشد که نظر بیننده را به خود جلب کند ضمناً فاقد هرگونه خال­های سفید باشد.

رنگ صورت در این نژاد، بسیار مهم بوده، و باید دارای رنگ قرمز آتشین یا کرم در اطراف چشم باشد که بسیار مورد توجه بوده و جذابیت بیشتری را به چهرۀ این نژاد می­دهد.

چشم­ها در این نژاد، باید پهن و باز، به رنگ نارنجی یا مسی و در جای مناسب قرار گرفته باشند، تا مورد قبول و دلخواه همگان قرار گیرند.

پرورش این نژاد طرفداران بسیار دارد و در جفت­گیری سعی می­شود، از نژادی که دارای صورت باریک و گونۀ ضعیف است استفاده شود. اما در صورتی که نوعی نر آن را از گونه­های برجسته انتخاب کنند، نتیجه بهتری از این نژاد عاید می­شود، اکثر نوزادان این نژاد، ماده بوده و نوع نر کمتر در میان آن­ها دیده می­شود، ظاهراً به نظر می­رسد نوع ماده، در این نژاد غالب می­باشد.

در گزارشات مکرر قیمت نوع جنس نر آن را برابر با وزن آن طلا خرید وفروش می­شود اما به نظر می­رسد، حقیقت نداشته باشد و در ارزیابی و ارزش آن مبالغه می­کنند، شاید هم نوع نر آن را عقیم می­کنند، تا ازدیاد نسل در آن­ها محدود گردد و ارزش قابل توجهی به دست آورد.

اگر در هنگام جفت­گیری ماده این نوع نژاد را با یکی از نژادهای دارای رنگ سیاه یا قرمز یا کرم یک دست آمیزش دهند، پیش­بینی می­شود، بچه گربه­های رنگی در خواهند آمد.

شاید هم به رنگ کرم یا سیاه به همراه قرمز یا تورتوایس شل متولد شوند، نوع آبی رنگ و قرمز مخطط را به­طور موفقیت­آمیزی جفت­گیری نموده­اند، اما گاهی خطوطی در روی بدن آن­ها مشاهده می­شود که تولید این نژاد را با اشکال روبه­رو می­کند.

یک گربه تورتوایس شل خوب با پوشش که دارای لکه­های مجزا با 3 رنگ متمایز سیاه، کرم و قرمز باشد، نظر انسان­ها را مجذوب و شیفته خود نموده و همیشه در فستیوال­های جهانی مورد تحسین همگان قرار گرفته است.

 

استاندارد

  • رنگ: سه رنگ، سیاه، قرمز و کرم که به صورت لکه ­های جداگانه هستند، رنگها باید روشن و انبوه و در ناحیه سر نیز از همدیگر جدا باشند.
  • پوشش: موی بلند و افشان، گاهی ممکن است موهایی دیده شود که از پوشش بدن بلندتر باشند.
  • بدن: توپی شکل، گرد و چهارشانه با پاهای کوتاه.
  • سر: گرد و پهن، گوش­های کوچک که خوب و مناسب می­باشند، بینی کوتاه و پهن و گونۀ پر و گرد.
  • چشم: بزرگ و گرد، رنگ مسی یا نارنجی تیره.

(مخلوطی از سیاه، قرمز، کرم و سفید) (پوست لاک­پشتی+ سفید) گربه ایرانی- تورتوایس شل و سفید (Persian’s Tortoisoshell and white cat)

این نژاد شبیه تورتوایس شل می­باشد که به رنگ­های قرمز، کرم، سیاه به اضافه سفید دیده می­شود، لیکن رنگ سفید آن نباید زیاد پراکنده باشد و بیشتر در ناحیه صورت، پاها و به مقدار بیشتر در سینه وجود داشته باشد.

این نژاد اشکال رنگارنگی دارد که سرتاسر بدن را می­پوشاند ولی نباید هیچ­گونه علامت مخطط یا حلقوی در روی بدن دیده شود. لکه­ های رنگی باید فاقد موهای سفید و کلاً به رنگ واقعی خود باشد و به صورت واضح دیده شود.

گربه نژاد تورتوایس شل

گربه ­هایی که در این نژاد برای نمایش زیبایی، پرورش داده می­شوند، علاقمندند ماده­ها را نازا و یا عقیم نمایند، تا از بارداری گربه ­های ماده جلوگیری شود، در نتیجه از شیر دادن به بچه­ ها محروم خواهند گردید و در نتیجه، حالت زیبایی و فرم بدن خود را خیلی خوب می­توانند حفظ کرده و یا این روش، داوران و تماشاچیان مجذوب و شیفته آن­ها خواهند شد. از آن­جایی که جنس نر این نژاد عقیم به دنیا می­آید، لازم است با نژاد موبلند دیگری جفت­گیری نماید. در این صورت جنس نر در این نوع جفت­گیری باید از یک انتخاب حساب شده، برخوردار باشد. چون در حین انجام این آمیزش، ممکن است گربه­ هایی با گوش­های بلند به دست آیند، که از نظر استاندارد این نژاد خوب نبوده، چون از مشخصات ویژه این نژاد، داشتن گوش­های کوتاه می­باشد، پیش­بینی این­که، بچه گربه ­ها، در زمان تولد، بچه­گربه­های رنگی باشند غیرممکن است، در صورتی که رنگهای ایده ­آل به دست آید، موجب تعجب و خوشحالی پرورش­دهندگان خواهد شد.

گربه ­های سیاه یک­دست و سفید یک دست معمولاً از این نژاد به دست می­آیند و گاهی به ­طور استثنایی بچه گربه­ های به دست آمده زیبا و دلربا خواهند بود که نظر دوستداران و پرورش ­دهندگان را مجذوب به خود خواهند کرد.

چشمان گرد و باز با رنگ مسی یا نارنجی تیره در روی صورتی به رنگ سفید همیشه با جلوه خاصی همراه خواهد بود که نظر بازدیدکنندگان را در فستیوال­ها به خود مشغول می­کند.

داشتن بدنی توپی شکل و چهارشانه با پوشش رنگی کاملاً زیبا و جذاب می­باشد، این نژاد هم­ اکنون در وسعت گسترده اصلاح نژاد گردیده و چندین جایزه را در فستیوال­های جهانی به خود اختصاص داده و می­توان آن را یکی از نژادهای مورد توجه و زیبای گربه ­های موبلند محسوب داشت که طرفداران بسیار از گربه دوستان را به خود جلب و مجذوب ساخته است. این گربه زیاد میل به استحمام نداشته و خیلی خوب از حمام کردن استقبال نمی­کند. شاید هم به علت حساس بودن به سرماخوردگی باشد.

استاندارد

  • رنگ: چهار رنگ، سیاه، قرمز، کرم و سفید که روی بدن به­طور مجزا پخش شده است.
  • پوشش: موهای بلند، انبوه و افشان.
  • بدن: توپی شکل و چهارشانه با پاهای کوتاه.
  • سر: گردوپهن، گوش­های اختصای کوتاه، بینی پهن و کوتاه، گونه­ های گرد وپر،
  • چشم: بزرگ، گرد، رنگ مسی یا نارنجی تیره.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج