0

آشنایی با راه و روشهای نظافت سم گوسفند

روشهای نظافت سم گوسفند

تراشیدن و شستشو و معاينه دقیق سم گوسفندان ازنظر مبارزه با بیماری­های سم و بویژه بیماری گندیدگی سم (فوت رات) و لنگش لازم و ضروری است . در صورت ابتلای تعداد معدودی گوسفند در گله، ابتداء با سم تراش قسمت­های آلوده را از کف سم جدا می نمایند. جهت این عمل دست یا پای گوسفند مبتلا را روی زانو به ترتیبی قرار می دهند که پاشنه بطرف شخص عمل کننده قرار گیرد و سپس آهسته و بطوریکه به قشرهای زیرین سم آسیبی نرسد و خونریزی صورت نگیرد از پاشنه بطرف نوک پا قشرهای آلوده را برمی دارند. پس از تمیز کردن سم آنرا در ظرفی که حاوی محلول کرئولین و یا فرمالین 5 درصد است فرو می برند و چند دقیقه­ای به همان حال نگاه می دارند. سم مبتلا به فوت رات باید هفته ای یکبار جهت مشاهده نحوه پیشرفت و یا توقف بیماری معاینه شود. در این پست با روشهای نظافت سم گوسفند آشنا می شویم.

نظافت سم:

در صورت ابتلای تمام گله، گوسفندان را از محلی که در آن محلول کرئولين یا فرمالین 5 درصد وجود دارد به آهستگی و یکایک عبور می دهد و یک نفر کمک در نزدیکی محلول، گوسفندان آلوده را نگه داشته و مدت بیشتری سوم آنها را در محلول نگاه می دارد. هرگاه قبلاً قسمت آلوده سهم را با سم تراش بتراشند و بردارند بهتر است زیرا بدین ترتیب دارو بخوبی تأثیر خواهد کرد. عمل تراشیدن سم، گرچه کمی مشکل و مستلزم صرف وقت است و هر نفر در روز فقط 40 تا 6۰ رأس گوسفند را می تواند سم تراشی نماید اما در آلودگی­های شدید باید حتماً آنرا انجام داد.

شستشوی سم گوسفندان در فصول مرطوب باید روزانه حداقل دو مرتبه به هنگام ورود به جایگاه و نیز خروج از آن انجام گیرد. برای این منظور می توان در جلوی بهاربند حوضچه ای به ابعاد 20/0 × 3× 2 متر تعبیه کرد و در آن محلول سولفات دو کوئیور ۳ درصد و یا کرئولين 5 درصد ریخت و چون محلول مزبور در اثر عبور یک گله گوسفند از مواد زائد و لای و لجن انباشته می­شود بهتر است پس از عبور هرگله، مواد زائد را بیرون ریخت و به حوضچه، محلول تازه اضافه کرد. علاوه بر اقدامات فوق، به محض بروز نخستین نشانه های لنگش در گوسفندان یک گله، گوسفندان سالم را باید از افراد بیمار جدا کرد و چراگاه و جایگاه و محل تغذ به جداگانه ­ای برای آنان در نظر گرفت. بستر گوسفندان در فصل پانیر و زمستان بویژه در نقاط مرطوب باید هر هفته تعویض و با پودر آهک و کلش خشک پوشانیده شود و در فصول پائیز و بهار در روزهای بارانی و روزهای بعد از بارندگی باید از چرای گوسفندان در مراتع بسیار مرطوب نمود که گوسفندان در محل های خشک بخوابند.

روشهای نظافت سم گوسفند


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج