0

آشنایی با نژاد گربه ­های موکوتاه:گربه سیامی

گربه سیامی

گربه سیامی زیباترین گربه در میان گروه گربه­ های موکوتاه می­باشد، این نژاد در بین سال­های 1870 تا 1884 به انگلستان برده شد و در آنجا به پرورش آن همت گماردند،تا این­که شکل استاندارد فعلی خود را به دست آورد. این نژاد دارای بدنی کشیده و موزون، سرعضلانی مثلثی شکل کوچک، پاهای ظریف و کشیده، دم بلند که به تدریج باریک می­شود. در ادامه به بررسی ویژگی های این گربه می پردازیم.


دارای خال­های قهوه­ای و سیاه (گربه سیامی) Siamese

انتهای بدن (سر، دم، پنجه) تیره­تر از زمینه بدن و چشم­ها به رنگ آبی درخشان است. رنگ کلاسیک گربه سیامی رنگ عاجی است که در انتها تبدیل به قهوه­ای درخشان می­گردد.در طول دوران پرورش این نژاد رنگ­های دیگری هویدا گردیده است. این رنگ­ها عبارتند از قهوه­ای تیره، آبی، شکلاتی، بنفش کم­رنگ، قرمز و مخطط، به علاوه رنگ­های دیگری چون کرم، آبی و کرم، بنفش و کرم و غیره در انگلستان به وجود آورده­اند  که هنوز به مرحله استاندارد نرسیده است.

در آمریکا گربۀ سیامی سفید رنگ، بدون لکه­های تیره به وجود آورده­اند که بسیار جالب و جذاب می­باشد، البته باید در نظر داشت که در رنگ­های استاندارد گربه سیامی، همیشه در انتهای بدن، رنگ تیره و با رنگ زمینه هماهنگی دارد، مثلاً اگر لکه­ها به رنگ آبی ظاهر گردند، رنگ زمینه بدن سفید متمایل به آبی و اگر لکه­ها شکلاتی باشند، زمینه بدن عاجی می­باشد.

برای پرورش این نژاد باید از رنگ­های روشن استفاده نمود. گزینش چنین نژادی در سال­های اول و دوم زندگی حیوان، بسیار مشکل می­باشد. گربه سیامی در موقع تولد، به سفیدی برف بوده و بعد از چند روز موهای تیره، به تدریج در روی گوش و بینی ظاهر می­گردد.

در این نژاد، پاها کمی بلندتر از دستها و حالت سراشیبی از عقب به جلو دارد. طبق استاندارد، نبایستی وزن این حیوان سنگین و دم نیز در انتها زیاد کلفت باشد و در صورت گودی و فرورفتگی، حالت گازانبری به خود می­گیرد. باشگاه گربه­های سیامی در سال 1910 میلادی تأسیس گردیده و هم­اکنون تلاش­های بسیاری صورت می­گیرد، تا به نوع بهتر و جدیدتر دست یابند. «جدول شماره4» مشخصات نژادی گربه سیامی پس از استاندارد توضیح داده است.

استاندارد

شکل بدن و دم: با اندازه متوسط، دراز و باریک اندام، پاهای مناسب و قلمی و پاها کمی بلندتر از دست­ها می­باشد. پنجه­ ها کوچک و بیضی شکل، دم دراز و حلقوی و در انتها باریک.

سروگوش­ها: سر عضلانی مثلثی شکل که به سمت پوزه به شکل جالی باریک می­شود. گوش­ها بزرگ و نوک­تیز و در قاعده گوش عریض شده و با فاصله مناسب قرار گرفته­اند.

چشم: آبی روشن و شفاف، فرم چشم نظیر گربه­های شرقی، زاویه چشم به سمت بینی شیب­دار و بدون لوچی و انحراف می­باشد.

رنگ زمینه بدن: کرم که به رنگ حنایی سایه می­زند ولی بچه گربه­ها در پشت کم­رنگ­تر می­باشند.

لکه­ ها و نشانه­ ها: پوشش رنگ در صورت، گوش­ها، پاها، پنجه­ها و دم قهوه­ ای و سیاه با قهوه­ ای شکلاتی.

پوشش: موهای کوتاه با بافتی جالب، شفاف، براق، خوابیده می­باشند.

اطلاعات در مورد گربه سیامی

در نژاد چشم­ها به فرم شرقی کشیدگی داشته، لوچ و منحرف دیده نمی­شود، در صورتی که آن­ها را در محیطی شلوغ و پرسروصدا روانه دارند، بزودی حالتی عصبی به آن­ها دست داده و چشم­های آن­ها لوچ و منحرف می­شوند، اگر آن­ها را در جای خلوت و ساکت بگذارند، حالت عصبی به تدریج برطرف شده و چشمان آن­ها به حالت اولیه برمی­گردد.

در صورتی که این گربه در خانه نگهداری شود، باید اجازه داده شود، گربه دیگری با او زندگی کند، زیرا آن­ها تنهایی را دوست ندارند و در غیر این­صورت بداخلاق می­شوند، اصولاً گربه­های سیامی وابستگی شدیدی به صاحب خود داشته و دوست دارند با انسان­ها دائماً در تماس باشند.

به نظر می­رسد تمام حرف­هایی که به او می­زنند، به خوبی می­فهمد، این نژاد از گربه، دوست دارند با اسباب­بازی­هایی که در اختیار آن­ها قرار می­دهند، بازی کنند و به جنب­وجوش خود ادامه دهند.

گربه­های سیامی، حیوانی سرزنده و هوشیار و در پارک­ها و جاهای دیگر با صاحبان خود مشغول به قدم زدن می­شوند و بسیار کنجکاو و دارای صدار بسیار بلند که با نوع ایرانی از لحاظ صدا فرق زیادی دارند، صدا زدن حیوان ماده با صدای ناهنجاری همراه است.

موی آن­ها نزدیک به هم خوابیده و کوتاه می­باشد، اگر آن­ها را در هوای سرد و خارج از منزل نگهداری نمایید، موهایشان ضخیم و زمخت میگردد، در پوشش مویی این نژاد ممکن است خال یا نقطه­ای دیده شود، که این حالت فصلی بوده و ممکن­است بعد از تابستان­های داغ یا بعد از بیماری پدیدار گردند. برای پرورش­دهندگان ظاهر شدن این نوع خال­ها بسیار ناراحت­کننده است و این مسئله باعث می­شود، که آن­ها را از دور خارج کنند. گربه ماده عموما 6-5 بچه به دنیا می­آورد. پس از تولد پوشش آن­ها سفید و ممکن است تا یک سالگی لکه­های رنگی از قبیل قهوه ­ای- شکلاتی که رنگ تیره­ای است درآن­ها دیده نشود.

نوع و مشخصات شرح مشخصات
رنگ طبق استاندارد، در صورتی که شانه و پشت دارای سایه­های تیره و در زیر شکم سایه­های روشن داشته باشد، ایرادی ندارد، در گربه­های جوان سایه­های سطح بدن روشن و در گربه­های پیر تیره می­باشد
سر طویل و به طرف پوزه باریک می­گردد و سه گوش و مثلثی شکل است.
رنگ چشم­ها آبی روشن- براق
اختصاصات نژادی در صورت، گوش، دم، پاهای دارای سایه­های تیره
حالت بدنی گوش نسبتاً بزرگ با قاعده عریض، چشم­ها بادامی، تند متوسط، کشیده و لاغر، گردن باریک، دم باریک که به طرف انتها نازک­تر و بدون پیچیدگی پاها کمی بلندتر از دست­ها و پاها مدور و نسبتاً بزرگ.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج