0

ارزش غذایی و کیفیت گوشت مرغ محلی(مرغ بومی)

خواص گوشت مرغ محلی یا گوشت مرغ بومی که به دور از هر گونه دستکاری ژنتیکی یکی از مهمترین مواد غذایی پروتئینی با ارزش محسوب می گردد که سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد. درمقالات قبلی در مورد خصوصیات گوشت بوقلمون پرداختیم درادامه به میزان مواد مغذی در گوشت مرغ می پردازیم.

میزان موادمغذی گوشت مرغ

اطلاعات جامع و کاملی در خصوص میزان موادمغذی موجود در گوشت مرغ محلی کشور وجود ندارد. اما با توجه به تغذیه متنوع مرغ های بومی (حشرات، کرم ها، گیاهان، صیفی جات، باقی مانده خوراکی انسانی و دانه­ها) و گردش در علفزارها و محیط بیرون، طبیعتاً باعث افزایش کیفیت گوشت تولیدی در قیاس با گوشت مرغ های صنعتی می شوند که فاقد تنوع خوراک و گردش در محیط طبیعی هستند.
تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد مرغ هایی که بصورت آزادانه قادر به گردش در محیط طبیعی هستند، میزان چربی لاشه کمتر، قوام گوشت ران و سینه بالاتر، میزان پروتئین، کل کلاژن، روی(Zinc)و آهن بیشتری می باشد علاوه بر این طعم و قابلیت جویدن گوشت سینه و ران در مرغ های بومی که در طبیعت و محیط بیرون گردش می نمایند بطور معنی داری بهتر است.
یکی دیگر از خصوصیات ممتاز گوشت مرغان محلی در ارتباط با بازده لاشه است که تحقیقات صورت گرفته بر روی مرغان بومی استان لرستان نشان می دهد که بازده لاشه مرغان محلی حدود ۷۶ تا ۷۸ درصد می­باشد. که بازده مطلوبی محسوب می شود. اگر چه در گذشته نه چندان دور گوشت مرغ بومی در بین مصرف کنندگان به دلیل کیفیت و طعم مناسب از مقبولیت خوبی برخوردار بود، با این حال مرغ های بومی که در روستاها بطور سنتی پرورش می یابند به دلیل قیمت بالا و احيانا گنده خواری باعث شده که مصرف کنندگان علی رغم طبیعی بودن گوشت مرغ های بومی، تمایل چندانی به پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه گوشت مرغ محلی نداشته باشند. به طوری که بر اساس آمار معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی میزان تولید گوشت مرغ در کشور ۱۹۶۷ هزار تن در سال ۱۳۹۲ اعلام شده است. که از این میزان تنها دو درصد آن یعنی حدود ۴۲ هزار تن گوشت مرغ از محل فعالیت پرورش مرغ بومی کشور حاصل شده است.

جدول میزان مواد مغذی موجود در گوشت مرغ

مواد مغذی کل گوشت مرغ کل گوشت مرغ به همراه پوست گوشت سینه بدون استخوان و پوست گوشت ران بدون پوست بال
کالری

پروتئین (گرم)

کل چربی (گرم)

چربی اشباع شده (گرم)

چربی با یک پیوند غیراشباع

چربی با چند پیوند غیراشباع

کلسترول (میلی گرم)

سدیم (میلی گرم)

آهن (میلی گرم)

119

4/21

1/3

8/0

 

9/0

 

8/0

 

70

77

 

9/0

215

7/18

1/15

3/4

 

2/6

 

2/3

 

75

75

 

9/0

114

2/21

6/2

6/0

 

8/0

 

4/0

 

64

116

 

4/0

119

7/19

9/3

1

 

2/1

 

1

 

83

86

 

1

 

22

3/18

16

5/4

 

4/6

 

4/3

 

77

73

 

9/0

گوشت مرغ محلی

پوشت مرغ بومی

در چندین سال گذشته در اصلاح نژاد مرغ های بومی صورت گرفته، پیشرفتهای قابل توجهی در بهبود عملکرد مرغ های بومی صورت گرفته است، به طوری که طبق اطلاعات مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان اصفهان، وزن خروس ها در پایان ۱۲ هفتگی به حدود ۱۷۵۰ گرم افزایش یافته است. با توجه به هزینه پایین نگهداری مرغهای بومی درروستاهادرقیاس بامرغ گوشتی صنعتی وازطرفی باتوجه به افزایش عملکردمرغهای بومی،میتوان بابرنامه ریزی وسرمایه گذاری دربهبود تولید گوشت مرغ و بسته بندی مناسب، علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای پروتئینی کشور، با تولید ارگانیک این محصول زمینه صادرات گوشت مرغ  و افزایش سوددهی و اقتصادی شدن پرورش مرغ بومی در سطح روستاها را فراهم نمود. در کشورهای توسعه یافته، اهمیت زیادی به گوشت مرغ بومی می دهند، به طوری که این محصولات تحت عنوان محصولات سالم با قیمت بالاتری به فروش می رسد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج