0

اصول نگهداری و پرورش سهره

اصول نگهداری و پرورش سهره111

سهره پرندگانی دانه خوار و حشره خوار با منقاری کوتاه، مخروطی وقوی، و پر و بالی رنگارنگ هستند. سهره­ ها پرواز موجی و رقص مانند دارند روی درختان، بوته ها، یا زمین لانه می سازند.سهره در قفسی با ابعاد قفس قناری شاداب تر از قفسهای کوچک و معمول خواهد بود. در قفس بزرگ می­توان از سهره جوجه نیز گرفت.در ادامه اصول نگهداری و پرورش سهره را بررسی می کنیم.

اصول نگهداری و پرورش سهره

در هنگام تولید مثل پرنده ماده بین ۳ تا ۷ تخم می گذارد که تخم­ها به رنگ سفید متمایل به آبی بوده و نقاط ریز قرمز یا قهوه ای در یک طرف تخم­ها دیده می­شود. پرنده ماده به مدت ۱۴ روز روی تخم­ها می خوابد. در این مدت پرنده نر برای ماده غذا می آورد که ممکن است دانه و یا حشره باشد. در این هنگام پرنده نر در اوج مستی بوده و بال­های خود را به صورت آویزان نگه می دارد. دو هفته نیز طول می کشد تا جوجه ها آماده ترک لانه فنجانی شکل شوند. لانه ای که معمولاً در ارتفاع ۲ تا ۱۰ متری از سطح زمین و در میان شاخه های درخت ساخته می­شود.

نگهداری سهره در قفس

سیستم تنفسی سهره بسیار حساس بوده و نباید این پرنده را در محل هایی با تهویه نامناسب و یا گرد و غبار و دود قرار داد دود سیگار نیز برای سهره حالت سمی دارد.

وجود نور کافی در رنگ پذیری سهره های جوان از اهمیت زیادی برخوردار است. در نور کم رنگ سرخ صورت پس از اولین پر ریزان به رنگ نارنجی و یا حتی زرد تبدیل می شود. وجود آب تازه روزانه جهت آشامیدن و نیز وجود آب روزانه جهت آب تنی پرنده اثر بسیار زیادی در شادابی پرنده دارد.

اگر تمایل دارید سهره شما همچون سهره های آزاد در طبیعت از کمترین حساسیت به شرایط جوی برخوردار باشد و حتی در شرایط بد جوی هم مقاوم بوده و آواز بخواند باید از همان ابتدا پرنده را در محیط باز پرورش دهید معمولاً سهره هایی که در محیط داخل منزل نگهداری می شوند چنانچه به محیط آزاد و در معرض تغییرات جوی قرار گیرند دچار پر ریزان بی موقع و قطع آواز می شوند.

اندازه سهره در آواز سهره نقشی ندارد ولی بهتر است در هنگام خرید سهره هایی با دم، منقار و پاهای بلندتر را انتخاب کنید.

یکی از اصول نگهداری و پرورش سهره مست کردن سهره می باشد اگر قصد جوجه گیری از سهره با قناری و یا سایر سهره ها را دارید باید بدانید که سهره شما باید در اوج مستی بوده و رام باشد. سهره در اوج مستی با بال­هایی آویزان به آواز خوانی می پردازد و در این هنگام رنگ منقار سهره سفید متمایل به صورتی است.

جهت رام کردن سهره باید قفس سهره کوچک بوده و در محلی پر رفت و آمد و کم خطر و در نزدیکی سطح زمین قرار گیرد. از دست زدن به سهره جدا خودداری نمایید.

روش پیشنهادی این است که سهره را در یک قفس کوچک قرار داده و با یک افشانه گر آب هر روز مقداری آب روی حیوان افشانه کنید حال حیوان را در محلی پر رفت و آمد قرار دهید در این حالت حیوان مشغول خشک کردن و تمیز کردن خود شده و خود را به دیواره های قفس نکوبیده وچون مشغول خشک کردن خود است رفت و آمدها نیز برای آن معمولی شده و بعد از مدتی شما سهره­ی رامی خواهید داشت.

جوجه سهره قابلیت یادگیری آواز سایر سهره­ها و یا قناری را دارد.

سهره ماده در زمان مستی آواز می خواند ولی آواز سهره ماده کوتاه تر و آرام تر از سهره تر بوده و تنوع کمتری دارد. جوجه حاصل از تلقيح سهره با قناری و سایر سهره­ها به جز سهره حلب عقیم است. جوجه حاصل از سهره معمولی و سهره حلب اصطلاحاً زاغ سر نامیده می­شود.

سهره­ها را چنانچه در یک قفس بزرگ و بصورت دسته جمعی نیز نگهداری کنیم آواز خواهند خواند لیکن توصیه می­شود جوجه سهره را از دو ماهگی به بعد در یک قفس کوچک و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد. برای تسریع در این کار قفس جوجه سهره را در کف زمین و در محل شلوغ با رعایت احتیاط­های لازم قرار می دهند تا زودتر رام گردد. علیرغم اینکه حضور سهره در کنار قناری موجب خواهد شد که قناری نیز قدری سرکش و ترسو شود لیکن برای بهتر شدن آواز سهره او را در کنار قفس قناری نگهداری می کنند.

برای نگهداری سهره در منزل شما باید سهره را در قفس­های کوچک نگهداری کنید تا سهره زودتر رام شود. قفس­های مخصوص سهره در بازار به وفور یافت می شود. برای جیره غذایی سهره باید در اوایل خرید که سهره هنوز وحشی است از شاهدانه استفاده کرد ولی بعد از گذشت یکی دو ماه باید کم کم شاهدانه قطع شود و در عوض تخم کتان و کمی تخم کاهو جای آن را بگیرد طوری که فقط چند دانه شاهدانه بیشتر در ظرف غذا نباشد. فقط باید دقت داشت که این عمل به آرامی و به تدریج انجام شود چون سهره در صورت لاغر شدن دیگر به حالت اول باز نمی گردد و از بین می رود. بعد از مدتی تخم کاهو را نیز باید قطع کرد.

تخم کتان باعث آرامتر شدن سهره و شاهدانه باعث مست شدن و گیج شدن بیشتر سهره می­شود. سهره را باید در جای پر رفت و آمد نگهداری کرد تا کم کم رام شود.

نکات خیلی مهم

از دست گرفتن سهره خودداری کنید مخصوصاً در زمان مستی چون باعث تولک رفتن آن می شود.

سهره­ها را قبل از مستی باید چرخاند، یعنی سهره را به جاهای مختلف ببریم مثل بیابان تا سهره پر رو شود.

بهتر است که قفس در مکان خلوت و به دور از شلوغی باشد. از تغییر مکان دادن قفس در موقع جفت گیری خودداری کنید.

رعایت نکات زیر برای سر رنگ کردن جوجه سهره ها ضروری است.

جوجه سهره باید در جای گرم نگهداری شود.

در غذای جوجه سهره به همراه شاهدانه از غذای تخم مرغی و آرد برنج سفید استفاده شود.

هر دو روز یکبار جوجه سهره را در آفتاب ملایم قرار دهید، وان هم در دسترس او باشد.

در صورت نگهداری از جوجه سهره برای اینکه صدای آن زیبا شود می توانید آواز یک سهره یا سهره قناری دهندار را روزی چندبار برای جوجه سهره بذارید تا آواز خواندن جوجه سهره شبیه به آواز مورد نظرتان شود.

جوجه سهره­ها یک ماه بعد از بیرون آمدن از تخم شروع به یادگیری آواز می­کنند و می توانند صداهای اطراف خود را یاد بگیرند و از روز ۴۵ به بعد شروع به آواز خواندن می کنند و با صدای ضعیف صدای پدر و مادر یا سهره های دیگر را که یاد گرفته اند تکرار می کنند. و در سن ۵ ماهگی به بعد شروع به رشد و بلوغ می کنند و از سری تغییراتی که در آنها انجام می شود قرمز شدن رنگ سر آنها و همچنین بلند شدن صدای آنها است.

سهره های جنگلی عمدتاً از میوه درختان و و دانه گیاهان و سهره های مناطق خشک از دانه های خارها تغذیه می کنند به همین دلیل در جنگل­ها تعداد سهره­ها بیشتر است و همین تفاوت غذایی باعث شده که رنگ آنها تفاوتهای کمی با هم داشته باشد.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، در مورد سهره­های قفسی غذایی که به آنها داده می شود، عمدتاً شاهدانه و تخم کاهو است که باعث تقویت صدای آنها می­شود.

در صورتی که چند سهره دارید باید آنها را نزدیک همدیگر قرار دهید تا هم صدای آنها بلند شود و هم بیشتر آواز بخوانند.

اصول نگهداری و پرورش سهره

نکته

برای کمک در استحمام آنها حتماً کمی ماسه بصورت دائمی در قفس آنها باشد. سهره های بروجردی در هر بار ۳ تا ۷ تخم میکنند که ۱۴ روز بعد تبدیل به جوجه می شوند و سهره های کرمانی ۳ تا ۵ تخم میکنند که ۲۱ روز طول میکشد تا تبدیل به جوجه شود.

برای رام کردن سهره توجه به نکات زیر مهم است

  • منظور از رام کردن پرنده کاستن ترس پرنده نسبت به انسان و محیط قفس است.
  • اصول نگهداری و پرورش سهره در رام کردن آن اینست که برای نگهداری سهره در منزل شما باید سهره را در قفس­های کوچک نگهداری کنید تا سهره زودتر رام شود. قفس های مخصوص سهره در بازار به وفور یافت می­شود.
  • قفس پرنده مخصوصاً سهره زمانی که در حال رام شدن اسایت باید کوچک یا متوسط باشد تا به پرنده در اثر ضربات ناشی از پرواز ناگهانی در قفس آسیبی وارد نشود.
  • قفس پرنده را در محیطی بی سر و صدا و پر رفت و آمد در نزدیکی سطح زمین طوری که بتوانید پرنده را ببینید قرار بدهید.
  • کم توجهی و بی اعتنایی به پرنده یکی از مهم ترین عوامل در رام کردن آن است. تا پرنده احساس کند که فرقی بین بودن و نبودن شما در نزدیکی قفس نیست و از نزدیک شدن شما به قفس خطری متوجه اش نمی­شود.
  • در طول مدت اهلی کردن، از دست زدن به پرنده یا گرفتن آن جداً خودداری کنید
  • هرگز بر روی قفس سهره نکویید که بترسد
  • برای تزیین قفسش از وسایل خوش رنگ استفاده کنید
  • اگر آفتاب سوزان نباشد قفس را ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در آفتاب قرار دهید
  • هرگز قفس سهره تان را در جایی که محل عبور گربه می­باشد قرار ندهید چون سهره بسیار می ترسد
  • نگذارید کودکان با پرنده شما بازی کرده و قفس را جابجا کنند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج