0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری پاستورلا مولتی سیدا

باکتری پاستورلا مولتی سیدا

باکتری پاستورلا مولتی سیدا یک کوکوباسیل گرم منفی می باشد که به طور معمول در محوطه­ های دهانی و مجاری روده­ای گونه های مختلف حیوانی یافت می شود. یک بیماری زای فرصت طلب می باشد که باعث بیماری در انسان ها و حیوانات می گردد. بسیاری عفونت های انسان در اثر تماس با سگ­ها و گربه ها رخ می دهد. در حالی که گاز گرفته شدن مهم ترین عامل انتقال می باشد، تماس مستقیم بین افراد و حیوانات خانگی آنها وابسته به انتقال بیماری می باشد. سایر گونه های پاستورلا مانند پاستورلا داگماتیس را نیز شامل می شود اما کمتر معمولند. در ادامه این مطلب نکات مهمی را در مورد باکتری پاستورلا مولتی سیدا بیان می کنیم.

پاستورلا مولتی سیدا

انتشار جغرافیایی و همه گیر شناسی

پاستورلا مولتی سیدا در حیوانات سالم با گسترش جهانی یافت می شود. این باکتری از سگ­ها، گربه ها، خرگوش­ها و نیز حيوانات غير اهلی جدا می گردد. نسبت کلونیزاسیون در گربه ها بالا (بیش از ۹۰٪) می باشد. کلونیزاسیون در انسان­ها غیرمعمول است و بسیاری موارد دارای بیماری مجاری فوقانی و تحتانی تنفس هستند که تاریخچه تماس با حیوانات را دارند.

پاتوفیزیولوژی

روش­های مختلف از تماس با حیوانات می تواند دلیل عفونت های انسان باشد. عفونت­های ناشی از گازگرفتگی معمول هستند و پاستورلا از موارد ناشی از گاز گرفتگی گربه گزارش شده است. عفونت ها هم چنین می توانند به طور ثانویه در اثر تماس متفاوت حیوانات مانند خراش، لیسیدن زخم یا برش­های جراحی و یا تماس های رایج رخ دهد. در یک مطالعه دیده شده است که ۷۲٪ عفونت های مننژیت ناشی از پاستورلا مولتی سیدا در اثر تماس با حیوانات بدون موارد گاز گرفتگی دیده می­شود در حالی که در مطالعه ای دیگر لیس زدن بعنوان معمول ترین روش انتقال در افراد مبتلا به مننژیت گزارش شده است. در هر صورت هنوز ناشناخته است که چه گونه تماس هایی غیر از گزیدن، حقیقتاً بعنوان مخازن انتقال بیماری هستند که علت این امر ممکن است بدلیل تحقیق نمودن بیشتر محققین بر روی عفونت­های وابسته به گزش بوده باشد. صرف نظر از این مورد واضح است که تماس با حیوانات، چه گزش بوده باشد و یا خراش، لیس زدن و یا تماس معمولی، می تواند منجر به انتقال پاستورلا مولتی سیدا گردد. درصد کمی از عفونت­ها بدون گزارش تماس با حیوانات هستند، هرچند ممکن است تماس حیوانات گزارش نشده باشد و یا حیوانات بصورت غیر مستقیم درگیر باشند. به نظر می رسد که عفونت ها در جوانان، افراد پیر، افرادی با نقص سیستم ایمنی و افرادی که تحت دیالیز هستند بسیار معمول است.

حیوانات

عفونت های درمانگاهی معمول نیست و بسیاری از حیواناتی که حامل پاستورلا هستند دارای موارد غیر طبیعی درمانگاهی نیستند. مهم ترین مشکل مربوط به عفونت های ناشی از گازگرفتگی است. اصلی ترین استثناء در مورد خرگوش هاست که در آنها پاستورلا مولتی سیدا باعث بیماری مجاری تنفسی می گردد.

انسان

تظاهرات درمانگاهی

عفونت اولیه مربوط به بافت نرم و پوست می باشد که هر دو از راه گاز گرفتگی و یا سایر منابع درگیر می­شوند. این عفونت ها می تواند از مرحله خفیف، عفونت های سطحی تا سلولیت شدید، التهاب تاندون ها و ایجاد آبسه باشد. گاز گرفتگی گربه ها بسیار شدید می باشد به دلیل تیز بودن و نازک بودن دندان آنها که می تواند باعث ایجاد زخم های عمیق و سوراخ شدگی شود. عفونت­های مجاری تنفسی شامل سینوزیت، برونشیت و پنومونی نیز ممکن است رخ دهد. در حالت کمتر معمول آرتریت سپتیک، عفونت مجاری ادراری، استئومیلیت، مننژیت، پریتونیت، اندوکاریت، سپتی سمی و عفونت سایر نقاط ممکن است رخ دهد. عفونت های سیستمیک بیشتر مربوط به افراد جوان یا بسیار پیر، افرادی با نقص سیستم ایمنی می باشد.

تشخیص

جداسازی پاستورلا مولتی سیدا از جایگاه های عفونت صورت می گیرد. زیرا این ارگانیسم فلور طبیعی در انسان نیست لذا جداسازی مشخصه عفونت است.

درمان

درمان های ویژه بسته به جایگاه عفونت متفاوت می باشد. جراحی و درناژ ممکن است در موارد آبسه بافت نرم رخ دهد. آنتی بیوگرام ممکن است راهنمایی برای انتخاب آنتی بیوتیک باشد اما پنی سیلین یا آموکسی سیلین یا کلاوولونیک اسید بسیار مؤثرند. به دلیل اینکه عفونت های ناشی از گاز گرفتگی بیشتر حاوی چندین باکتری می باشد، باید رنج وسیعی از باکتری ها مانند استاف، استرپ و نیز باکتری های بی هوازی را در نظر گرفت. پیش آگهی در موارد عفونت های بافت نرم و پوست بسیار عالی است. در موارد مننژیت، سپتی سمی و اندوکاریت، پیش آگهی ضعیف است.

 

پاستورلا مولتی سیدا

پاستورلا مولتی سیدا

پیشگیری

علاوه بر انجام درمان های مناسب باید از گاز گرفتگی و نیز خراش جلوگیری کرد. برای درمان پروفیلاکسی از آنتی بیوتیک هایی که گمان می شود برضد پاستورلا مولتی سیدا مؤثر است استفاده می شود. هیچ روش خاصی برای بررسی حیوانات سالم برای کلونیزاسیون پاستورلا مولتی سید، وجود ندارد. به دلیل کومنسال بودن باکتری می توان در نظر داشت که همه ی حیوانات قادر به دفع باکتری هستند.

نباید به حیوانات خانگی اجازه داد تا با زخم­ها، برش­های جراحی یا ضایعات پوستی تماس یابند. حیوانات خانگی نباید صورت و گوش انسان به ویژه بچه ها را بلیسند و همچنین در مورد افرادی با پرده گوش ناسالم نیز این مساله جدی تر است. درمان بر برضد کلونیزاسیون پاستورلا مولتی سیدا به نظر می رسد که باعث حذف پاستورلا مولتی سیدا نمی گردد. هیچ شواهدی در مورد اینکه درمان بر برضد کلونیزاسیون باکتری موفق است، وجود ندارد و هیچ شاخصی نیز در مورد ضرورت لزوم آن نیست. بایستی از تماس با منابع عفونت به ویژه در افراد دارای خطر بالای ابتلا دوری گردد. از تماس مستقیم یا غیر مستقیم با ترشحات دهانی حیوانات خانگی باید دوری شود. به دلیل وجود موارد بالای سیتی سمی و مننژیت حتی در نوزادانی که تماس مستقیم با حیوانات از طریق گاز گرفتگی، خراش یا لیسیدن نداشته اند، گمانه زنی می شود که انتقال غیر مستقیم ممکن است از طریق سایر افراد رخ دهد و لذا باید مراقبت های لازم انجام پذیرد. موارد زیادی از بیماری، مربوط به افراد تحت دیالیز می باشد لذا در این افراد باید مراقبت های بیشتری انجام پذیرد. حیوانات نباید در تماس با وسایل تهاجمی مانند تیوب دیالیز قرار گیرند. هیچ شاهدی در مورد تماس با حیوانات دارای عفونت درمانگاهی پاستورلا مولتی سیدا برای انتقال بیماری مشترک وجود ندارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج