0

بررسی کمبود اسید نیکوتینیک (نیاسین) در تغذیه طیور

کمبود اسید نیکوتینیک (نیاسین) در تغذیه طیور و در جوجه ها بوسیله التهاب حفره دهانی، پر در آوردن ضعیف، مفاصل خرگوشی بزرگ شده، تلون مزاج و خلی وگیجی و یکی از علت اسهال طیور میباشد . اسید نیکوتینیک جزء ویتامینی در دوکوانزیم (NAD)(Nicotinamide Adenine Dinucleutide) و (NADP) Nucleutid Adenine Dinucleutide Phosphate)است که بطور وسیع درگیر در متابولیسم کربوهیدرات چربی و پروتئین است. این کوآنزیم ها بخصوص در واکنش های متابولیکی اهمیت دارند که انرژی را در این رابطه تأمین می نمایند. یک یا هر دو کوآنزیم ذکر شده در اکسیداسیون هوازی و بیهوازی گلوکز، سنتزگلیسرول و کاتابولیسم سنتز اسیدهای چرب و اکسیداسیون و نیز اکسیداسیون استیل کو آنزیم A از طریق سیکل کرپس شرکت دارند. در ادامه به این علائم بالینی ، تشخیص و راهای درمان آن را و کنترل بیماری را بررسی می کنیم.

ارتباطات tryptophane pirodoxinetryptophane pirrolase CatalyzesNiacin واکنش اساسی در راه متابولیکی مهم کاتابولیسم تریتیوفان است.

Picolinic Carboxylase یک نقطه انشعاب مهم را در گذرگاه تنظیم می کند که در آن یک واسطه در نتیجه واکنشها در فرو رسائی و فساد وارد می شود که برای ایندریدکربنیک و آب و آمونیاک در راه بیوسنتیتک است که به سنتز NAD می انجامد.

Picolinic اولین واکنش را با Carboxylase در راه و معبر فساد کاتالیزه می کند در حالیکه واکنش اول در راه NAD غیرآنزیمی اتفاق می افتد عمل Picolinic Carboxylase بالا سنتز NAD از تریبپوفان را محدود می کند. آنزیمهای کلیدی در متابولیسم تريبتوفان نیاز به ویتامین بعنوان یک فاکتور کمکی دارند و راه را در کمبود ویتامین محدود می نمایند.

Briggs و همکارانش در ابتدا نشان دادند که احتیاجات تیامینی جوجه ها و مرغها بستگی به میزان تریپتوفان در جیره غدایی دارد. وقتی تریپتوفان در حد بسیار کم و ناچیز کافی است جوجه ها قادر به سنتز تقریباً یک میلی گرم نیاسین از ۴۵ گرم تریپتوفان جیره هستند اردکها برخلاف این مسئله کمتر به این ماده احتیاج دارند بطوریکه 1mg نیاسین را از ۱۷۵ میلی گرم تریپتوفان جیره تهیه می نمایند. این اختلاف در کفایت تبدیل تریپتوفان به نیاسین بالاتر مشخص تر منعکس می شود، این عمل برای اردک ها نسبت به جوجه ها نسبتا بالاتر است و به همین نظریه Picolinic Carboxylase نسبت داده میشود.علت اسهال طیور می باشد.

علل عارضه بشرح زیر خلاصه میشود.

  1. اسید نیکوتینیک بطور بیولوژیکی موجود نیست.
  2. حذب غير كافی دارد.
  3. زیادی لوسین آرژنین وگلیسین در غذا
  4. وضعیت استرس نیاز به مقادیر بالا دارد.
  5. اشتباهات مخلوط کردن

علائم بالینی و یافته های کالبد گشایی

نشانیهای کمبود اسید نیکوتینیک (نیاسین) در تغذیه طیور فقط در جوجه های جوان مشاهده میشود و شامل پر دراوردن ضعیف کمی رشد و التهاب حفره دهانی است که شامل زبان نیز میشود اسهال وگیجی در بعضی ازگله ها مشاهده شده و مفصل گردن بدون جابجایی تاندون آشیل بزرگ و علت اسهال طیور میشود. علامت اصلی کمبود اسید نیکوتینیک در جوجه های جوان و بوقلمونها و اردک ها بزرگ شدن مفصل خرگوشی ولغزش پاها مشابه پروزیس است. اختلاف اصلی بین این وضعیت و پروزیس کمبود منگنز یا کولین این است که در کمبود اسید نیکوتینیک تاندون آشیل بندرت از کودیل استخوان لغزش پیدا میکند.

Scott نشان داده است که اسید نیکوتینیک و ویتامین C برای پیشگیری از اختلال در بوقلمونها لازم است.

Briggs علائم بیشتری از کمبود اسید نیکوتینیک مثل التهاب دهان اسهال و پردر آوردن ضعيف که قبلا به آنها اشاره شده است توصیف نموده است. اختلالات مفصل خرگوشی وجراحات دهانی در اردک ها مشخص شده اند و در جوجه ها نیز در مطالعات اخیر Chen این مسئله ذکر شده است

کمبود نیاسین / تریپتوفان در جوجه ها تولید جراحات دوازدهه و پانکراس می کند که قابل مقایسه با جراحات کمبود تیامین است. Ringrose و همکارانش مشاهده نمودند که مصرف غذا کاهش پیدا کرده و وزن بدن تقليل حاصل می نماید و کاهش میزان تولید تخم مرغ و کم شدن قابلیت هچ تخی مرغها وقتی مرغها از جیره نیمه جامد استفاده کرده اند دیده شده که مبتنی بر استفاده از کازئین و ژلاتین بعنوان منابع پروتئین بوده و فقدان مکمل نیاسین مطرح بوده است. هیچگونه علامتی از نظر پاتولوژی مشاهده نشده است. براساس سوابق موجود مولفان کتب بیماریهای طیور پیشنهاد نموده اند که 8/0 میلی گرم تا یک میلی گرم نیاسین برای هر مرغ در روز بمنظور تامین تولید تخم مرغ و قابلیت هچ مناسب لازم بوده است هر چند هیچگونه شواهدی از هیچیک از احتياجات و طيور بالغ از نظر استفاده از Picolinic Acid بدست نیامده است. جراحات مشاهده شده در اتوپسی بر درجات متغير التهاب حفره دهان و زبان و حلق و مری خلاصه می شود جوجه ها ممکن است سیاه شود.

کمبود اسید نیکوتینیک (نیاسین) در تغذیه طیور علت اسهال طیور

علت اسهال طیور

تشخیص

تشخیص فرضی کمبود اسید نیکوتینیک بر مبنای نشانیها و جراحات دیده شده در اتوپسی صورت می گیرد.

تشخیص قطعی را می توان بر مبنای پاسخ درمانی داد.

درمان و کنترل بیماری

بهبودی جوجه های مبتلا با استفاده از مکمل نیاسین در غذا با توجه به احتیاجات نیاسین نرمال در جوجه ها صورت میگیرد. اسید نیکوتینیک خالص را میتوان در دزی بمیزان ۴۰ تا ۵۰ میلی گرم به ازاء هر جوجه بکار برد.

کامل کردن جیره غذایی با کمبود نیاسین با مقادیر مورد احتياج مکمل اسید نیکوتینیک اثر کمی داشته و یا در مواردی اثری ندارد مثلاً اگر پیشرفت عارضه بحدی است که تاندون از كونديلها لغزیده شود (پروزیس) درمان بی نتیجه است. در مواردی که اختلال مفصل خرگوشی بزرگ شده در بوقلمون های نر بالغ مشاهده میشود درمان تأثیر چندانی ندارد. برای کنترل کمبود نیاسین در جوجه های جوان جیره غذایی بایستی خوب متعادل باشد و مقادیر کافی نیاسین در آن در نظر گرفته شده باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج