0

بررسی عارضه بروز بیماری­های قارچی در پوست گربه ها

بیماری­های قارچی در پوست گربه ها

اصولاً گربه به­ صورت موقتی و برای یک مدت کوتاه و محدود ممکن است مبادرت به خارش پوست کنند، که چندان از اهمیت زیادی برخوردار نبوده و بعد از مدتی کوتاه متوقف می­شود، در صورتی که گربه به­صورت مرتب دایم ناحیه ­ای خاص از بدن را مورد خارش قرار دهد، نشان­دهنده بروز یک آلودگی پوست به انگل­های خارجی بوده و لازم است در این رابطه با دکتر دامپزشک مشورت شود، تا با مشخص شدن علت اصلی خارش، نسبت به درمان به موقع و مناسب آن اقدام کند. در این پست به بیماری­های قارچی در پوست گربه ها بررسی می کنیم.

بروز بیماری­های قارچی

خارش پوست معمولاً موضعی بوده و قسمتی خاص از پوست نظیر گوش­ها را ممکن است در برگیرد ولی گاها به ­صورت گسترده و وسیع قسمت اعظم پوست دچار خارش می­گردد که بیشتر عوامل آلرژی­زا علت اصلی آن می­باشند. گاهی خارش ممکن است توأم با گاز گرفتگی موضعی باشد، در این­صورت با تغییر رنگ پوست همراه بوده و پوست حالت قرمزی و برافروختگی به خود می­گیرد. در صورتی­که این­گونه خارش ادامه یابد ممکن است توأم با تخریش پوست همراه گردد، در تمام موارد فوق خارش پوست در گربه با ریزش مو همراه بوده و گاهی ممکن است توأم با جوشهای قرمز که در نهایت چرکی می­شوند، دیده شود.

آن­چه لازم است انجام گیرد، برطرف کردن عوامل مولد خارش در گربه بوده که در مورد انگل­های خارجی پوست به­صورت جداگانه بحث خواهد شد و رعایت مسایل بهداشتی آن تذکر داده خواهد شد. ولی در مورد عوامل حساسیت­زا، لازم است شناسایی کاملی از انواع مواد غذایی مورد مصرف در گربه که باعث ایجاد تحریک و خارش در پوست می­گردد، انجام گیرد و با پرهیز و دوری از دسترسی به این­گونه مواد غذایی، حیوان را از عوامل حساسیت­زا دور نگه داشت. جهت جلوگیری از خشک شدن پوست، مصرف انواع روغن­های معدنی و مواد چرب­ کننده پوست مناسب بوده، در صورتی­که از داروهای برطرف­ کننده انگلهای خارجی پوست برای گربه استفاده می­کند، لازم است از مواد چرب کننده پوست به مدت چند روز استفاده شود.

بیماری­های قارچی در پوست گربه ها

عفونت­های قارچی از جمله بیماری­های انگلی در پوست گربه بوده که علاوه ­بر پوست، مو و ناخن­ها را نیز در بر می­گیرند. عوامل قارچی ایجادکننده ممکن است از دو نوع باشند:

  1. میکروسپورم کانیس
  2. تریکوفیتون منتاگروفیتس

شیوع و بروز بیماری­های قارچی در گربه برحسب آب­ و هوای منطقه متفاوت می­باشد. به­طوری که در مناطق آب­ و هوایی گرم و مرطوب نسبت به نواحی سرد و خشک از وقوع بالاتری برخوردارند. فصول سال نیز می­تواند تغییراتی در نوع آلودگی در حیوان ایجاد کند. به­طوری که میکروسپورم کانیس به میزان کمی در طول سال شیوع آن تغییر می­کند ولی در مورد تریکوفیتون در طی ماه-های تابستان و پاییز میزان آن با افزایش همراه است.

بیماری­های قارچی در پوست گربه ها

عفونت­های شایع قارچی از نوع میکروسپورم کانیس در سگ، گربه و انسان بسیار متداول است، این نوع قارچ­ها، اصولاً حیوان­دوست بوده و در انسان با ایجاد ضایعات آماسی حادتری نسبت به سگ وگربه،تظاهرات خود را نشان می­دهند. در محل­های پرورش گربه­ها اغلب ممکن است این نوع آلودگی قارچی شکل بومی به خود گیرد.

بنابراین مسئله ریشه­ کنی و برطرف کردن آن را با مشکل همراه می­سازد.

این نوع آلودگی­های قارچی در برابر اشعه ماوراءبنفش رنگ فلورسانس زرد متمایل به سبز ایجاد می­نمایند، ولی به منظور تشخیص دقیق باید از کشت موها استفاده نمود. انتقال از طریق برس، شانه و ماشنین موزنی انجام می­گیرد، ولی احتمالاً از راه تماس مختصر بافت آلوده به پوست هم انتقال آن امکان­پذیر است و ظاهراً عفونت طبیعی از این طریق صورت می­پذیرد.

بعضی از انواع عوامل قارچی قادرند 5تا7 سال بقاء خود را در محیط­های خشک حفظ کنند. گربه­ها در دوره زمانی کوتاهی می­توانند عفونت­های قارچی را منتشر سازند.

علت انتشار و گستردگی آلودگی قارچی در چنین مواردی احتمالاً گربه ­هایی خواهند بود که دارای حداقل علایم کلینیکی هستند. بنابراین در چنین اماکنی کنترل بیماری­های قارچی مشکل خواهد بود

اصولاً آلودگی­های قارچی خودبه­ خود بعد از مدت زمانی کوتاه محدود شده و در ظرف یک تا سه ماه بهبودی می­یابد. بنابراین در اکثر موارد تنها، کافی است به چیدن مو اکتفا کرده و درمان­های موضعی شامل انواع کرم­های ضدقارچ را به کار برد. جداسازی گربه­ های سالم از گربه­ های آلوده و رعایت شرایط بهداشتی از مواردی است که باید در نظر گرفته شود. در نژاد گربه ­های موبلند با توجه به جراحات ایجاد شده در نواحی مختلف بدن که به ­صورت پراکنده گسترده شده، توصیه می­شود، موهای بدن گربه را به­طور کامل کوتاه کنید.

جهت جلوگیری از عفونت ثانویه باکتریایی تمام بدن را تمیز کنید و با استفاده از محلول بتادین یا هر نوع ماده ضدعفونی کننده یددار شستشو دهید، همچنین غوطه­ور ساختن و شستن حیوان با محلول گوگرد- آهک توصیه می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج