0

بیماری سالمونلوز یا شبه حصبه غاز(علایم،پیشگیری،درمان)

پاراتیفوئید یا بیماری سالمونلوز یا شبه حصبه غاز یکی از مهم ترین بیماری در غازهای جوان است. غازها معمولاً در سن زیر ۶ هفتگی نسبت به بیماری بیشترین حساسیت را نشان می دهند. این بیماری به لحاظ ابتلا انسان به آن و تقاضا برای محصولات طيور عاری از سالمونلا، توجه زیادی را به خود جلب کرده و سبب شده در بسیاری از کشورها برنامه های مختلف کنترل به اجرا گذاشته شود. در ادامه به معرفی این بیماری و علائم ودرمان آن پرداخته می شود.

بیماری سالمونلوز یا شبه حصبه

بیش از ۲۰۰۰ نوع باکتری سالمونلا از انواع گونه های طیور در جهان جدا شده است. معمولاً سروتیپهای سالمونلایی جدا شده از گونه های طیور در مقایسه با سروتیپهای منطقه ای مشخص تر است. این بیماری به راحتی از طریق تماس با طیور آلوده و مدفوع آنها یا از طریق تجهیزات آلوده، خصوصاً تجهیزاتی که برای جوجه کشی و مادر مصنوعی استفاده می شود انتشار می یابد. همچنین مشخص شده است که عامل سالمونلا با نفوذ به تخمها هم منتشر می شود. امروزه مشخص شده است که سالمونلا قبل از تخم گذاری (در بدن) و بعد از گذاشته شدن تخم به آنها نفوذ می کند. در هر دو مورد عامل بیماری می تواند در داخل تخم تکثیر یابد. بنابراین جمع آوری مکرر تخم ها قبل از کثیف شدن آنها، پاک کردن و بلافاصله گاز دادن آنها در کنترل بیماری خیلی موثر است.

بیماری سالمونلوز یا شبه حصبه غاز

علائم

غازهای بیمار معمولاً در سن کمتر از ۶ هفتگی تمایل به ایستادن در یک موقعیت دارند و انداختن سر رو به پایین، بسته شدن چشم، افتادگی بالها و ژولیدگی پرها از علائم بیماری است. همچنین غازهای بیمار و بی اشتهایی، افزایش مصرف آب، اسهال آبکی، مقعد چسبناک و تمایل به جمع کردن بدن را هم نشان خواهند داد.

درمان

اولین قدم در کنترل بیماری بیماری سالمونلوز یا شبه حصبه غاز خارج کردن همه منابع آلوده به سالمونلا است. برای این کار مدیریت عالی و مراعات اقدامات بهداشتی گله مادر، مراحل جوجه کشی و پرورش جوجه غازها لازم است. تمیز کردن تخم­های جوجه کشی مخصوصاً گازدهی تخم ها بلافاصله بعد از تخم گذاری شاید مهم ترین کلید در کنترل این بیماری باشد. کنترل جوندگان هم در این زمینه خیلی مهم است.

تعدادی از سولفانامیدها، آنتی بیوتیک ها و نیتروفورانها برای درمان پاراتیفوئید توصیه شده است. علاوه بر آن می توان ازفورازولیدون و جنتامایسین تزریقی و اسپکتینومایسین هم استفاده کرد.

تشخیص نهایی بیماری از طریق جداسازی و شناسایی عامل به وجود آورنده آن امکان پذیر است و این امر به انتخاب مناسب ترین دارو برای کنترل شیوع بیماری کمک خواهد کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.2]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج