0

بیماری عارضه مرگ ناگهانی ، کم خونی و چینه دان آویزان کبک

مرگ ناگهانی کبک

 طی بیست سال گذشته با کارهای اصلاح نژادی و افزایش سرعت رشد فشار بیماریهای متابولیک بر صنعت مرغداری افزایش یافته است. عارضه مرگ ناگهانی (سکته) نامی است، که به مرگ و میر جوجه های گوشتی ظاهرا سالم با رشد سریع که به طور ناگهانی در زمان کوتاه شروع به بال بال زدن کرده و در اثر حمله تشنجی می میرند داده می شود. بیماری مرگ ناگهانی کبک یکی از شایع ترین بیماری در هفته اول زندگی جوجه ها می باشد. در مقالات قبل در مورد بیماری مایکوپلاسما کبک پرداختیم در ادامه به بیماری مرگ ناگهانی ، کم خونی ، چینه دان آویزان کبک و انگلهای طیور می پردازیم .

عارضه مرگ ناگهانی (SDS):

طی بیست سال گذشته با کارهای اصلاح نژادی و افزایش سرعت رشد فشار بیماریهای متابولیک بر صنعت مرغداری افزایش یافته است. عارضه مرگ ناگهانی (سکته) نامی است، که به مرگ و میر جوجه های گوشتی ظاهرا سالم با رشد سریع که به طور ناگهانی در زمان کوتاه شروع به بال بال زدن کرده و در اثر حمله تشنجی می میرند داده می شود.

بطور طبیعی این حادثه در 5/1 تا 5/2 درصد از گله اتفاق می افتد و در ۲۱تا 28 روزگی می تواند سبب تلفات زیادی شود متجاوز از ۷۰ درصد از موارد سکته جوجه های گوشتی در جنس نر صورت می گیرد و مرگ ناگهانی کبک در ۱ تا ۲ دقیقه به وقوع می پیوندد. پرندگان درظاهر سالم هستند، اغلب وزنشان بالاتر از میانگین گله است، به طرز وحشتناکی بال بال می زنند، گردن آنها دراز می شود و لاشه آنها به پشت افتاده و با بالهای باز مشاهده میشود. در هنگام کالبدگشائی ریه ها پوخون و عموماً متورم هستند، غذا به مدت طولانی در مجرای گوارش وجود دارد و دستگاه گوارش آنها پر است، کیسه صفرا معمولاً خالی است، کبد و کلیه به طور جزیی بزرگ و حاوی لخته های خون هستند، قلب حاوی لخته های خون است، بطن چپ ممکن است اندکی بزرگ به نظر برسد و خون مردگی و احتقان در اغلب بافتها وجود دارد.

از عوامل ایجاد این تورم می توان به بافت جیره، انرژی، پروتئین، عناصر معدنی و ویتامینها، داروها، برنامه های نوری و سوخت و ساز اسیدلاکتیک اشاره کرد تغذیه پلت در مقایسه با جیره آردی موجب وقوع بیشتر این عارضه می گردد. انرژی و پروتئین زیاد در جیره موجب افزایش سرعت رشد و در نتیجه افزایش وقوع SDS می گردد. داروهای یونوفور با تغییر در جریان یونهای سدیم و پتاسیم موجب تغییر در تعادل اسید و باز و اختلال در کار قلب شده و وقوع این عارضه را بالا می برند.

کمبود اکسیژن جهت انجام سوخت و ساز هوازی موجب تولید اسید لاکتیک بیشتر و اسیدوز شده و متعاقباً بروز SDS را افزایش میدهد. افزایش طول روز و ساعات روشنائی موجب افزایش رشد پرنده و وقوع بیشتر این عارضه می شود افزایش سدیم و یا کاهش پتاسیم جیره موجب به هم خوردن تعادل الکترولیتها و فیبریلاسیون بطنی شده و بروز این عارضه را بیشتر می کنند. کمبود بیوتین باعث افزایش تجمع چربی و افزایش وقوع داد می گردد. با کاهش سرعت رشد حفظ تعادل الکترولیتهاف استفاده از آنتی کوکسیدیوزهای غیریونوفوری و تعادل اسیدلاکتیک می توان از وقوع این عارضه جلوگیری به عمل آورد.

 کم خونی آپلاستیک:

این بیماری در اثر خونریزی حاصل می گردد بیشتر در مرغ دیده میشود ولی گاهی در بوقلمون نیز مشاهده می­شود. در هر سنی ایجاد میشود ولی اصولاً بیشتر در سن ۴تا ۱۲ هفتگی شایع است. زیان آن ناشی از تلفات و کاهش رشد است. علت اصلی ایجاد این بیماری، درمان و کنترل آن به خوبی مشخص نیست، ولی به نظر می­رسد که مایکوتوکسین ها از عوامل ایجاد آن باشند.

چینه دان آویزان کبک

 چینه دان آویزان:

ممکن است چینه دان آویزان کبک در مرغها بین سنین دو تا سه ماهگی مشاهده شود. احتمالاً در اثر تغذیه نامرتب و مصرف بیش از حد آب و غذا ایجاد میشود. این عارضه در بوقلمون و طیوری که در ساختمانهائی که به حد کافی گرم نیستند نیز دیده می شود.

انگلهای طیور:

کنترل و از بین بردن انگلها یکی از ارزان ترین و سریع ترین راههائی است که بدون افزایش تعداد پرنده مصرف غذا و کار زیاد می توان تولید گوشت و تخم مرغ را بالا برد. انگلهای داخلی طیور همه ساله خسارت فراوانی به مرغداریها وارد می سازند. انگلها باعث کاهش وزن و تولید تخم مرغ و بروز ضایعات پوستی می شوند. آلودگی شدید باعث تلفات سنگینی در مرغهای جوان می شود. مطالعات نشان داده است که کنه ها و شپشها باعث می­گردند که رشد بدن و تولید تخم مرغ به میزان ۲ تا ۲۵ درصد و حتی بیشتر کاهش یابد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج