0

تربیت سگ:آموزش سگ بنشین، پاشو، وایستا (حرکت نکن)

آموزش سگ بنشین، پاشو، وایستا (حرکت نکن)

این آموزش ها، شامل یاد دادن دستورات نسبتاً ساده ای است که یاد گرفتن آنها برای سگ، لازم و ضروری می باشد. آموزش این قبیل دستورات به حیوان، نگهداری او را آسان تر کرده و در برخی از موارد باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از خطر برای او خواهد شد. توجه داشته باشید که دادن هر گونه آموزش به حیوان، مستلزم وجود رابطه دوستانه و صمیمی بین شما و سگتان می باشد و در صورتی که این رابطه به هر دلیلی وجود نداشته باشد، این آموزش­ها بدون شک با شکست همراه خواهد بود. در این پست به نحوه آموزش سگ بنشین، پاشو، وایستا (حرکت نکن)  به سگ ها را می آموزیم.

آموزش های ابتدایی

 حیوان برای آموختن دستورات شما و بکارگیری آنها، باید به شما اعتماد داشته و شما را به عنوان صاحب خود قبول کرده باشد. سعی کنید حداقل در آموزش موارد ضروری به سگ خود، سعی و تلاش کافی را به خرج دهید تا در مابقی زمانی که با او هستید، از این همزیستی لذت کافی را ببرید.

بنشین، پاشو، وایستا (حرکت نکن)

نشستن، بلند شدن و بی حرکت ایستادن، اعمال نه چندان پیچیده ای هستند که سگ در مدت زمان کوتاهی آنها را فرا می گیرد. از حدود 4 تا 6 ماهگی، زمان مناسبی برای شروع آموزش این فرامین خواهد بود. برای آموزش نشستن، مانند شروع هر آموزش دیگری، ابتدا به حیوان تفهیم کنید که اکنون زمان آموزش است و باید در مدت آموزش، جدی بوده و حواسش را جمع کند. نحوه این عمل به این صورت است که قبل از شروع آموزش، ابتدا سگ را با تسمه، چند متر در کنار خود راه بوده و در طول مدت این هم قدم شدن، از انجام هرگونه رفتاری که به منزله بازی و تفریح قلمداد شود خودداری کنید. حیوان به خوبی این شرایط را درک کرده و می فهمد که زمان آموزش فرا رسیده است. سپس او را در جایی متوقف کرده و فرمان بنشین را با صدای بلند بیان کنید. در حین گفتن این فرمان، با دست چپ خود به ناحیه پشت لگن سگ فشار وارد کرده و او را مجبور به نشستن کنید و با دست راست، سر او را بالا نگهدارید.

آموزش سگ بنشین، پاشو، وایستا (حرکت نکن)

پس از اینکه حیوان روی زمین نشست، او را نوازش کرده و از بلند شدنش جلوگیری کنید. در ابتدای شروع آموزش می توانید سگ را با تکه های کوچک خوراکی تشویق کنید. بعد از هر بار انجام این عمل، یک جایزه خوشمزه ولی کوچک به او بدهید. مثلاً یک تکه از بیسکوئیتی را که دوست دارد یا یک تکه کوچک از شکلات­ها یا سایر خوراکی های لذيذ مخصوص سگ­ها. تأکید بر این نکته که جایزه باید کوچک باشد به این دلیل است که جایزه خوراکی بزرگ و پر حجم به زودی حیوان را سیر کرده و آموزش را نیمه تمام خواهد گذاشت. از دادن خوراکی هایی که برای سگ­ها مضر است مثل شیرینی و سوسیس و کالباس به عنوان جایزه خودداری کنید. پس از این مرحله چند دقیقه سگ را در حالت نشسته نگه دارید و اگر حیوان قصد بلند شدن داشت، با کلمه “نه” او را از بلند شدن نهی کرده و با دست پشت او را نگه دارید تا نتواند بلند شود. در ابتدای آموزش شاید نتوانید بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ ثانیه حیوان خود را در این وضعیت نگه دارید. ولی با پیشرفت کار، سگ شما براحتی تا چندین دقیقه در این وضعیت باقی خواهد ماند. پس از اینکه حیوان در وضعیت نشسته قرار گرفت، بایستید و همزمان با دادن فرمان پاشو، کمی تسمه او را بکشید تا بلند شود و دوباره او را برای این کار تشویق کنید. بعد از بلند شدن سگ، او را محکم در جای خود نگه داشته و فرمان “وايستا” را به او بدهید. در این هنگام نگذارید حیوان بنشیند و یا حرکت کند. بعد از چندین بار تمرین این دستورات، سعی کنید کم کم از سگ خود در حین نشستن یا ایستادن، دور شوید و در صورتی که حیوان خواست به دنبال شما بیاید، او را از این کار منع کنید. از آنجا که آموزش این سه دستور به هم نزدیک بوده و باید با هم انجام شود، در بین دستورات به اندازه کافی مکث کنید تا حیوان آنها را با هم اشتباه نکند. لازم نیست پس از هر بار انجام این کار، سگ خود را با خوراکی تشویق کنید. بلکه نوازش کردن و بیان کلمات محبت آمیز برای اعلام رضایت شما از او کافی خواهد بود. بعد از اینکه حیوان این دستورات را کاملاً فرا گرفت، روبروی او ایستاده و این دستورات را همزمان با گفتن، با حرکات دست نیز تمرین کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج