1

تعیین جنسیت غاز و جوجه غاز

 تعیین جنسیت غاز ها

تعیین جنسیت غاز ها را با توجه به نژاد آن ها می توان از روی خصوصیت ظاهری تشخیص داد و در نژاده های دیگر از روی اندام تناسلی آن ها  تعیین جنسیت غاز را انجام دهیم در ادامه به نکات آن را بررسی می کنیم.

تعیین جنسیت

موقعی که غاز برای تولیدمثل انتخاب می شود جنس هر یک از غازها باید تعیین شود.
در بعضی نژادها از قبیل نژاد پیل گرام جنسیت از روی رنگ پر (که نرهای بالغ سفید و ماده های بالغ خاکستری هستند) تشخیص داده می شوند. جنسیت غازهای نژاد چینی به آسانی به وسیله ی اندازه ی سرشان مشخص می شوند؛ به طوری که با بلوغ آنها غازهای نر سر بزرگ تری خواهند داشت. جنسیت اغلب جوجه غازها از سویه های آمدن و بعضی از سویه­ های سفید ایتالیایی را می توان از روی رنگ آنها تعیین کرد زیرا نرها روشن تر از ماده ها هستند. بعد از چند هفتگی تفاوت رنگ اولیه جنسهای مختلف از بین می رود بنابراین تعیین جنسیت در هنگام خارج شدن از تخم صورت می گیرد.

برای تعیین جنسیت سایر نژادها که فاقد صفاتهای ثانویه جنسی خاص هستند باید اندامهای جنسی آنها بررسی شود.

تعیین جنسیت غاز

اگر چه جنسیت هر یک از جوجه غازها و غازهای بزرگتر از طریق بررسی اندام های تناسلی آنها قابل تشخیص است ولی توصیه میشود جوجه غازها موقع خارج شدن از تخم تعیین جنسیت و تعیین هویت شوند تا از نوع جنسیت تک تک غازها تا آخر عمرشان مطمئن شد. تعیین جنسیت جوجه غازها در جوجه کشی سبب می شود تعداد زیادی غاز در سن فروش داشته باشیم توصیه می شود به ازای هر سه غاز ماده یک غاز نر نگهداری شود تا مطمئن شویم که غاز نر به تعداد کافی در گروههای تولیدمثلی با نسبت 1 نر به ۵-۴ ماده وجود خواهد داشت.

تعیین جنسیت جوجه غازهای یک روزه از طریق مخرج مشکل نیست و این کار با کمی تجربه به سهولت انجام ­پذیر است. . این روش مشابه روش نگه داشتن جوجه اردک ها می باشد. برای اینکه اندام های تولید مثل آنها دیده شوند این کار باید زیر یک منبع نور قوی انجام گیرد تا اندام تناسلی آنها بهتر تشخیص داده شود.

اگر غازها در سن بلوغ تعیین جنسیت شوند توصیه می شود بعد از گرفتن آنها را به پشت بر روی میز یا بر روی زانوی خود بخوابانید. قسمت دمی پرنده باید بیرون از لبه بالایی میز یا بالای زانوی فرد قرار گیرد بنابراین شخص می تواند به طرف پایین به راحتی خم شود. سپس فرد انگشت سبابهاش را حدود ۱ الى 5 /1 سانتی متر در داخل کلواک قرار میدهد و چندین بار به صورت چرخشی حرکت میدهد تا اسفنکتر ماهیچه ای منبسط و باز شود، برای این کار میتوان از کمی وازلین استفاده کرد. بعد فشاری به زیر و کناره حفره وارد می شود به طوری که اندام جنسی  ظاهر شود. در بعضی پرندگان خروج آلت نر از غلاف تا اندازهای مشکل است؛ مخصوصاً اگر پرندگان تا حدی نابالغ و یا در مرحله ی تولید اسپرم نباشد. بنابراین ممکن است با فشار جزئی فالوس ظاهر نشود.

با استفاده از خصوصیات حیوان هم می توان به جنسیت غاز پی به طوری که غاز ماده صدای خشن و درشت دارد و ناحیه شکم آنها نرم و در صورت تخمگذار بودن استخوان لگن پهنی خواهند داشت، اما جنس نر صدای خیلی زیر و اندازه بدن کمی بزرگتری دارد، همچنین گردن آنها بزرگ تر و منقارشان به مقدار جزئی درازتر از ماده ها است و در نژاد چینی یک برآمدگی در بدنه منقار بالایی جنس نر وجود دارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رضا گفت:

    تشکر بابت مطالب مفید

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج