0

چگونگی رشد عضله سینه بوقلمون و عوامل موثر در آن

رشد عضله سینه سینه بوقلمون

رشد عضله سینه بوقلمون با تکیه بر تغذیه مناسب میسر می شود. سینه ی مرغ و بوقلمون اهمیت اقتصادی بسیار بالایی دارد. در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم.

تغذیه و رشد عضله سینه :

گوشت سینه در اغلب کشورهای جهان مشتری بیشتری دارد و با وجود اینکه بین ۲۶ تا ۲۸ درصد وزن لاشه را دارد، ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد فروش لاشه را در کشورهای اروپایی به خود اختصاص می دهد، به همین دلیل پرورش مرغ و بوقلمون با تکیه بر سینه آنها اهمیت اقتصادی زیادی دارد.
بافت های بدن در زمان رشد به یک اندازه و با هماهنگی توسعه نمی یابند. به موازات این که اندازه بالغ بدن حیوان پایان می رسد، رشد بافت های بدنی او الگوی ثابتی پیدا می کند.
رشد بافت های مختلف بدن، حالت موجی دارد.

ابتدا بافت عصبی، پس از آن رشد اسکلتی و سپس رشد عضلانی و در انتها رشد بافت های چربی دیده می شود .
عضلات بدن با سرعت های مختلفی رشد می کنند. سینه بوقلمون از جمله عضلاتی است که در آخرین مراحل رشد و توسعه، بوجود می­ آید.
در بوقلمون های نر در سن ۱۸ هفتگی، مقدار افزایش روزانه عضلات سینه برابر ۶۵ گرم در روز است. در حالی که رسوب عضلات ران و پا در مراحل اولیه (۱۴ هفتگی) با سرعت ۴۵ گرم در روز به فلات می رسد.

زمان مناسب برای کشتار بوقلمون:

زمان مناسب برای کشتار بوقلمون از نظر ترکیب نهایی لاشه و نسبت چربی، استخوان و عضله تعیین می شود. بافت های استخوان و چربی دور ریختنی هستند و هر چه عضله بیشتری در پرنده رشد کند از نظر اقتصادی بهتر است. در کشتارگاه معمولا چربی و استخوان گرفته می­ شود و گوشت لخم به بازار عرضه می شود. برای حداکثر کردن سود و کاهش اتلاف و هزینه­ های دیگر لازم است گوشت سینه افزایش داده شود. چگونگی رشد یک پرنده در امتداد زمان و نقطه مناسب کشتار آن، بر ترکیب لاشه اثر دارد.

اگر پرنده ای در سنین اولیه ذبح شود مقدار استخوان و در سنین بالاتر، چربی بیشتری دارد. با وجود این که گوشت سینه برای همه اهمیت دارد، به ندرت کشتارگاه ها فعالیت خود را بر اساس عملکرد سینه تنظیم می کنند. همچنین قیمت لاشه بوقلمون نیز بر حسب گوشت سینه به تولید کننده آن پرداخت نمی­ شود و لذا تأکید و تمرکز آن ها به جای به حداکثر رساندن عملکرد، بر ضریب تبدیل غذایی و وزن لاشه است.

ارتباط دادن وزن گوشت سینه به وزن بدن در زمان کشتار و استفاده از رکوردهای وزنی پیشین گله از نظر تعیین و درک مکانیسم آن جهت افزایش عملکرد گوشت، ارزش چندانی ندارد. اغلب تولید کنندگان تشویق می شوند که پیشرفت رشد پرندگان موجود در گله از طریق توزین مرتب آن ها و مقایسه با استاندارد نژادی کنترل گردد.

تولید کنندگان مختلف در فاصله میان ۸۰ تا ۱۱۰ درصد ارقام استاندارد نژادی حرکت می کنند. عوامل مختلفی بر رشد و عملکرد آن ها مؤثر است که در جدول ارائه شده است. مصرف مواد مغذی در هر حیوانی، حاصل ضرب درصد مواد مغذی جیره و مقدار مصرف غذای او است. عوامل محیطی متعددی (همچون تراکم، دمای محیط و …) بر مصرف غذا اثر دارند. در اینجا تأکید بر درصد مواد مغذی و اثر آن ها بر رشد و عملکرد گوشت سینه است.

 

اثر مواد مغذی بر رشد و عملکرد سینه:

مهم ترین عامل محدود کننده رشد بوقلمون ها، سطح اسیدهای آمینه محدود کننده (شامل لایزین، متیونین، سیستین و ترئونین) در جیره غذایی آن ها است. اخيرا متوجه شده­ اند که در برخی از جیره های اسید آمینه آرژینین نیز محدودکننده است. هنوز در بازار فرآورده های طیور اسید آمینه خالص آرژینین عرضه نشده است ولی اسیدهای آمینه متیونین، لایزین و ترئونین و اخيرا تریپتوفان به صورت خالص به بازار عرضه شده است.

یکی از منابع خوب آرژینین در بازار، عصاره تخم آفتابگردان است. رشد بوقلمون ­ها و به حداکثر رساندن عملکرد گوشت سینه آن ها مستلزم استفاده از یک جیره متوازن است. جیره های نامتوازن از نظر هزینه، رشد بدن و عملکرد سینه بوقلمون ها مشکل دارند. رشد مناسب بوقلمون ها و عملکرد گوشت سینه آنها حداقل در تئوری در گرو تأمین اسیدهای آمینه محدود کننده است. ولی اسیدهای آمینه مورد نیاز برای حداکثر عملکرد سینه چه مقدار است؟

آزمایشات نشان می دهد که نیاز اسیدهای آمینه برای توسعه گوشت سینه بیشتر از نیازهای حداکثر رشد بدن است. همچنین معلوم گردیده است که مقدار مناسب اسیدهای گوگردار برای رشد عضلات سینه در بوقلمون، ۲۰۰ میلیگرم بیشتر از مقدار مورد نیاز برای حداکثر رشد است. بنابراین بوقلمونی که رشد مناسبی دارد ضرورتا عملکرد سینه خوبی ندارد.

در شرایط تجاری؛ جیره، بهداشت و عوامل محیطی بر سرعت رشد بوقلمون اثر می گذارند. اخیرا با تغذیه جیره های مخصوص رشد سریع و رشد آهسته به اثرات دوره های کاهش رشد بر وزن زنده و به دنبال آن بر عملکرد گوشت سینه دارد مورد تحقیق قرار گرفته است. نتیجه اینکه برای افزایش عملکرد سینه باید از جیره های سریع استفاده کرد. بیشترین تأثیر زمانی است که جیره­ های سریع در دوره انتهایی (۱۲ تا ۱۸ هفتگی) و یا در تمامی دوره های از صفر تا ۱۸ هفتگی داده شود با این همه رشد سریع در دوره های اولیه از نظر توسعه مناسب بدن اهمیت دارد. رشد نامناسب در این دوره را دیگر نمی توان در دوره رشد جبران کرد.

عوامل مؤثر بر جذب مواد مغذی و رشد بوقلمون

عوامل مؤثر بر جذب مواد مغذی و رشد بوقلمون

 

 

ساختار و رشد عضله سینه:

از آنجا که محصولات مرغ و بوقلمون اساساً به صورت گوشت آن به مصرف می رسد. و گوشت از نظر بافت شناسی نوعی بافت عضلانی است. لذا بیولوژی عضله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضلات از الیاف منفرد عضلانی شکل می گیرد که در جهت طولی در کنار هم قرار گرفته اند و تعداد الیاف عضله و رشد آن ها تعیین کننده رشد عضله است و لذا وزن بدن و عملکرد گوشت آن ها را شکل می دهد. عروق خونی به میان عضله فرو می روند تا موادمغذی، اکسیژن و انرژی مورد نیاز آن ها را فراهم کنند و فرآورده های ضایعاتی را از آن خارج می کند. عروق خونی در سطح الیاف قرار می گیرند و مواد بین خون و الیاف از طریق «پدیده انتشار» رد و بدل می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 25 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج