1

تفاوت پرنده نر و ماده سهره و فنچ و مشخصات پرنده جوان

پرنده جوان مشابه جوجه سهره معمولی می باشد و فاقد سرخی صورت بوده و رگه های تیره در ناحیه سینه آن دیده می شود. جوجه سهره حلب نسبت به جوجه سهره معمولی خاکستری تر دیده می شود علاوه بر سهره معمولی در ایران سهره پیشانی قرمز (سهره کرمانی) نیز زیاد یافت می شود که این سهره نیز در حدود ۱۱سانتی متر طول بدنش می باشد و آواز خوان خوبی است. این پرنده نیز سه تا چهار تخم می­گذارد که در مدت دو هفته به جوجه تبدیل می شود و بیست روزه جوجه ها به حد رشد می رسند. برای تشخیص نر و ماده سهره و فنچ  راههای گوناگونی وجود دارد از جمله تفاوت ظاهری پرنده که  در ادامه آن ها را بررسی می کنیم .

تفاوت پرنده نر و ماده

پرنده نر و ماده بسیار مشابه می باشند ولی تفاوت­هایی نیز دارند که به شرح ذیل می باشد. تنها پرنده نر آواز می خواند و آواز ماده آرام و کوتاه بوده و بسیار به ندرت شنیده می شود. منقار پرنده نر غالباً بلندتر و درشت تر از منقار پرنده ماده می باشد. سرخی صورت در پرنده نر وسعت بیشتری نسبت به پرنده ماده دارد. سبیل پرنده نر به رنگ سیاه براق می باشد در حالی که سبیل پرنده ماده دودی و یا بور است. شانه بال در پرنده نر سیاه رنگ بوده ولی در پرنده ماده . سیاه متمایل به خاکستری می باشد. گاهی اوقات تشخیص نر و ماده کار راحتی نیست. به عنوان مثال، سهره های کرمانی سرخی دور سرشان در مواقع کثیری کمتر از سهره های بروجردی می باشد و همین امر باعث فریب افراد در نر یا مادگی آن می شود، در این موارد با دیدن پس زیر شکم سهره می توان فهمید که سهره ی مورد نظر نر است یا ماده. اگر پس سهره دارای برآمدگی باشد نر است و اگر برآمدگی نداشته باشد ماده است.

در منزل فقط باید از سهره نر نگهداری کرد و شناسایی آنها نیز از رنگ قرمز دور چشمشان امکان پذیر است به طوری که در سهره نر رنگ قرمز از بالا تا پشت چشم ها آمده و سپس قطع می شود و کمی تیره رنگ تر است ولی در سهره ماده رنگ قرمز تا حدود وسط چشم بیشتر پیشروی نمی کند. نشانه دیگر سبیل پرنده است به طوری که در نرها سبیل تیره تر از ماده ها و تقریباً سیاه است ولی در ماده­ها سبیل بور یا کمی تیره­تر است که این نشانه را در جوجه ها هم می توان دید ولی رنگ دور چشم فقط مربوط به بالغين است. در مورد فنچ هم باید گفت، فنچ نر دارای نوک قرمز پررنگ می باشد. اما فنچ ماده دارای نوک نارنجی رنگ و اکثراً رنگ پرهای یکدست است یا یکدست سفید یا یکدست خاکستری و آواز ش هم نسبت به فنچ نر بسیار ساده تر است.

فنچ های نره سفید طرحی زرد مانندی با کمی زمینه قرمزی در زیر بال­هایشان و ماده ها سفيد كامل هستند. در فنچ­های گوره خری طرحی در زیر بال­هایشان دارند.

تفاوت پرنده نر و ماده سهره

مشخصات پرنده جوان

آواز خواندن سهره بریده بریده است و نفسش مانند قناری زیاد نیست اگر آواز قناری را یاد بگیرد بازهم قطعه قطعه می خواند. بهترین نوع سهره را می توان سهره آواز خوان دانست که صدای بسیار بلندی دارد. با قطعه ­هایی مانند آواز بلبل که سوت نتها را اجرا می کند و آنقدر صدای گرم و دلنشینی دارد که هر چه آواز بخواند شنونده از خواندنش سیر نمی شود به عکس سهره معمولی و پیشانی قرمز که ریز و تند می خوانند، این نوع سهره نت­هایش را شمرده و با صدای بم می خواند. طول قد سهره آواز خوان تا ۱۵ سانتی متر می رسد و در اروپا – غرب آسيا و در شمال غربی آفریقا زندگی می کند این نوع سهره ها به صورت زوج زندگی می کنند. سهره­ی بروجردی نیز از جمله بهترین مهره های آواز خوان ایران محسوب می گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 4.6]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهدی افا گفت:

    تمام مقالاتی راکه بنده تابحال درموردسهره دیده ام متعلق به سال ۱۴۰۱ بودوحتی درموردخریدوفروش سهره که دیدم متعلق به شهرستانهابودوحالاکه دوست داشتم کنارقناریهام یک جفت سهره نروماده بخرم ندیدم .کاش یکی ازعزیزان که سهره داردومیخواهدبفروشدقیمت یک جفت سهره راهم میفرمودتاببینم ایامیتوانم درموردخریدتصمیم بگیرم

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج