0

تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ گلدین

تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ گلدین1

فنچ گلدین (Gouldian Finch) از زیباترین گونه های فنچ در جهان است که به آن سهره استرالیایی نیز می گویند. فنچ گلدین به نام های فنچ رنگین کمان و بانوی فنچ­ ها نیز شناخته می شود. پیدایش این فنچ ها از مناطقی در کشور استراليا اعلام شده است و به دلیل امکان تکثیر در قفس، امروزه در اکثر نقاط دنیا به ویژه در کشورهای هندوستان و پاکستان یافت می شوند. طول عمر فنچ­ های گلدین در شرایط مناسب بین ۶ تا ۷ سال است و دمای مناسب جهت نگهداری آنها بین ۲۱ تا ۲۸ درجه سانتیگراد همراه با رطوبت متناسب (۵۵ الی ۶۵ درصد) در نظر گرفته می ­شود. برای پرورش فنچ گلدین نکات مهمی درباره تغذیه، لانه سازی و جفتگیری آنها را باید مد نظر قرار داد که در ادامهاین مقاله آنها را بررسی می کنیم.

انواع فنچ گلدین بر اساس رنگ

شاخص ترین رنگ های این نوع فنچ مربوط به سر آن است که عموها به سه رنگ سیاه، قرمز و زرد هستند.

رنگ های فنچ گلدین به سه دسته تقسیم می ­شوند:

  1. رنگ سر: قرمز – مشکی – زرد – سفید
  2. رنگ سینه: سفید – بنفش
  3. رنگ پشت: زرد – سبز – آبی – سفید

البته رنگ های دیگری از آنها در اثر جهش ژن و در تولید مثل به شکل نگهداری در قفس به وجود آمده اند و قابل ذکر است که نژاد زرد سینه سفید با سر و نقاب قرمز از گونه های کمیاب آن می باشد.

قیمت فنچ گلدین

گران ترین فنچ گلدین، نوع رنگ زرد آن است و ارزان ترین و فراوان ترین نوع آن به رنگ قرمز است. فنچ گلدین بومی کشور استرالیا است

تغذیه فنچ گلدین

برای پرورش فنچ گلدین غذای فنچ­ های گلدین مخلوطی از ارزن ریز و کتان و تخم چمن است. همچنین می توان تخم کاهو و خرفه و … را در وعده غذایی آنها قرار داد و از غذای نرم رنده شده و مکمل های تقویتی آماده به همراه میوه ها و کرم­ های ریز خشک شده نیز برای تغذیه آنها استفاده کرد. فنچ­ های گلدین از نظر مقدار مصرف غذا و دان خوراکی نسبت به گونه های دیگری از فنچ ها از قبیل فنچ های معمولی و زبرا و… کم خوراک تر هستند.

لانه فنچ گلدین

برای پرورش و نگهداری بهتر از فنچ گلدین باید حتی المقدور از قفس­ های بزرگ استفاده کرد. قفس را در مکانی آرام و کم تردد بر اساس رعایت تنظیم دما و رطوبت ذکر شده، جهت پرورش و جوجه کشی قرار دهید.

می توان لانه فنچ گلدین را از آشیانه هایی با الیاف بافته شده از درختان و یا از جعبه های چوبی در نظر گرفت و این لانه ها باید به گونه ای باشد که نور کمتری به داخل آنها نفوذ کند. همچنین باید مقداری پوشال از شاخه و برگ ریز درختان و تخم پنبه (پنبه دانه) در داخل قفس فنچ­ های گلدین قرار داد تا آنها برای لانه سازی استفاده کنند.

طرز شناسایی جنسیت نر از ماده در فنچ گلدین

نرها در رنگ ­های متنوع و پررنگ تر از ماده ها هستند. همچنین قابلیت آواز خواندن و رقصیدن دارند و جثه ­شان بزرگتر از ماده ها است و همین موارد وجه تمایز میان نرها و ماده ها می باشد و شناسی آنها نسبتا راحت است.

پرورش فنچ گلدین

صدای فنچ گلدین

فنچ های گلدین سر و صدای زیادی ندارند و صدای آواز شان بر خلاف فنچ های دیگر دارای صدای زیر بوده و حتی بعضی مواقع از صدای پرندگان دیگر هم تقلید می کنند.

جفت گیری فنچ گلدین

در هنگام پرورش، فنچ گلدین نر را از ماده میتوان به طور جداگانه و در قفس های مجزا ولی نزدیک هم نگهداری کرد. از نشانه های آمادگی فنچ نر برای جفتگیری این است که آواز خاصی می خواند و بر روی پاهای خود بالا و پایین پریده و اصطلاحاً می رقصند و ماده را بسوی خود تحریک می کنند. ماده هم با جنب و جوش زیاد و پریدن، آمادگی خود را برای تولید مثل اعلام می کند. در این زمان و با دیدن این حرکات و نشانه ها نر آماده را به قفس ماده انتقال می دهیم و پس از گذشت چند روز از زمان جفت اندازی عملیات لانه سازی توسط فنچ گلدین نر و ماده صورت می گیرد. سپس بعد از جفت گیری، ماده ها ۳ الی ۸ عدد تخم گذاشته و پس از آن نر و ماده هر دو به طور نوبتی بر روی تخم­ ها می خوابند. می توان تخم ها را در روز پنجم به لحاظ دارا بودن نطفه مورد مشاهده قرار داد.

جوجه فنچ گلدین

پس از ۱۶ روز جوجه ها سر از تخم در می آورند و در اولین روزهای تولد با غذای نرم مانند تخم مرغ تغذیه می شوند و پس از ۲۵-۲۱ روزگی لانه را بتدریج ترک کرده و دوره پرریزی حدود ۴-۳ ماهگی به پایان می رسد و جوجه فنچ ها حدود ۵ الی ۶ ماهگی بالغ گردیده و آماده تولید مثل هستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 50 امتیاز از مجموع: 4.1]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج