4

خصوصیات رفتاری مرغ عشق(عطسه زدن،تیز کردن منقار،…..)

بدون شک در میان تمام پرندگان، طوطی ها باهوش ترین آنها هستند. هوش خارق العاده طوطی ها موجب می شود که آنها نیز همانند انسان، هر کدام شخصیت خاص خود را داشته باشند. اما در بین طوطی ها نیز همانند انسان ها، رفتارهایی عام وجود دارد که همه آنها در انجام چنان رفتارها، مثل هم عمل می­کنند. به طور مثال، خصوصیات رفتاری مرغ عشق میتوان گفت  همه مرغ عشق ها یک ملودی سوت مانند می زنند و منقارشان را تیز می کنند که تیز کردن منقار مرغ عشق در مواقع شادبودن و استراحت مرغ عشق انجام می شود و عطسه زدن مرغ عشق یک کار تقلیدی از انسان می تواند باشد. هر مرحله از حرکات مرغ عشق­ها لزوماً در رابطه با خلق و خوی خاصی از آنها نیست، بلکه خلق و خوی آنها با حرکاتی خاص و مشترک بین تمام افراد گونه مرغ عشق نشان داده می شود در ادامه به خصوصیات رفتاری آن ها ازجمله تیز کردن منقار مرغ عشق ، عطسه زدن مرغ عشق ، کشیدن پاها و دیگر صداهای هشداردهنده آن ها می پردازیم و دلایل آنهارا ذکر می کنیم.

خصوصیات رفتاری مرغ عشق 

کشیدن پاها

از جمله خصوصیات رفتاری مرغ عشق کشیدن پاهای خود می باشد.گاه گاه مرغ عشق یک پای خودش را به طور همزمان با بال همان طرف بدنش، به طرف عقب میکشد. درست مثل همین حرکت را خود ما نیز وقتی مدتی به یک طرف بدن خودمان تکیه می دهیم و خسته می شویم، انجام می دهیم تا خستگی بدنمان در برود.

پس از کشیدن پا، وقتی مرغ عشق پای خودش را به حالت عادی برمی گرداند، پنجه هایش را به طرف داخل دوری و حرکتی شبیه مشت کردن انگشتان ما به آنها می دهد. اگر متوجه شوید که مرغ عشق همیشه پای یک طرف بدنش را به عقب می کشد یا اصلاً این عمل را انجام نمی دهد، این امر اولین نشانه یک ضعف غیر طبیعی در آن است. با مشاهده این وضعیت، مراقب آن باشید و در صورت نیاز، آن را نزد دامپزشک ببرید.

استراحت روی یک پا

غالباً کشیدن یک پا و بال همان طرف به عقب برای خستگی در کردن که یکی دیگر از خصوصیات رفتاری مرغ عشق میباشد، منجر به این می شود که متعاقباً مرغ عشق همان پایش را به زیر شکمش بالا می برد و روی پای دیگرش تکیه می کند.

البته به زیر شکم بردن یک پا همیشه متعاقب کشیدن پا و بال به عقب انجام نمی شود. مرغ عشق های استرالیایی نیز همانند دیگر طوطی ها، غالباً در هنگام استراحت و خواب، روی یک پای خود تکیه می کنند و پای دیگر را به زیر شکم خودشان بالا می کشند. اما این رفتار نیز عمومیت ندارد و برخی از آنها روی دو پای خود استراحت می کنند و می خوابند. به هر حال، اگر شما پرنده خودتان را خوب بشناسید، يقيناً متوجه می­شوید که انجام ندادن چنین رفتارهای حرکتی جزء عادات معمولی آن است یا احتمالاً مشکلی در آن ایجاد شده است که چنین رفتارها را تکرار نمی کند. اما قدر مسلم این است که اگر پرنده شما روی یک پای خودش مشغول استراحت یا خواب شود، این رفتار نشانه شادابی و سرحالی آن است.

بُردن منقار به داخل پرهای پشت

این رفتار حرکتی نیز جز عادات طبیعی مرغ عشق ها و دیگر طوطی هاست که معمولاً در هنگام خوابیدن یا چرت زدن در شب و گاهی در روز، سر خودشان را ۱۸۰ درجه به عقب می چرخانند و منقارشان را داخل پرهای پشت خود می کنند و غالباً درحالی که روی یک پا و گاه روی دو پای خود تکیه داده اند، به استراحت می پردازند. توجه داشته باشید که ممکن است طوطی ها این عمل را در مواقع ناخوشی نیز انجام دهند.

شما باید بتوانید تشخیص دهید که آیا مرغ عشق به علت ناخوشی سرش را داخل پرهای پشتش کرده یا حالت طبیعی و سالم دارد. معمولاً اگر مرغ عشق (و دیگر طوطی ها) ناخوش باشد، درحالی که سرش را داخل پرهای پشتش کرده است، روی دو پا می نشیند، زیرا طوطی بیمار چنان انرژی ندارد که بتواند روی یک پایش تکیه بدهد. اما چون برخی از طوطی ها طبق عادت معمول خودشان، روی دو پا تکیه می دهند، نمی توان برای بیمار بودن یا نبودن آنها فقط به این حالت استناد کرد.

یک نشانه دیگر مرغ عشق ناخوش، پف کرده بودن پرهای آن است و نشانه دیگرش بی تفاوت بودن نسبت به سر و صدای محیط است. با مجموع این نشانه ها، شما می توانید به راحتی مرغ عشق ناخوش را از سالم تشخیص دهید. گاهی اوقات مرغ عشق ها درحالی که منقار خود را لای پرهای عقب کرده و روی یک یا دو پا تکیه می کنند، صدای ملایمی نیز از خود در می­آورند.

بالا آوردن بال­ها

بیشتر از مواقعی که مرغ عشق ها یک پای خود را به عقب می کشند و به طور همزمان بال همان طرف را گسترده می کنند؛ هر دو بال خودشان را در حالت تا شده به طرف بالا می برند. این رفتار حرکتی نیز نشانه خستگی در کردن آنها در حالت استراحت و شادی است.

فاصله دادن بین دو بال و بدن

یکی دیگر از خصوصیات رفتاری مرغ عشق فاصله ایجاد کردن بین دوبال و بدن میباشد. طوطی ها وقتی زیاد گرمشان می شود، هر دو بال خودشان را به میزان چند سانتی متر از بدن خودشان دور می کنند تا هوا زیر بال هایشان جریان یابد و گرمای موجود زیر بال ها در هوا پخش شود

. طوطی ها این عمل را به طور لحظه ای انجام نمی دهند، بلکه هر وقت زیاد گرمشان شود، بال­های خودشان را برای مدتی باز می­کنند و حالتی لخت به آنها می دهند و گاه به طور همزمان با این حرکت، له له هم می زنند تا از طریق تبخیر ششی نیز خود را خنک کنند.

گستردن بال ها به طرفین

وقتی طوطی بخواهد نظر جفت یا رقیب خودش را جلب کند، بال هایش را به طرفین و پایین و به حالت کمی گسترده می اندازد. این حالت تا حدی شبیه باز نگهداشتن بال ها در مواقع گرمای زیاد است، با این تفاوت که در مواقع گرما، شانه ها را از بدن فاصله می دهد، جوری که زیر بال­ها کاملاً نمایان می شود، اما در این مورد، کل هر دو بال را قدری از بدن جدا می کند و به طرف پایین می اندازد. حال اگر بال هایش را تخت کند و حالتی باریک به بدنش بدهد و به علاوه هوا را گاز بگیرد، این حالت ممکن است نشانه درد شدید یا ترس باشد.

پرآرایی سر

طوطی ها می توانند سر خودشان را به راحتی تا ۱۸۰ درجه بچرخانند. با این توانایی، آنها می توانند منقار خود را به تمام قسمت های بدن برسانند و همه قسمت ها را با منقار خود پرآرایی کنند. اما به تنها جایی که طوطی ها نمی توانند منقار خود را برسانند، درست بالای سرشان و قدری پایین تر در اطراف گردن است. طوطی ها (و نیز مرغ عشق ها) این نواحی غیر قابل دسترسی منقار را با ناخن پنجه های خودشان می خارانند و پرهای آن را آرایش می دهند.

طوطی ها عمل بالا آوردن پنجه و رساندن به بالای سر خود را می توانند هم از جلوی بال و هم از عقب بال انجام دهند. روش دیگر پرآرایی سر، به پشت بردن سر و چرخاندن آن به اندازه ۱۸۰ درجه و کشیدن پُرسرعت و شدید پرهای فرق سر به پرهای پشت است. طوطی ها همچنین می توانند از طریق کشیدن پرهای سر به میله های دیواره قفس یا چوب نشيمنگاه، سر خود را بخارانند و پرهای آن را آرایش دهند.

پرآرایی سر

بال زدن درجا

مرغ عشق ها و دیگر طوطی های جوان که هنوز تجربه پرواز را یاد نگرفته اند و از پرواز بیم دارند، برای تمرین پرواز و فعالیت عضلانی، در حالی که روی نشیمنگاه نشسته اند و چوب نشیمنگاه را با پاهای خود محکم گرفته­اند، بال می­زنند. این رفتار در تمام طوطی های موجود در قفس که مدت ها از پرواز آنها جلوگیری شده و نیز آنهایی که بال چینی شده اند نیز به طور مشابه انجام می شود. به هر حال انجام شدن این عمل توسط پرنده، نشانه تمایل شدید آن به پرواز است که در صورت امکان باید آن شرایط را ما فراهم آوریم.

خمیازه کشیدن

تمام پرندگان خمیازه می کشند و در این حالت، دهان خود را تا حداکثر امکان باز می کنند. اگر پرنده شما به طور مداوم خمیازه می­کشد، به احتمال قوی هوای اتاق کثیف است و باید اتاق را توسط تهویه یا باز کردن درب ها و غیره هوادهی کنید، زیرا پرندگان به هوای کثیف بسیار بیشتر از انسان حساسند. خمیازه کشیدن در پرندگان نیز رفتار مسری است. وقتی یک پرنده خمیازه می­کشد، به زودی جفت آن یا دیگر افراد گله هم خمیازه می­کشند. مسری بودن خمیازه کشیدن در مرغ عشق های استرالیایی بسیار قوی تر از سایر طوطی ها و پرندگان است. همچنین اگر یک پرنده مشغول پرآرایی شود، پرنده یا پرندگان دیگری که در مجاورت آن هستند، آنها هم مشغول پرآرایی خواهند شد. این الگوها در مورد خوابیدن، خوردن و کرچ شدن نیز حالت مسری دارد.

عطسه زدن مرغ عشق

عطسه زدن مرغ عشق می تواندتوسط طوطی ها تقلید شود ولی پرنده ها نیز همانند ما عطسه می کنند، اما عطسه زدن مرغ عشق  به دلیل سرماخوردگی اشان نیست، بلکه پرنده­ها برای پاک کردن مجرای بینی اشان عطسه می­کنند. طوطی ها همچنین گاهی اوقات عطسه زدن یا سرفه کردن را به دلیل تقلید این صداها از انسان انجام می­دهند.

وقتی یک طوطی عطسه زدن و سرفه کردن را به صورت تقلیدی یاد می گیرد، ممکن است مرتب عطسه بزند یا سرفه کند. افراد مبتدی گاهی اوقات با این خیال که طوطی اشان سرما خورده است، نگران می شوند و آن را نزد دامپزشک می برند و جالب توجه است که گاهی اوقات یک دامپزشک بی تجربه هم به صرف شنیدن این موضوع از صاحب طوطي، اقدام به تجویز دارو برای آن می کند.

تکان دادن پرها

مرغ عشق ها و اغلب یا تمام طوطی ها، در هنگامی هنگام پرآرایی هر وقت پرهای قسمتی از بدن خودشان را می آرایند و تیمار می کنند، تکان محکمی به بدن خود می دهند. در این تکان، تمام ذرات ریز چربی خشک شده و جدا شده از پوست بدن در اثر خارانده شدن توسط منقار، از لابه لای پرها خارج می شود و در هوا پخش می شود. این ذرات بسیار سبک بوده و مدتی طول می کشد که به زمین بنشینند.

افراد حساس به پروتئین های خاص، چنانچه این ذرات را استنشاق کنند، دچار عوارض حساسیتی خواهند شد. به همین دلیل توصیه اکید می شود که اگر فرد حساسی (مبتلا به آلرژی) در یک خانواده باشد، به هیچ وجه در آن خانه نباید هیچ نوع پرنده ای وارد شود.

علاوه بر مواقع پر آرایی، مرغ عشق همیشه قبل از آنکه به فعالیت جديدي مشغول شود، بدن خود را به شدت تکان می دهد؛ مثلاً وقتی از حالت استراحت تصمیم می گیرد آب بخورد، بدنش را تکان می دهد. تکان دادن بدن و پرها، همچنین برای رهایی از خستگی و مواقع ناراحتی نیز انجام می شود.

تیز کردن منقارمرغ عشق

مرغ عشق ها و دیگر طوطی ها و پرندگان، پس از پايان غذا خوردن یا در میان غذاخوردن، منقار خودشان را به چوب نشیمنگاه می­کشند و تیز کردن منقار مرغ عشق یکی از خصوصیات رفتاری بین همه آن هاست. پرندگان دیگری چون طيور اهلی، منقار خود را روی زمین به طرف چپ و راست می­کشند. این عمل را پرندگان برای پاک کردن سطح خارجی منقار خودشان و نیز برای خوش فرم (تيز) نگهداشتن منقارشان انجام می دهند.

هوشمندی دُم

به نظر می رسد که دم در مرغ عشق ها و دیگر طوطی ها، نقش خاصی فراتر از آنچه ما به آن فکر می­کنیم داشته باشد. طوطی ها دُم خودشان را بیشتر از سایر قسمت های بدن تمیز می کنند، روغن می زنند و صاف می­کنند و تیمار این قسمت بدن را هرگز به جفت خودشان واگذار نمی کنند. به عبارت دیگر، هرگز کسی ندیده است که یک طوطی مشغول تیمار کردن دم طيط دیگر باشد. همچنین هیچ نوع طوطی اجازه نمی دهد که حتی صاحبش به دمش دست بزند.

ظاهراً طوطی ها ظرفیت حسی خاصی در ناحیه دُم خود دارند که به محض گیر کردن آن به چیزی یا گرفته شدن آن توسط موجودی، می توانند به راحتی آن را حس کنند و به شدت با آن برخورد کنند. بنابراین هر کسی که علاقه مند است یک طوطی را دست آموز خودش کند، هرگز نباید به مش دست بزند، زیرا طوطی­ها به هیچ وجه شوخی می با کسی ندارند و حتی در حالت رام شدگی کامل، به صاحب خودشان هم اجازه دست زدن به دُمشان را نمی دهند. طوطی های دست آموز به محض لمس شدن دُمشان توسط صاحب خود، فوراً می چرخند و طوطی های غیر اهلی چنان اعتمادی را به هیچ کسی ندارند که حتی به طور اتفاقی بتوانند دم آنها را با دست کند و اگر احتمالاً دمشان با چیزی لمس شود، به شدت واکنش نشان می دهند. لذا شاید بتوان گفت که دم طوطی ها حساس ترین و شخصی ترین قسمت بدن آنها است.

دُم در عمل عشقبازی پیش از جفتگیری نیز نقش مهمی دارد. وقتی مرغ عشق نر به منظور جفتگیری به ماده نزدیک می شود، بسیار سعی می­کند که به طور مکرر روی دم ماده پا بگذارد. در این حالت ماده مقاومت می­کند، اما به نر حمله نمی کند. شاید مرغ عشق نر به این دلیل سعی می کند که روی دم ماده پا بگذارد که فکر می­کند با توجه به حساس بودن ڈم، اگر بتواند پا روی دم ماده بگذارد و ماده چنان اجازه ای را به آن بدهد، در واقع این اجازه چراغ سبز ماده به نر برای عمل جفتگیری است. لذا وقتی نر در پا گذاشتن روی دم ماده موفق می شود، خیالش راحت می شود که اجازه جفتگیری با آن را گرفته است.

صداهای هشداردهنده

مرغ عشق ها گاهی اوقات برای مدت طولانی جیغ می کشند. تاکنون هیچ دلیل و معنی ای برای این نوع صداهای مرغ عشق مشخص نشده و جالب توجه است که آنها در حالت وحشی چنین صدایی را از خود در نمی آورند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 17 امتیاز از مجموع: 4.4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دانیال گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یکی دوروزه. مرغ عشق گرفتم ولی به نظرم غذا کم میخورن و زیاد سر و صدا نمیکنن. نمیدونم چرا؟؟
    یه مشکل دیگه هم هست و اون اینکه از منقارش صدا درمیاره مثل اینکه دونه های ارزن رو داره میخوره.

    1. رضا گفت:

      سلام دو روز گرفتم برای من این مشگل پیش اومد راه حل براش پیدا کردی

  2. سحر گفت:

    بین پرنده های مختلف، مرغ عشق یکی از بهترین گزینه هاست، چون هم ارزونه و هم حتی من توی پت پرس خوندم که با آموزش حرف زدن به مرغ میشه اونو سخنگو کرد، پس دیگه چیزی از پرنده ها کم نداره

  3. نرگس گفت:

    سلام..مرغ عشق من تز دیشب مدام سرشو تکون میده اصلا ثابت نگه نمیداره سرشو ولی میتونه روی پاهاش وایسه با قاشق هم بهش غذا میدم میخوره فقط سرش تعادل نداره
    ممنون میشم راهنماییم کنید

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج