0

خصوصیات کف و سقف استاندارد در سالن پرورش کبک

خصوصیات کف و سقف استاندارد در سالن پرورش کبک

در مقاله قبل در مورد انواغ نژاده های کبک پرداختیم در ادامه بهخصوصیات کف سالن پرورش کبک و همچنین خصوصیات سقف سالن پرورش کبک را بررسی کرده و نکات مهم آن را برای پرورش دهندگان طیور ذکر می کنیم.

کف سالنهای پرورش کبک

برای ساختن خصوصیات کف سالن پرورش کبک پس از زیر و رو کردن بافت اولیه خاک، ابتدا باید مسیرهای استقرار لوله ها، کانالهای فاضلاب و … در نظر گرفته و ساخته شود. سپس به عمق ۱۵-۲۵ سانتی متر پوششی از قلوه سنگ ریخته و کوبیده شود بعد برای استحکام و عدم نفوذ حشرات یک شبکه سیم توری ریز روی آن پهن کرده و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت دو لایه قیر گونی شود و به عنوان پوشش نهایی از یک سطح بتونی به ضخامت ۸-۱۱ سانتی متر استفاده شود.

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و نم و آب، کف سالنهای مرغداری باید حداقل ۳۵ سانتی متر بلندتر از سطح زمین های اطراف احداث شود. کف سالن های پرورشی باید طوری ساخته شوند که براحتی بتوان فضولات و آب را از آن خارج کرد. برای سالنهای کوچک معمولاً فاضلاب در نظر نمی گیرند بلکه با شیب مناسب آب را به بیرون هدایت می کنند، اما برای سالن های بزرگ و جوجه کشی ها لازم است فاضلات طراحی شود.

برای این منظور معمولاً از دو طرف سالن شیبی به میزان ۱ درصد در هر متر بطرف کانال فاضلاب می دهند. اگر عرض کم باشد شيب را یک جهت می دهند اما اگر عرض زیاد باشد ضروری است سالن به قسمتهایی تقسیم شده و جداگانه در هر قسمت شیب مناسب در جهت کانالهای فاضلاب داده شود. شیب مناسب لوله های فاضلاب حدود ۳-۴ درصد است. لازم است بر روی کف شوی فاضلاب ازتوری و درپوش استفاده شود تا موادی چون جوجه مرده، تخم مرغ و … نتوانند وارد فاضلاب شوند. لوله های فاضلاب بهتر است قطری حدود ۱۰-۱۵ سانتی مت داشته باشند.

 سقف سالنهای پرورش کبک      

خصوصیات سقف سالن پرورش کبک اهمیت زیادی دارد و ضروری است بر اساس شرایط اقلیمی شیوه معماری و مصالح موجود طراحی و ساخته شوند. سقف ممکن است شیب دار و یا بدون شیب ساخته شود که سقفهای شیب دار ممکن است بصورت یک طرفه، دوطرفه، قرینه و یا غیر قرینه طراحی شوند. در این طراحی ها ممکن است سقف کاذب هم در نظر بگیرند که از نظر اتلاف انرژی مناسب می باشد. برای ساخت سقف می توان از مواد زیر استفاده کرد:

الف) سقفهای چوبی: در مناطقی که چوب فراوان و ارزان است می توان بصورت الوار در سقف استفاده کرد ولی لازم است تا درزهای آنرا بخوبی پوشاند تا حشرات بداخل چوبها نفوذ نکنند. بدلایل زیر استفاده از این سقفها رایج نمی باشد:

۱. در برابر آتش سوزی، حشرات و حیوانات موذی آسیب پذیر هستند.

۲. تحمل فشار زیاد را ندارند.

٣. امکان ضد عفونی آنها بخوبی مقدور نیست.

ب) سقفهای تیر آهن و بتونی: بهترین نوع سقف هستند. مهمترین مزیت آنها این می باشد که عایق رطوبت گرما و سرما هستند و در برابر فشار تحمل بالایی دارند و براحتی می توان آنها را ضد عفونی کرد و در برابر آتش سوزی مقاوم هستند ول بسیار پر هزینه می باشد.

ج) سقفهای شیروانی: این سقفها را می توان از ورق آهن ضد زنگ، سفال یا ایرانیت ساخت. این نوع سقفها ارزان، سبک، قابل شستشو و ضد عفونی و مقاوم در برابر آتش سوزی هستند ولی لازم است برای رطوبت و حرارت عایق شوند.

د) سقفهای چند لایه: این سقفها معمولاً از یک لایه ایرانیت با ورق فلز، یک لایه عایق حرارتی که معمولاً پشم شیشه می باشد و یک لایه داخلی ساخته می شوند و بنام سقفهای ساندویچی معروفند. در برابر فشار مقاوم نیستند ولی ارزان قیمت هستند.

در ساخت سقفها لازم است موارد زیر رعایت شوند:

  1. ارتفاع سقفها بسته به اقلیم، تهویه، نوع سقف متغییر ولی ارتفاع مناسب 5/2 – 3متراست.
  2.  در سالنهای با عرض بیش از ۶ متر استفاده از سقفهای ساده مناسبتر است.
  3.  در مناطق گرم و خشک سقفهای با طاق ضربی و نمای گنبدی دارای بازده و کارآیی مناسب هستند.
  4.  سقفهای شیبدار یکطرفه برای خنثی سازی موارد ریز بسیار مناسب هستند: مناطق با تابش شدید آفتاب – زمستانهای سرد و پر برف و بادهای شدید.
  5.  در مناطقی که ریزش باران و برف زیاد دارند سالن های تونلی بسیار مناسب هستند.
  6.  به منظور استفاده بیشتر از نور و تهویه طبیعی می توان از سقفهای شکسته استفاده کرد.
  7.  در نظر گرفتن ناودان در سقف به نوع و میزان مناسب ضروری است برای هر متر مربع سطح بام نیاز به قطر 9/0 – 6/0 سانتی متر ناودان با شیب مناسب می باشد.
  8.  باید بر اساس نوع منبع حرارتی تعداد مناسب دودکش در سقف تعبیه شود.
  9.  در مناطق گرمسیر برای کاهش اثر گرمای هوا لازم است در سطح پشت بام شیرهای آب تعبیه شود تا بتوان در ساعات گرم روز برای خنک کردن ساختمان پشت بام را براحتی آب پاشی کرد.
  10.  ضروری است سقف برای گرما و رطوبت کاملاً عایق و مقاوم شود.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج