0

راهنمای کامل معاینات اورژانسی سگ

معاینات اورژانسی سگ

گاهی اوقات ممکن است حال سگ ما خوب نباشد و لازم باشد به صورت اورژانسی بعضی از علایم آن ها را بررسی کنیم . در این مقاله ما شما را با معاینات اورژانسی سگ و کنترل علائم حیاطی آن ها آشنا می کنیم.

معاینات اورژانس

تعداد تنفس

تعداد دفعات تنفس طبیعی بدون در نظر گرفتن نژاد و سایزی خاص: ۱۰ تا ۳۰ نفس در دقیقه می باشد. سگ به طور طبیعی حدود ۲۰۰ بار در دقيقه له له می زند (تنفس با دهان باز و زبان بیرون) با شمردن تعداد دفعات بالا و پائین رفتن قفسه سینه سگ در یک دقیقه می توانید تعداد تنفس در دقیقه را بدست آورید.

تعداد دفعات تنفس طبیعی بدون در نظر گرفتن نژاد و سایزی خاص: ۱۰ تا ۳۰ نفس در دقیقه می باشد. سگ به طور طبیعی حدود ۲۰۰ بار در دقيقه له له می زند (تنفس با دهان باز و زبان بیرون)

زمان پر شدن مجدد مویرگی ( Capillary refill time)

با انگشت خود قسمتی از لثه سگ را که به رنگ صورتی است فشار دهید و مدت زمانی را که طول می کشد تا لثه از حالت سفیدی ناشی از فشار، مجددا به رنگ طبیعی صورتی تغییر رنگ دهد را اندازه بگیرید. در حالت طبیعی این زمان بین ۱ تا ۲ ثانیه طول می کشد.

دهیدراتاسیون (کم شدن آب بدن)

پوست شل بین دو تیغه استخوانهای شانه را بالا بکشید. اگر به سرعت به جای خود برگشت، میزان آب بدن سگ شما طبیعی است و در صورتی که این عمل با تأخیر انجام شد، سگ شما دچار کمبود آب بدن شده است. در حالت عادی بعد از اینکه پوست شل ناحیه شکم و یا پشت گردن را کشیدید، پوست به سرعت به جای خود باز می گردد. اگر این بازگشت پوست بیشتر از ۲ ثانیه طول کشید سگ شما مقدار زیادی آب از دست داده است.

تعداد ضربان قلب

ضربان قلب سگ خود را در محل تماس آرنج دست و سگ با قفسه سینه اش می توانید حس کنید (حدود پنجمین دنده قفسه سینه). سگ خود را بر روی پهلوی راستش بخوابانید و دست خود را در ناحیه ذکر شده قرار داده و تعداد ضربان قلب سگ را بشمارید.

توله های کمتر از یک سال: ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه.

نژادهای کوچک، مینیاتوری، عروسکی یا TOY (وزن کمتر از ۱۴ کیلوگرم): ۱۰۰ تا ۱۴۰ ضربان در دقیقه.

نژادهای متوسط و بزرگ (وزن بیشتر از ۱۴ کیلوگرم): ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه.

معاینات اورژانسی سگ

تعداد نبض

این کار را می توانید با لمس بخش داخلی پای سگ، بوسیله انگشت اشاره و انگشت میانی دست خود انجام دهید. سگ خود را به آرامی به پهلو بخوابانید. پایی را که در سمت شما قرار گرفته است را کمی بلند کنید. دو انگشت یاد شده را در قسمت داخلی هر یک از پاها در قسمتی که با به بدن متصل می شود قرار دهید. در این محل یک تو رفتگی در میانه پا را می توانید لمس کنید. این تو رفتگی محلی است که عروق خونی از آن عبور می کنند و شما می توانید در آنجا ضربان را احساس کنید.

توله های کمتر از یک سال: ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه.

نژادهای کوچک، مینیاتوری، عروسکی یا TOY (وزن کمتر از ۱۴ کیلوگرم): ۱۰۰ تا ۱۴۰ ضربان در دقیقه.

نژادهای متوسط و بزرگ (وزن بیشتر از ۱۴ کیلوگرم): ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقيقه

رنگ غشای موکوسی

لب بالایی یا پائینی سگ را بلند کرده و رنگ لثه سگ را کنترل نمائید. لثه طبیعی باید به رنگ صورتی باشد.

دمای بدن

برای انجام این کار شما احتیاج به یک دماسنج دیجیتال یا جیوهای دارید. در ابتدا سر دماسنج را با یک ماده لغزنده محلول در آب (لوبریکنت) لغزنده نمائید. سر دما سنج را وارد مخرج سگ نمائید (محل آن سوراخی است که در هر دو جنس نر و ماده، دقیقاً در زیر دم قرار دارد). دماسنج دیجیتال را پس از شنیدن صدای بوق و دما سنج جیوه ای را پس از دو دقیقه از مخرج خارج کرده و دما ثبت شده را بخوانید.دمای طبیعی بدن سگ۳۷.۵ تا ۳۹ درجه سانتی گراد است.

علائم حیاتی

١- راه­های هوایی را کنترل کنید.

سگ را به پهلو بخوابانید. سرش را به عقب کشیده و زبان سگ را خارج نمائید. با انگشت خود داخل دهان سگ را چک کنید تا جسم خارجی در دهان نباشد.

۲- آیا سگ نفس می کشد؟ اگر نفس نمی کشد، شروع به انجام تنفس مصنوعی نمائید. برای این کار به آرامی دهان سگ را ببندید و گردن سگ را به سمت جلو بکشید تا راه­های هوایی باز شوند. دهان خود را روی سوراخ­های بینی سگ قرار بدهید. باز دم تنفس خود را داخل سوراخ های بینی بدمید تا زمانی که قفسه سینه سگ بالا بیاید. هر ثانیه یک باز تنفس مصنوعی بدهید.

٣- وضعیت گردش خون را کنترل نمائید. اگر ضربان قلب را احساس نمی کنید، شروع به ماساژ قفسه سینه (فشار به قفسه سینه) نمائید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج