0

سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن

سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن

برای سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن اگر مرغ عشق نام خودش یا یک تن موسیقی یا یک عبارت کوتاه را غالباً بشنود، ممکن است یاد بگیرد که آن را تکرار کند. وقتی شما اولین کلمه را از مرغ عشق شنیدید، ارزش دارد که استعدادش را تشویق کنید. مرغ عشق کلمات و عباراتی را که قبلاً یا اخیراً یاد گرفته است، روزانه بارها تکرار می کند. البته شاید مرغ عشق شما سخن گو نشود، ولی زدن سوت های زیبایی را یاد بگیرد. به هر حال لازم نیست زود ناامید شوید و بهتر است حرف زدن با آن را همچنان ادامه دهید تا شاید روزی استعداد سخن گویی اش شکوفا شود. واضح است که یک مرغ عشق که اولین کلمه را گفته باشد، صاحبش امیدوارانه تر کلاس های سخن گویی برای آن می گذارد. در پست های قبلی در مورد نحوه تکثیر مرغ عشق به طور کامل پرداختیم در ادامه به سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن به طور کلی می پردازیم.

سخنگویی مرغ عشق

بهترین زمان برای سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن ، هنگام غروب و بهترین مکان، یک اتاق کاملاً خلوت است تا شما بتوانید توجه آن را به خود جلب کنید.
این زمان برای خاراندن سر پرنده نیز بهترین وقت است. برای این کار، ابتدا باید با کف نوک انگشت سبابه خودتان بالای سر و سپس گردن مرغ عشق را بخارانید. مرغ عشق را باید به تدریج به خاراندن سرش عادت دهید، زیرا ابتدا به انگشت شما به صورت مشکوک می نگرد، اما وقتی درک می کند که شما قصد آزارش را ندارید و عمل شما برایش لذت بخش است، به سادگی اجازه خاراندن سرش را به شما می دهد. در مقابل این لطف شما، مرغ عشق هم وظیفه خودش می داند که مژه ها، ابروها و پوست شما را با منقارش بجود.

آموزش سخنگویی به مرغ عشق

برخی از مرغ عشق ها کلمات و عباراتی را که غالباً در شرایط خاص می شنوند، تکرار می کنند. به طور مثال نام خودش را زودتر از هر کلمه دیگر یاد می گیرد، چون بیشتر از هر کلمه دیگر آن را می شنود. همچنین اگر صبح ها که به سراغش می روید به آن بگویید صبح به خیر و هنگام خواباندنش در غروب، به آن بگویید شب به خیر، یا چون زیاد از افراد خانواده سلام را می شنود، این عبارات را زودتر یاد می گیرد.
از انبوه مطالعات، تجربیات و یافته های تحقیقاتی من در مورد کاسکو ، چنين برمی آید که به جز مواردی معدود، سایر موضوعات علمی و عملی مربوط به گونه های مختلف طوطی ها مشابه هم است.

موضوعات مربوط به تشریح و فیزیولوژی، اصول تغذیه، رفتارشناسی، نیاز مبرم انواع طوطی های خانگی به مراقبت، توجه و همدمی با صاحب خود، خطرات تهدید کننده آنها، بیماری های طوطی ها، قابلیت تقلید صدا و برخی از دیگر موضوعات، یا عیناً بین همه آنها مشترک است یا در برخی موارد، تفاوت های اندکی بین آنها وجود دارد.

یکی از مهم ترین مباحث مورد علاقه مردم، به خصوص هموطنان ما در علاقه مند شدن آنها به طوطی ها و به خصوص کاسکوها، موضوع قابلیت یادگیری تقلید صداها، به خصوص زبان انسان توسط آنهاست. در واقع گرانی طوطی ها نسبت به سایر پرندگان زینتی و گرانی کاسکوها نسبت دیگر طوطی ها نیز به خاطر همین قابلیت است. این مبحث در مورد کاسکوها از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. روی همین اصل، من هزینه و وقت بسیار هنگفتی را صرف تحقیقات، مطالعات و شکافتن حقایق مربوط به قابلیت یادگیری سخنگویی توسط کاسکوها کرده ام و با لطف پروردگار، برای اولین بار در تاریخ مربوط به این طوطی در جهان، دهها حقیقت بسیار مهم و قبلاً ناشناخته را کشف کرده ام.

اصول آموزش سخنگویی در بین تمام طوطی ها تقریباً و شاید کاملاً مشابه است و نحوه آموزش سخنگویی به آنها از قواعد مشابهی پیروی می کند.

قابلیت سخنگویی مرغ عشق

تا قبل از شروع مطالعات  درباره مرغ عشق و نیز مرغ عشق آفریقایی که متأسفانه در ایران به غلط به نام کوتوله برزیلی مشهور شده است، من که فقط روی کاسکو مطالعات و تحقیقات وسیعی داشتم، چنین می پنداشتم که از بین کل طوطی ها، فقط کاسکوها و آمازون ها قابلیت های بالایی در یادگیری سخنگویی دارند و مابقی یا اساساً چنین استعدادی را ندارند یا گاه در بین هریک از گونه های مختلف، افرادی به طور استثنایی یافت می شوند که بتوانند چند کلمه ای یاد بگیرند. ضمناً در تماس هایی که با پرنده فروش های مختلف نیز در طول چند سال گذشته داشته ام، هرگز از آنها هم نشنیده ام که طوطی های دیگری چون مرغ عشق، چنین قابلیتی را در حد قابل توجه داشته باشند.

به عبارت دیگر، علاقه مندان سخن گویی طوطی ها، در مرحله اول مشتاق کاسکو و بعد آمازون ها می شوند و حتی مرغ عشق را کسی برای این منظور خریداری نمی کند. بدیهی است هر یک از گونه های دیگر طوطی ها، ضمن آنکه ممکن است قابلیت یادگیری تقلید یک تا چند کلمه را داشته باشند؛ علاقه مندان هریک از آنها به دلیل ویژگی های خاصی غیر از سخنگویی سراغ آنها می روند. به طور مثال، کاکادوها (بارتاها) طوطی های سفید و زیبایی هستند که عملیات آکروباتیک و رقص های آنها مشهور است و آراها به دلیل بزرگی و ابهت و رنگ های زیبایشان مورد توجه اند.

البته من دیده ام افرادی را که طوطی سبز یا شاه طوطی داشته اند و از قضا مدعی بوده اند که طوطی آنها سخنگوی خوبی است. اما نمی دانم که چرا از آنها به عنوان طوطی های مستعد سخن گویی در کتب خارجی یاد نشده و هنوز هم در مورد مقام سوم مرغ عشق معمولی در یادگیری سخنگویی مردد هستم – چرا که برای من شکی نیست که میناها در قابلیت تقلید صدا، بسیار قوی تر از مرغ عشق هستند.

من یقین دارم که کاسکوها و آمازون ها از نظر سخنگویی مقام اول و دوم را دارند، اما پذیرفتن مرغ عشق معمولی به عنوان دارنده مقام سوم سخن گویی در بین پرندگان مقلد صدا تا این زمان برای من بسیار دشوار و حتی غیرقابل قبول است، خاصه آنکه خودم هیچ مرغ عشق سخنگویی را هنوز ندیده ام. در ایران افراد فراوانی طوطی سبز و به خصوص شاه طوطی هایی دارند که از قابلیت سخنگویی آنها تعریف می کنند، اما علی رغم اینکه شمار فراوانی از مردم ما مرغ عشق دارند، تاکنون فقط با یک فرد مواجه شده ام که مدعی شد مرغ عشق او چند کلمه سخن می گوید.

به هر حال، این موضوع که در کشورهای خارج از مرغ عشق معمولی به عنوان یکی از گونه های مستعد یادگیری سخنگویی و دارنده مقام سوم در این رابطه سخن گفته شده است، شاید نویدی خوب برای علاقه مندان مرغ عشق باشد که از این پس به آن از نظر قابلیت یادگیری سخنگویی هم اهمیت دهند. این طوطی به طور وسیع در ایران تکثیر می شود و با قیمت بسیار اندک در بازارهای پرنده ارائه می شود. لذا کسانی که بودجه خرید طوطی هایی چون کاسکو و آمازون و نیز میناهای آفریقایی مستعد تقلید صدا را ندارند، می توانند با آموزش سخنگویی به مرغ عشق، صاحب یک پرنده سخنگو شوند و برای اینکه راهنمای خوبی داشته باشند.

اهمیت آموزش سخنگویی به مرغ عشق

من به جرأت می گویم که همانند بسیاری از استعدادها، استعداد و خلاقیت ایرانی ها در سخنگو کردن طوطی ها، در مقام نخست جهان قرار دارد. در مورد کاسکو گفته شده است که کاسکویی که ۱۲ سال پی در پی در جهان مقام نخست سخن گویی را کسب کرده و از آن در موزه حیات وحش لندن نگهداری می شود، حداکثر قابلیت آن در سخن گویی، گفتن ۸۰۰ کلمه است و بزرگترین جمله بی غلطی که می گوید، یک جمله ۲۰ کلمه ای است.

اما ما در ایران حداقل ۱۰ کاسکو داریم که صاحبان آنها مدعی استعدادهای بیش از این برای طوطی خود هستند. مثلاً شماری از آنها مدعی هستند که کاسکویشان می تواند حمد و سوره را بی غلط بخواند. این ادعا به معنی آن است که چنان کاسکوها ظرفیتی به مراتب بیش از کاسکویی دارند که قهرمان جهان بوده و هست.

البته به نظر من، علت یافت شدن کاسکوهایی با قدرت خارق العاده سخن گویی در ایران و نادر و نایاب بودن آنها در دیگر کشورها، این است که اکثر کاسکو داران غربی، فقط به عنوان یک پرنده زینتی به کاسکو می نگرند و بسیار به ندرت اتفاق می افتد که در چنان کشورها، افرادی وقت خود را صرف سخن گو کردن طوطی خود کنند. بنابراین در چنان کشورها، ما می توانیم در خانه دارندگان کاسکو، طوطی هایی را ببینیم که فقط اهلی اند و هیچ حرف نمی نند یا فقط چند کلمه یا عبارت را تکرار می کنند و علت این است که کل همت آنها در آموزش کاسکوی خودشان، معمولاً چنین است که صبح به کاسکو صبح به خیر و سلام می گویند و شب به آن شب بخیر میگویند و مرد یا زن خانه در حین عبور کردن از کنار قفس کاسکو، سلام و علیکی با آن می کنند یا چیزی به آن می گویند.

بنابراین چنان کاسکوها اگر هم استعداد یادگیری بالایی داشته باشند، پس از مدت ها همان چند عبارت به علاوه چند کلمه مکرراً شنیده از مکالمات تلفنی را یاد می گیرند. واضح است که در چنان موارد، حتی پراستعدادترین کاسکوها، در یادگیری سخن گویی، قابلیتی بیش از گفتن چند کلمه و عبارت را پیدا نخواهند کرد.
اما در ایران، اکثر خریداران کاسکو ، منحصراً به قصد داشتن یک طوطی سخنگو به سراغ کاسکو می روند و وقتی آن را خریداری می کنند، با شدت، ابتکار، خلاقیت و انگیزه ای قوی مشغول آموزش آن می شوند. واضح است که تحت این شرایط در مقایسه با شرایط مردم دیگر کشورها، احتمال شکوفا شدن و به حداکثر ظرفیت رسیدن توان سخنگویی کاسکو ها، ده ها برابر است و به همین دلیل است که ما در ایران کاسکو های سخنگوی فراوانی داریم و به اعتقاد من، در میان تمام آنها، حداقل ۱۰ کاسکو در ایران وجود دارند. که در سخن گویی، قدرتی کم و بیش مشابه کاسکوی قهرمان جهان دارند.

ناگفته نماند که در ایران، دوم کاسکوداران، گلاسگوی خودشان را به طور مخصوص آموزش می دهند و برخی افراد به دلیل همت گماشتن فراوان و تصادفا پر استعداد بودن کاسکوی آنها، توانسته اند به کاسکوهای بسیار پر قدرتی دست بیابند. اما متاسفانه به دلیل طرز آموزش سنتی ما ایرانی ها به طوطی های خودمان، ما حتی یک کاسکو هم نداریم که شرایط شرکت در مسابقات بین المللی را داشته باشد. ولی حرفه ای های آنها به دلیل آموزش اصولی کاسکوی خودشان، آن را جوری تربیت کرده اند که در هنگام مسابقات، قادرند. در میان هزاران نفر تماشاچی و دوربین های رسانه ها، به سؤالات داوران مسابقات یا صاحب کاسکو در میان جمع پاسخ دهند.

اما کاسکوهایی که ما تربیت می کنیم، چه بسا که سخن گو ترین آنها در مقابل غریبه ها قادر نیست حتی یک صدم توانایی خودش را نشان دهد. من قبلاً چون خوانده بودم که حداکثر قابلیت کاسکوی قهرمان جهان، گفتن یک جمله ۲۰ کلمه ای بی غلط است، باور نمی کردم که ممکن باشد کاسکویی بتواند حمد و سوره را بخواند و همچنان بر این باور بودم تا تصادفاً یکی از چنین کاسکوها به دلیل پرکن شدن، صاحبش آن را به پرنده فروش فروخت و من با شنیدن چند جمله از آن، آن کاسکو را خریداری کردم و در روزهای بعد متوجه شدم که این کاسکو قادر است بخش مهمی از یک رکعت نماز را با قرائتی شگفت انگیز بخواند.

و اما غرض از ذکر این مطالب، این است که اولاً به مرغ عشق داران نوید دهم که مرغ عشق هم می تواند در صورت داشتن استعداد یا قابلیت تبدیل صدا به کلمه که یک توانایی خاص در برخی افراد پرندگان مقلد صدا است، به درجات بالایی از سخن گویی برسد و به این وسیله آنها را به کار کردن روی مرغ عشق خودشان تشویق نمایم. ثانياً به عموم طوطی داران، به خصوص دارندگان کاسکو، آمازون و مرغ عشق، ضرورت آموزش صحیح پرنده های خودشان را متذکر شوم.

اما حقیقت این است که عموم علاقه مندان، اگرچه با عشق و علاقه و پشتکار شدید کار آموزش طوطی خود را شروع می کنند، ولی تقریباً همگان پس از مدتی سُست می شوند و چه بسا که وقتی آنها در کار آموزش سست و کم همت می شوند، طوطی اشان به جای پیشرفت، به تدریج پسرفت می کند. به راستی علت این سمت شان چیست و چرا مردم ما در ابتدا با شور و جان به آموزش طوطی خود می پردازند و حتی وقتی استعداد کم نظیر طوطی خود را کشف می کنند، کار آموزش را ادامه نمی دهند؟

جواب این است که انگیزه اولیه به خاطر تمایل شدید خودشان به داشتن یک طوطی سخنگو و لذت بردن از آن است. اما وقتی سخن گویی طوطی برای آنها عادی می شود، آن انگیزه از بین می رود، زیرا دیگر با شنیدن سخن گویی از طوطی خودشان متحیر و شگفت زده نمی شوند! حال سوال این است که پس چرا برخی از خارجی هایی که چنین کاری را شروع می کنند، انگیزه خودشان را در ادامه آموزش طوطی خود از دست نمی دهند؟ جواب این است که عموم افراد خارجی که از ابتدا هیچ قصدی برای شرکت دادن طوطی خود در نمایش ها و مسابقات ندارند، حتی جزیی از تلاش های مشابه ما را هم به کار نمی بندند.

اما افرادی که قصد و نیت آنها مطرح بودن در انجمن خاص مربوط به طوطی خودشان است و با عضو شدن در انجمن مربوط، قطعاً قصد شرکت در مسابقات را دارند، همواره مقام آوردن طوطی خودشان به عنوان مهم ترین انیگزه برای آنها مطرح است. برخی از چنان افراد، علاوه بر شرکت دادن طوطی خود در مسابقات، مهم ترین منبع درآمدشان از اجرای نمایشات در شهرهای مختلف با طوطی خودشان است. لذا مقام آوردن طوطی و پول در آوردن از یک طوطی پیشرفته در سخن گویی و جوابگویی به سؤالات، یک انگیزه بسیار قوی در آنهاست که هرگز ضعیف نمی شود.

پس اگر ما هم بخواهیم همچنان قادر بمانیم که انگیزه خودمان را در آموزش طوطی خودمان حفظ کنیم، تنها راه ممكن تأسیس انجمن های هر یک از چندگونه مطرح طوطی و سایر پرندگان مقلد صداست. در غیر این صورت، ما با تمام استعدادها، خلاقیت ها و پشتکار قوی اولیه؛ باید پای تلویزیون بنشینیم و از تماشای یک فیلم مربوط به نمایش یک طوطی سخنگو و پاسخگو یک خارجی شگفت زده شویم. حال به راستی اهمیت بها دادن مردم ما در این گونه موارد چیست؟
بسیار ساده و البته شاید کمی باور نکردنی باشد، اما حقیقت دارد که می توان با بهادادن به موضوع پرندگان زینتی و برخی از حیوانات خانگی؛ اولاً زمینه ایجاد یک سرگرمی سالم و شگفت انگیز را برای علاقه مندان آن فراهم نمود و به این ترتیب گروه بزرگی از مردم را از او سرگرمی ها بهره مند نمود. ثانياً وقتی آن گروه از سرگرمی داشتن و لذت بردن از پرندگان زینتی و برخی از حیوانات خانگی بهره مند شوند، می توان حداقل ۵۰۰ هزار شغل مختلف در زمینه های جوجه کشی، آموزش سخنگویی، خرید و فروش و تولید وسایل جانبی و غیره ایجاد کرد.

من برای فقط کاسکو، با احتساب ایجاد تمایل برای صادرات جوجه های تولیدی، تعداد این مشاغل را در یک طرح محاسبه شده، ۲۰۰ هزار شغل برآورد کرده ام. شاید باور کردنی نباشد که ما اگر بخواهیم، می توانیم تکثیر انواع پرندگان زینتی را با هدف تأمین نیازهای داخلی و صادرات، تبدیل به یک صنعت چند میلیارد دلاری کنیم که در آن ضمن ایجاد زمینه کسب درآمد ارزی، به خصوص در مورد کاسکو، صدها هزار شغل نیز به وجود خواهد آمد.
در آموزش مرغ عشق، می توانیم فقط به یاد دادن چند کلمه یا عبارت به آن قانع شویم و می توانیم مرغ عشق خودمان را به درجات عالی پیشرفت برسانیم. در روش اول، هیچ برنامه خاصی لازم نیست و کافیست که در شرایط خاصی چون اول صبح، به آن بگوییم سلام، صبح به خیر و در غروب که می خواهیم آن را بخوابانیم، بگوییم، شب به خیر، لالا. یا وقتی می خواهیم غذایی با دست به طوطی بدهیم یا ظرف غذای آن را پر کنیم، بگوییم: «بفرمایید. همچنین وقتی می خواهیم از خانه بیرون رویم، بگوییم: «خداحافظ ، من رفتم – زود برمی گردم» یا وقتی می خواهیم با آن بازی کنیم، بگوییم: «بیا بازی». ضمناً نام خودش را مرتب صدا بزنیم و چون در خانه مرتب نام هایی گفته می شود یا تلفن زنگ می زند و طوطی ما چیزهایی را خواه و ناخواه می شنود، ممکن است پس از مدتی اگر توان تبدیل صدا به کلمه را داشته باشد، چندین کلمه ها و عبارات را یاد بگیرد.

اما در روش دوم، براساس برنامه ریزی و آموزش دقیق و کلاس گذاشتن برای مرغ عشق و دیگر طوطی ها در ساعاتی مشخص و طبق برنامه تنظیم شده، چنانچه مرغ عشق توان تبدیل صدا به کلمه را داشته باشد، تعداد زیادی کلمات و عبارات را یاد خواهد گرفت .

چنانچه روش اول؛ یعنی قناعت شما به یادگیری سخن گویی در حد چند کلمه و عبارت، مطلوب شما باشد، در ادامه نکته قبلی، باید مواقع خاص و کلمات یا عباراتی را که در آن مواقع قصد گفتن دارید و نیت شما این است که مرغ عشق به تدریج آنها را یاد بگیرد، دقیقاً روی کاغذ بیاورید. این کلمات و عبارات، چیزهایی هستند که شما آنها را هر روز در موقعی خاص یک تا چند مرتبه تکرار می کنید؛ مثلاً وقتی صبح به ملاقات مرغ عشق خودتان می روید و روی کاغذ نوشته اید که در اولین برخورد در صبح زود به آن بگویید: «سلام، صبح به خير»، این عبارت را می توانید یک تا چندبار (حداکثر ۵ بار) تکرار کنید. البته هر بار که آن را می گویید، باید حداقل ۳ ثانیه صبر کنید و دوباره همان عبارت را تکرار کنید.
فرق این روش که در آن شما زمان گفتن عبارت یا کلمه خاصی را لحاظ می کنید و روشی که در آن جلوی پرنده می نشینید و کلمه یا عبارتی را چند بار تکرار می کنید، این است که با این روش، آموزش شما به طوطی شرطی می شود و مثلاً مرغ عشق یاد می گیرد که صبح به شما «صبح به خیر» بگوید؛ یعنی مدتی شما به آن یاد می دهید و پس از یادگیری ملاحظه خواهید کرد که مرغ عشق با دیدن شما در صبح، به شما می گوید «صبح به خیر» و در شب وقتی چراغ اتاق را خاموش می کنید، به شما می گوید «شب به خیر، لالا». یا وقتی لباس می پوشید و می خواهید از خانه خارج شوید، می گوید: «خداحافظ»، و یا به محض این که می بیند شما برایش غذا آورده اید، می گوید: «بفرمایید، غذا بخور».
اما در روشی که شما آموزش را در وقت خاص انجام نمی دهید، ممکن است عبارات آموخته را در هر زمان بگوید. بدیهی است که اختیار انتخاب روش آموزشی طوطی شما مربوط به خود شماست و این مطالب «باید» نیست.
همیشه در هر روشی که اختیار می کنید، کلمات، عبارات و جملات مورد نظر خودتان را با تون یکنواخت و بلند و کوتاهی یکنواخت بگویید – زیرا طوطی هر تون یا بلندی خاص صدای کلمات و عبارات را به طور جداگانه دریافت می کند. مثلاً وقتی شما «سلام» را به چند شکل ادا کنید، در هر شکل طوطی آن را یک کلمه جداگانه می پندارد و اگر به چند شکل یاد بگیرد، خواهید دید که سلام را به چند شکل ادا می کند.

تکرار آموخته های مرغ عشق مهم تر از آموزش کلمات جدید است؛ زیرا اگر آنها را برایش تکرار نکنید، فراموش می کند و زحمات شما ضایع می شود، ولی برای کلمات جدید شما زحمتی هنوز نکشیده اید. پس ضمن آنکه آموزش های معمولی همچنان سر وقت و هر روز ادامه می یابد، لازم است که در پایان آموزش ها، تکرار یادگرفته ها نیز انجام شود یا برای تکرارها کلاس جداگانه ای برای مرغ عشق بگذارید.

برخی افراد به محض خرید یک طوطی، به فکر استفاده از نوار صدای ضبط شده برای آن می افتند و به یادگیری طوطی از نوار اعتقاد دارند، ولی من تا کنون نتیجه خوبی از نوار نگرفته ام و بهتر بگویم، کاسکوی بسیار پیشرفته و با استعداد من هنوز از نوار چیزی یاد نگرفته است. البته در این مورد، لازم نیست به گفته من و دیگران توجه کنید، زیرا این کار هیچ هزینه ای ندارد و خودتان می توانید آن را آزمایش کنید و آموزش مرغ عشق توسط خودتان و نوار را مقایسه کنید و هر جور که بهتر نتیجه گرفتید، به همان روش عمل کنید. اما اگر دوست داشته باشید، می توانید به روش زیر عمل کنید:

آموزش ها را با زبان خودتان انجام دهید، اما می توانید تکرارها را هم با استفاده از نوار صدای خودتان و هم توسط خودتان انجام دهید. شاید برای رعایت روانشناسی طوطی، بهتر باشد که از نوار وقتی استفاده کنید که می خواهید طوطی را برای چند ساعت در خانه تنها بگذارید. در این صورت، باید پخش صوت جوری باشد که حداکثر پس از ۲۰ دقیقه خاموش شود.

در این روش، حتی اگر پرنده چیزی یاد نگیرد، وقتی در تنهایی صدای شما را می شنود، احساس تنهایی کمتری خواهد کرد. تمام این جور توصیه ها و شکل های دیگر را شما خودتان هم می توانید با ابتکار و خلاقیت خودتان مورد آزمایش قرار دهید. . به هرحال هیچ ضرری ندارد که شما از روش من بهره بگیرید و آنها و نیز ابتکارات خودتان را به کار گیرید و هرکدام را که مؤثرتر یافتید، به آن عمل کنید.

اما نکته ای را که هرگز نباید فراموش کنید، پرهیز اکید از هرگونه خشونت (داد زدن و غیره)، شوخی های ناراحت کننده، شکنجه (گرسنگی دادن – پارچه سیاه کشیدن روی قفس – قرار دادن پرنده داخل محيط تاریکی چون کمد به منظور مجبور شدن به اطاعت از شما) و استفاده از روش ها و وسایل غیر معقول و توصیه شونده توسط افراد ناآگاه است.

در همه گونه های طوطی، استعداد تقلید صدا وجود دارد. اما این گفته به معنای آن نیست که هر طوطی از هرگونه که شما خریداری می کنید، حتماً به تدریج و ضمن آموزش سخنگو خواهد شد. به عبارت دیگر، حتی در مورد کاسکو، برخی از آنها توانایی تقلید صدای انسان را دارند و برخی ندارند و حتی آنهایی که توانایی تبدیل صدا به کلمه را دارند، همه در یادگیری یکسان نیستند.

پس اگر دیدید که طوطی شما (کاسکو، آمازون، مرغ عشق و غیره و نیز مینای شما)، پس از مدت معقول، هیچ کلمه یا عبارتی را نگفت، بدانید که اصرار و تلاشی بیش از حد شما بی فایده خواهد بود و اثری جز شکنجه دادن به پرنده را نخواهد داشت. برخی آن دسته از پرندگان مقلد صدا که توان یادگیری سخن گویی به زبان انسان را ندارند، به افراد ناشنوا تشبیه می کنند.

اما این تشبیه بسیار غلط است، زیرا آنها قادرند با زبان خودشان با دیگر همنوعانشان ارتباط برقرار کنند. همچنین بسیاری از آنها می توانند علاوه بر سخن گویی به زبان طبیعی خودشان برخی از صداهای دیگر «به جز سخن گویی انسان» را تقلیدکنند. پس لال خطاب کردن چنان پرندگان، اشتباهی بزرگ است.
همچنین برخی افراد (هم خارجی ها و هم ایرانی ها)، آن دسته از پرندگان مقلد صدا را که می توانند سخنگویی انسان را به خوبی تقلیدکنند، باهوش خطاب می کنند و آنهایی که چنین جانی را ندارند، کم هوش معرفی می کنند. این هم یک اشتباه دیگر است، زیرا هوش چیزی است که مربوط به مغز انسان و دیگر حیوانات با پرندگان می شود، در حالی که توان سخنگویی فقط مربوط به حنجره می شود.

به عبارت دیگر، در حنجره، هوای بازدم به فرمان مغز تبدیل به صدا می شود. در انسان، همین صدا در دهان به فرمان مغز و با حرکات موزون لب ها و زبان تبدیل به کلمات می شود. حال آنکه در پرندگان مقلدصدا، اگر توانایی سخن گویی داشته باشند، هوای بازدم در حنجره آنها (سیرینکس) تبدیل به صدا یا صوت می شود و در همین عضو تبدیل به کلمه (كلمات) می شود و لذا در پرندگان، کلمات در حنجره ساخته می شود و در انسان در دهان. پس با منطق علمی فوق، در می یابیم که پرندگان فاقد قدرت سخنگویی، کم هوش نیستند، بلکه ساختمان حنجره آنها جوری است که توان تبدیل صوت به کلمه را ندارد.

در انسان هوای بازدم وارد حنجره می شود و وقتی آدم اراده به حرف زدن یا داد زدن نکند، هوای بازدم از دهان با بینی خارج می شود. اما وقتی انسان اراده به حرف زدن می کند، مغز به حنجره دستور می دهد که تارهای صوتی اش با انقباض و انبساط، هوای بازدم را تبدیل به صدا کند. حال اگر اراده آدم حرف زدن نباشد، آن صدا به صورت کنترل شده و به شکل فریاد بلند یا کوتاه از دهان خارج می شود. اما وقتی آدم اراده به سخن گفتن می کند، صدای تولید شده توسط تارهای صوتی حنجره، به کمک زبان و لب ها به کلمه با کلمات پشت سرهم (جمله یا عبارت) تبدیل می شود.

پرندگان حنجره ندارند. اما عضوی حنجره مانند به نام سیرینکس در محل انشعاب نای به دو نایژة آنها قرار دارد. این عضو هوای بازدم را می تواند به صدای مخصوص هر پرنده تبدیل کند. در پرندگان مقلد صدا و پرندگان آوازه خوان، سیرینکس؛ یعنی عضو مولد صدا بسیار پیشرفته تر از پرندگان دیگر است و آنها می توانند با سیرینکس پیشرفته، علاوه بر صداهای طبیعی خودشان، برخی از صداهای دیگر را تقلید کنند با آواز بخوانند. اما عضو مولد صدا در پرندگان مقلد صدا جوری نیست که حتماً بتواند هر صدایی؛ من جمله سخن گویی انسان را تقلید کند.

لذا برخی از این پرندگان می توانند صدای تولیدشونده در سرینکس خودشان را به سخن انسان تبدیل کنند و برخی نمی توانند و حتی در بین آنهایی که قدرت تقلید صدای انسان را دارند، تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. به همین دلیل است که مثلاً برخی از کاسکوها قدرت تقلید بیش از چند کلمه سخن انسان را ندارند و برخی تا چند صد کلمه حرف می زنند.

چنانچه مرغ عشق یا هر نوع طوطی شما قدرت تقلید سخن انسان را داشته باشد، حتی اگر شما هیچ آموزشی به هیچ شکلی به طور اختصاصی به آن ندهید، چون می تواند حرف زدن روزمره شما با همسر و بچه ها یا والدین یا مکالمات تلفنی شما را بشنود، تعدادی کلمه یا لااقل یک کلمه را به علت شنیدن مکرر یاد می گیرد و می گوید. اما اگر به سن مناسب برسد و اهلی شده باشد و یکی دو ماه هم از اهلی شدن آن گذشته باشد و هنوز حتی یک کلمه را نگفته باشد، احتمال اینکه قادر به سخنگو شدن نباشد، بسیار زیاد است.

در این صورت، شما می توانید یک برنامه آموزش سخنگویی را برای آن بگذارید و به مدت یک ماه ادامه دهید تا آخرین توان و ظرفیت آن را آزمایش کنید. چنانچه پس از این آزمایش هم کلمه ای را نگفت، معنی اش این است که عضو مولد صدا در آن، قدرت تبدیل صدا به کلمه را ندارد.
چنانچه مرغ عشق تصادفاً به دلیل آموزش، یک کلمه را گفت؛ معنی اش این است که قابلیت تبدیل صدا به کلمه را دارد. حال با آگاه شدن از این توانایی، میزان پیشرفت آن بستگی به میزان قدرت آن در تبدیل صدا به کلمات مختلف و نیز میزان تلاش شما و میزان درستی روش شما دارد.
پس توصیه اکید می شود که اگر دریافتید که طوطی شما در ردیف آنهایی است که سخنگو نمی شوند، دیگر به آن فشار نیاورید و سعی کنید استعدادهای دیگرش را پرورش دهید. زیرا طوطی هایی که نمی توانند صدای انسان را تقلیدکنند، ممکن است بتوانند صدای پرندگان، حیوانات، سرفه، عطسه، آژیرها، زنگ ها، سوت ها و غیره را تقلیدکنند.

سخنگویی مرغ عشق و آموزش آن11

بازی کردن طوطی ها

طوطی ها همچنین قدرت یادگیری بازی کردن و انجام حرکات آکروباتیک را دارند و بالاخره آنها زیبا، وفادار و صمیمی اند و به سادگی عاشق شما می شوند و می توانید از آنها برای خودتان یک مونس عمری بسازید. پس فراموش نکنید که قادر نبودن طوطی به سخنگویی به زبان شما، به معنی “لال بودن” آن نیست، زیرا می تواند به خوبی با همنوعان خودش حرف بزند و حتی می تواند شماری از صداهای دیگر را تقلید کند.

لذا اگر قرار باشد که ما چنان طوطی ها را لال بپنداریم، پس خود ما هم باید لال محسوب شویم، زیرا ما هم نمی توانیم به جز صدای خودمان، هیچ صدایی را تقلید کنیم. درحقیقت این توانایی در بین آدم ها فوق العاده نادر است، به طوری که در جمعیت ۷۰ میلیونی کشور ما، ظاهراً فقط یک نفر به نام آقای “ماهی صفت ” یافت شده است که توانایی تقلید صدا دارد و امروزه این توانایی اش چنان گُل کرده که شغل اصلی اش را رها کرده و در کشورهای مختلف نمایش تقلیدصدا اجرا می کند.
کاسکو، آمازون گردن زرد و راون معمولی می توانند تا ۷ بشمارند، درحالیکه مرغ عشق می تواند تا ۶ را بشمارد. این در حالی است که کاسکوی من تاکنون شمارش تا ۱۱ را یاد گرفته و من مطمئن هستم که اگر شرایط مناسب یادگیری آن را فراهم کنم، قدرت شمارش آن، حتی تا ۲۰ هم خواهد رسید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج