0

عوامل موثر بر کیفیت داخلی تخم مرغ

در این بخش میخواهیم عوامل موثر بر کیفیت داخلی تخم مرغ را بیان کنیم که ارتفاع سفیده از معمولی ترین معیارهای ارزیابی کیفیت درونی تخم مرغ می باشد. ارتفاع سفیده توسط دستگاه مخصوصی سنجیده می شود.این دستگاه از یک سه پایه، یک صفحه شیشه ای، یک سوزن حسگر فوق العاده حساس و عقربه شمار متصل به آن، تشکیل یافته است. به منظور اندازه گیری ارتفاع سفیده، تخم مرغ را به آرامی شکسته به طوری که زرده آن متلاشی نشود. سپس، محتویات تخم مرغ را روی صفحه شیشه ای تخلیه می کنیم و حسگر دستگاه را در تماس با سفیده غليظ در فاصله تقریباً ۱ سانتی متری از زرده قرار داده و عدد مربوطه را ثبت می نمائیم.

معیارهای ارزیابی کیفیت داخلی تخم مرغ

 برای بالا بردن دقت و درستی قرائت ها، این کار را در سه نقطه متفاوت سفیده تکرار نموده و میانگین آنها را تعیین می کنیم. همچنین، می توان قرائت های مربوطه به ارتفاع سفیده را در ترکیب با وزن تخم مرغ به واحد هاو تبدیل نمود. با افزایش سن گله، کاهش خطی در واحد هاو مشاهده می شود. واحد هاو تخم مرغ نباید کمتر از ۷۰ باشد.

واحد هاو را از یکی از روابط زیر می توان تعیین نمود:

که در این رابطه

HU: واحد هاو

H: ارتفاع سفیده بر حسب میلی متر

W: وزن تخم مرغ بر حسب گرم

عوامل موثر بر کیفیت داخلی تخم مرغ

 

  • عوامل موثر بر کیفیت داخلی تخم مرغ

۱) انبارداری و نگهداری تخم مرغ

با افزایش طول مدت نگهداری تخم مرغ از کیفیت داخلی آن کاسته می شود. تغییراتی در اجزای مختلف تخم مرغ در طی انبارداری ایجاد می شود که در زیر به آنها اشاره می شود:

زرده

– ابتدا افزایش و سپس کاهش آب و حجم زرده

– تیره شدن رنگ زرده

– افزایش pH

– کاهش نقطه انجماد

– افزایش میزان آمونیاک

– افزایش میزان اسیدهای چرب آزاد

– کاهش میزان فسفر

سست شدن غشای ویتلین

سفیده

-کاهش دی اکسید کربن آزاد

– کاهش آب

– افزایش pH

-کاهش نقطه انجماد

کاهش میزان فسفر

پوسته

-افزایش حجم کیسه هوا

کل تخم مرغ

– کاهش وزن تخم مرغ و وزن مخصوص آن

۲) سن پرنده

کیفیت تخم مرغ با افزایش سن پرندگان رو به کاهش می گذارد.

۳) بیماری ها

برخی از بیماریها نظیر برونشیت عفونی و اسفنائومیلیت باعث کاهش کیفیت داخلی تخم مرغ می شوند.

۴) مواد سمی و داروها

گوسیپول آزاد موجود در کنجاله پنبه دانه باعث ایجاد رنگ سبز در زرده تخم مرغ میشود. اثرات گوسیپول آزاد را می توان با افزودن سولفات آهن آبدار () خنثی نمود. استفاده از کنجاله پنبه دانه در جیره مرغ­های تخم گذار را باید به حداکثر ۵ درصد محدود نمود و همزمان از سولفات آهن به میزان 25/0 درصد جیره استفاده نمود تا اثرات احتمالی گوسیپول آزاد خنثی شود.

علاوه بر این، اسیدهای چرب سیکلوپروپن موجود در کنجاله پنبه دانه می توانند باعث ایجاد رنگ پریدگی در زرده شوند که با کاهش ویسکوزیته زرده همراه است. این مواد همچنین باعث ایجاد رنگ صورتی در سفیده تخم مرغ می شوند.

برخی از داروها می توانند باعث کاهش کیفیت محتویات داخلی تخم مرغ شوند. برای مثال، نیکاربازین که در کنترل کوکسیدیوز مؤثر است، نباید در جیره مرغ های تخم گذار استفاده شود، زیرا باعث پیدایش لکه های سفید یا بی رنگ روی زرده تخم مرغ میشود. استفاده از داروهایی که خاصیت ضد ویتامین K دارند، نظیر سولفاکویین اگزالین باعث پیدایش لکه های خون در زرده تخم مرغ می شود.

5) تغذیه

گزارش های مختلفی در مورد بهبود کیفیت تخم مرغ در اثر افزودن اسید آمینه لیزین و ویتامین های C و E به ویژه در شرایط تنش گرمایی در دسترس می باشد.

۶) پرریزی

کیفیت سفیده تخم مرغ بعد از اعمال تولک بری در گله بهبود می یابد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج