0

مدیریت صحیح در پرورش زنبور عسل:اقدامات فصل پاییز و زمستان

اقدامات فصل زمستان زنبور عسل

موفقیت مدیریت صحیح در پرورش زنبور عسل  بستگی به دانش و اطلاعات کافی در مورد سازمان کندو، رشد و رفتار زنبوران در رابطه با محیط دارد. محیط خارجی در فصول­ و ماه­های سال در حال تغییر بوده و شهد و گرده گل در منطقه تابع شرایط متغیر محیطی می­باشد. زنبوردارانی که رفتار و فعالیت­های زنبوران عسل و عکس ­العمل کلنی را در مقابل محیط زیستشان می­دانند به نظر می­رسد که موفق باشند. دراین پست اقدامات فصل پاییز زنبور عسل و همچنین اقدامات فصل زمستان زنبور عسل را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدیریت صحیح در پرورش زنبور عسل

به منظور بهره ­برداری هر چه بیشتر و بهتر از زنبور عسل باید به گونه­ای عمل نمود که فعالیت­های زنبور عسل تا حدود زیادی در جهت منافع زنبوردار متمرکز گردد و ضمناً اعمال نظارت و اقدامات زنبوردار نیز باعث اختلال در زندگی اجتماعی زنبور عسل نگردد.

زنبورداران مختلف ممکن است اهداف مختلفی را تعقیب کنند. مثلاً عده­ ای هدفشان فقط تولید عسل، عده دیگری تولید ملکه، بعضی دیگر تولید زنبور پاکتی، و بعضی نیز هدفشان تکثیر کندوها و یا تلفیقی از آن­ها و غیره باشد.

به طور کلی هدف زنبوردار هر چه باشد باید کاری کند که جمعیت کلنی­ ها برای موقع یا مواقع به خصوصی از سال به حداکثر رشد خود برسد. مثلاً زنبورداری که هدفش تولید عسل است باید کلنی­ های خود را به نحوی مدیریت کند که جمعیت آن­ها در هنگام وقوع حداکثر گل­های شهد زا در منطقه نیز به حداکثر برسد.

فصل پائیز – در صورتی که در فصول بهار و تابستان کلنی­ های زنبور عسل به نحو صحیحی مدیریت شده باشند قاعدتاً در پاییز هر یک از آن­ها دارای دو طبقه خواهد بود. که در این صورت باید اقدامات زیر را انجام داد.

  1. دادن داروهای لازم جهت پیشگیری از بیماری نوزما، لوک و کنه واروآ.
  2. مقدار حدود 20 کیلوگرم عسل را در طبقه فوقانی و 2 تا 3 قاب گرده گل را در طبقه پائین قرار دهید.
  3. کلنی باید دارای ملکه نسبتاً جوان یک تا دو ساله باشد.
  4. شبکه ملکه بین طبقه اول و دوم وجود نداشته باشد.
  5. اقدامات حفاظتی لازم در مقابل موش، باد و باران انجام گیرد.

در صورتی که جمعیت کندوها ضعیف بوده و کندو دو طبقه نباشد باید حدود 15 کیلوگرم عسل و دو قاب گرد را در کندو گذاشته و بقیه اقدامات فوق­الذکر را نیز انجام داد.

اقدامات فصل زمستان زنبور عسل

اقدامات فصل زمستان زنبور عسل

فصل زمستان – همانطور که در فصل فعالیت­ها و رفتارهای زنبور عسل گفته شد، زنبورها در طول زمستان به صورت توده ­ای درآمده و اقدام به تنظیم درجه حرارت وسط توده می­نمایند.

در صورتی که کندوها دو طبقه باشند توده زنبور به تدریج از طبقه پایین به طرف طبقه بالا نقل مکان می­کند به طوری که در اواخر زمستان کاملاً در طبقه بالا قرار می­گیرد.

باید توجه داشت که در ماه­های سرد که زنبور فعالیت زیادی ندارد نیاز به آرامشی نسبی داشته و توصیه می­شود از کار بازرسی کندوها حتی­ الامکان در این مدت احتراز نمود.

بازدید کلنی در این موقع موجب تحریک ملکه به تخم­ریزی شده و ممکن است زنبورها و نوزادان حاصله سرما خورده و به بیماری­های دیگر نیز مبتلا شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج