0

مدیریت پرورش گله مادر(مولد) غاز و قوغاز

مدیریت و تغذیه گله مولد غاز یا گله مادر غاز و همچنین گله مولد قوغاز  از مهمترین جنبه های پرورش غاز هستند؛ به طوری که این عوامل تاثیر اساسی بر راندمان تولید مثل شامل تعداد تخم های تولید شده، درصد باروری، درصد هچ و تعدادجوجه غاز به ازای هر غاز دارند. در مقاله زیر تعداد تخم های تولید شده را در نژاد های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم و همچنین دستور العمل های لازم برای پرورش دهندگان را برای سلکسیون ذکر می کنیم.

اهمیت مدیریت گله مادر

تعداد کل تولید تخم غاز در یک سال در مقایسه با سایر گونه های طیور خیلی کمتر است؛ به طوری که غازهای آنسر سیگموئیدس نسبت به غازهای آنسر آنسر تولید تخم بالاتری دارند اما در اکثر نژادها، كل تخم ها در سال به بیش از ۵۰-۳۰ عدد هم نمی رسد و در بعضی مواقع حتی اگر غازها تحت شرایط مدیریتی خوب هم باشند تولید تخم از این تعداد هم کمتر است.

به علاوه دوره تخم گذاری غاز برعکس اکثر گونه های طیور، کاملاً وابسته به فصل است، به همین دلیل تولید کنندگان باید از برنامه نوری مصنوعی و طولانی مدت و یا تغییر دوره تخم گذاری طبیعی استفاده کنند.

سلکسیون غاز نر و ماده برای پرورش دهندگان گله غاز به طور خاص حائز اهمیت است و این عمل به طور طبیعی ۳-۲ ماه قبل از شروع تخم گذاری انجام می شود. این بدان معنی است که در نیمکره شمالی زمین، جوجه غازها در فصل بهار تفریخ شده و در شرایط نور طبیعی، عمل سلکسیون در ماههای آبان و آذر صورت می گیرد و تخم­گذاری گله در ماه بهمن آغاز خواهد شد.

گله مولد غاز،گله مولد قوغاز،گله مادر غاز

دستور العمل های که پرورش دهندگان را برای سلکسیون یاری می کند

  • جنس غازهای انتخاب شده بایدمشخص باشد.
  • به ازای۴ غاز ماده یک غاز نر انتخاب شود.
  • از شناسایی و شماره گذاری هر یک از غارهای انتخاب شده اطمینان حاصل شود.
  • تنها غازهای سالم انتخاب شوند تا بتوانند بمدت ۵-۴ سال در گله مادر باقی بمانند.
  • تمام غازهایی که نواقصی از قبیل بدشکلی استخوان جناغ ، پاهای بد فرم، ناخنهای کج ،منقار و چشم و یا شکل غیر طبیعی دارند بایستی حذف شوند.

در بعضی موارد ممکن است انتخاب غاز بر اساس وزن بدن و یا تولید تخم، نامطلوب باشد. اگر انتخاب بر اساس وزن بدن صورت گیرد وزن غازهای ماده باید معادل حداقل میانگین وزن بدن گله باشد و غازهای نر انتخاب شده باید ۲۰-۱۰ درصد سنگین تر از میانگین وزن بدن نرها باشند.

اگر تولید تخم مد نظر باشد، تک تک غازهای مادر که برای تولید تخم انتخاب می شوند بایستی دارای دفترچه ثبت مشخصات باشند و غازهای نر و ماده که برای این منظور انتخاب می شوند باید از مادری باشند که تولید تخم آن بالا است؛ بدین معنی که تنها غازهایی برای گله مادر انتخاب شوند که دومین دوره تخم گذاری خود را پشت سر گذاشته اند و رکورد تولید تخم آنها در دسترس باشد.

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج