0

مراحل مختلف رشد در بچه گربه ­ها

مراحل مختلف رشد در بچه گربه ­ها

مراحل مختلف رشد در بچه گربه ­ها با یکدیگر متفاوت است در یک دوره آبستنی، بچه گربه ­های متولد شده از یک مادر، دارای رشد فردی متفاوت بوده، اصولاً بچه گربه ­هایی که اول به دنیا می­آیند، دارای وزن و جثه­ای بزرگ­تر از بقیه بچه گربه­ ها بوده، بچه گربه­ های آخری دارای رشد کمتر، وزن و جثه آن­ها کمتر از همه بچه گربه ­ها بوده و بقیه بچه ­گربه ­ها دارای وزن و جثه­ای یکسان خواهند داشت. در ادامه نگهداری بچه گربه را بررسی می کنیم

مراحل مختلف رشد در بچه گربه ­ها و نگهداری بچه گربه

 می­توان استنباط کرد رشد فردی در گربه­ها متفاوت می­باشد، حتی بعضی از آن­ها گرایش به زندگی مستقل را در خود، سریع­تر از مادرشان به دست خواهند آورد. ولی بقیه بچه­ گربه­ها زمان بیشتری را با مادرشان می­گذرانند و وابستگی بیشتری به مادرشان خواهند داشت.

مراحل مختلف رشد بچه­ گربه­ ها و نگهداری بچه گربه

1-مرحله از شیر گرفتن

بچه گربه­ ها در سن بین 4-3 هفتگی عادت به خوردن غذای سفت و جامد را شروع خواهند کرد، ولی لازم است شیر را از دوران تولد تا سن 8 هفتگی ادامه داد.

2-حرکت در بچه گربه­ ها

بچه گربه­ها معمولاً زمانی که چشمان خود را باز می­کنند، به تدریج راه رفتن را یاد خواهند گرفت، ابتدا خود را روی زمین می­خزانند، به تدریج که راه رفتن را شروع کردند با توجه به رشد آن­ها که کامل می­شود، می­توان با سرعت بیشتری راه بروند و حالت دویدن را در خود تمرین کنند. بنابراین:

1-زمان خزیدن بچه گربه­ها در سن 20-16 روزگی شروع خواهد شد

2-زمان حرکت و راه رفتن در سن 24- 20 روزگی خواهد بود.

3-زمان دویدن در سن 35- 28 روزگی شروع می­شود.

3-یادگیری

بچه گربه­ها در زمان سن بین 28- 21 روزگی آمادگی خواهند داشت، خود را لیس بزنند و تمیز کنند و حتی در شستشو خود آمادگی بدست خواهند آورد، هر چند بعضی از گربه­ها میانه چندان خوبی با شستشو ندارند.

4-بازی کردن

بچه گربه ­ها در زمان بین سن 28- 21 روزگی آمادگی خواهند داشت بازی کردن را در خود تمرین کرده و دویدن را سریعاً یاد بگیرند.

5- شکار کردن

بچه گربه ­ها در سن بین 6-5 هفتگی آمادگی خواهند داشت به ­صورت آزمایشی انجام عمل شکار را در خود شروع کنند و در ظرف یک هفته تمرین، تبحر لازم را برای این­کار به دست خواهند آورد، و به­ طوری­که به خوبی می­توانند پرندگان و جوندگان و حتی مگس­ها را شکار کنند.

6-دندان درآوردن

در بچه گربه ­ها در سن 8 هفتگی تقریبا تمام دندان­های شیری وضعیت کامل خود را به دست آورده و دندان­های شیری کامل خواهند شد، ولی بعد از مدتی به تدریج این دندان­های شیری شروع به ریزش خواهند کرد، و ابتدا از دندان­های پیش شروع شده و بعداً دندان­های نیش (ایناب) و پس از آن نوبت دندان­های آسیا خواهند شد، به ­طوری که در سن 12-8 هفتگی دندان­ها به تدریج ظاهر و بعداً کامل خواهند شد.

7-زمان تربیت در بچه گربه ­ها

بهترین زمان را باید 4-3 هفتگی دانست چون بچه­ گربه­ ها در این زمان می­توانند آموزش توالت رفتن را به تدریج بیاموزند و خود را برای این کار آماده کنند.

8-گرایش به مستقل بودن

بهترین زمانی که می­توان بچه گربه­ ها را از مادرشان جدا کرد، سن بین 8-6 هفتگی است، چون در این سن آمادگی کامل خواهند داشت که استقلال خود را به دست آورند و به دنبال دنیای جدید خود بروند و غذای خود را مستقلاً به دست آورند.

9- مراقبت­های دامپزشکی

در سن 10-8 هفتگی اولین واکسن را بچه گربه ­ها می­توانند دریافت کنند.

در سن 14-12 هفتگی دومین واکسن برای آن­ها در نظر گرفته شده است.

زمان واکسیناسیون برای هاری در بچه گربه ­ها سن 16-12 هفتگی خواهد بود.

10-مراحل عقیم کردن

نگهداری بچه گربه

بهترین زمان جهت عقیم کردن گربه­های ماده در سن 16 هفتگی خواهد بود، چون در این زمان مراحل رشد خود را طی کرده و به رشد کامل رسیده­اند در ضمن توانایی آن را خواهند داشت تا با برداشتن تخمدان­ها و رحم، بتوانند برای همیشه عقیم بمانند و از نعمت داشتن بچه گربه محروم شوند. هر چند ممکن است این عمل از نظر احساسی عاقلانه نباشد، ولی برای رهایی و جلوگیری از سروصدا و قال و قیل گربه­ها در فصل جفت­گیری تنها راه پیشگیری خواهد بود سپس گربه به یک وضعیت و آرامش طبیعی خواهد رسید. در ضمن مسئله ادرار کردن آن­ها در محلی که درقلمرو زندگی گربه­ها است حل و مهار خواهد شد. بهترین زمان مناسب جهت اخته کردن گربه ­های نر در سن 35-32 هفتگی تعیین گردیده است.

11-تعداد دفعات غذا در طی روز

جدول تعداد دفعات غذا در طی روز در بچه گربه­ ها

سن تعداد تعداد دفعات
تا 10 روزگی 8-4 میلی لیتر هر 2 تا3 ساعت یک­بار
14-10 روزگی 8-6 میلی­لیتر هر 2تا3 ساعت یک­بار در طی روز

و هر 5-4 ساعت یک­بار در طی شب

21-14 روزگی 10-8 میلی­لیتر هر 2 تا 3 ساعت یک­بار در طول روز و

یک­بار بین ساعات 12-11 شب


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج