14

مشکل دهان باز جوجه برای تنفس و عدم خوردن و آشامیدن

مشکل دهان باز جوجه برای تنفس

مشکل دهان باز جوجه برای تنفس یک پنومونی جوجه های تازه از تخم خارج شده (ASPERGILLUS FUMIGATUS) است. طبق تعریف ویکی پدیا، حالت پنومونی (ذات الریه) می تواند به تهدید کننده زندگی تبدیل شود. این باکتری در پرندگان به شکل خفته ممکن است وجود داشته باشد و بر اثر فشارهای عصبی و سوء تغذیه، فعال شود. پرندگان، بهترین ناقلین باکتری هستند. این عارضه به وسیله اسپورهای قارچ حاصل می شود که می توان به آسانی از طریق دست زدن خشن وارد شوند. فقدان روش های بهداشتی و ترک های موئینی در تخم مرغ نیز در بروزحادثه مؤثر واقع می شوند. اطمینان حاصل نمائید که مواد داخل آشیانه مادران تمیز و خشک است و اینکه تخم ها در سالم سازی غوطه ور شده اند.  اسهال پرهای پژمرده و وجود خون در اسهال جوجه نیز یکی از نشانه های بیماری کوکسیدیوز می باشد. در ادامه مقاله به مشکل دهان باز جوجه برای تنفس و عدم خوردن و آشامیدن پرداخته خواهد شد.

دهان باز جوجه ها برای تنفس – باز و بسته شدن منقار

جوجه های مبتلا غالباً سعی در نوشیدن آب بیش از حد نرمال دارند. این عارضه می تواند سبب مرگ و میر بالا در چند روز اول زندگی شود و کاری در مورد آنها نمی توان انجام داد. ولی خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی و دیگر نکات حائز اهمیت میتوان از این  عارضه جلوگیری کرد.

آلودگی های تنفسی دیگر زیادی وجود دارد که ممکن است سبب تنفس باصدا و خس خس (WHEEZING) و تکان دادن سر شوند. در ابتدا سعی کنید اطمینان حاصل نمایید که جوجه ها از شرایط گرما و حفاظتی مناسب برخوردار هستند و هیچ گونه کورانی وجود ندارد. همچنین تهویه سالن را بررسی کنید تا بدرستی و بدون نقص کار کنند. فقط از مادرانی که از خون آنها تست گرفته شده استفاده نمایید.

جوجه های لرزان

(EPIDEMIC TREMOR ( AVIAN ENCEPHALOMYELITIS این یک عفونت ویروسی منتقله به تخم از مادران آلوده است. عارضه مذکور به طور نرمال در جوجه ها چند روز بعد از هچ شدن وقتی روی مفاصل خرگوشی خود می نشینند، دیده می شود. میزان مرگ و میر در اثر این عارضه نسبتا بالاست. با واکسیناسیون پرندگانی که در زمان تولید مثل قرار دارند میتواناز شیوع این عارضه پیشگیری کرد.

انتهاهای عقبی خمیری

SALMONELLA PULLORUM ) PULLORUM DISEASE)یا بیماری اسهال سفید.

این بیماری از طریق مرغ آلوده می تواند به جوجه ها برسد و این انتقال از طریق تخم صورت می گیرد. این بیماری اهمیت به کار بردن پرندگان مادری را که تست شده اند، مشخص می سازد.

جوجه دارای انتهای عقبی خمیری با اسهال باسیلی سفید تیپیک است. مرگ و میر ناشی از این عارضه بالاست و جوجه های آلوده به نوبه خود می توانند دیگران را نیز در دستگاه مادر آلوده سازند.

عدم توان برای خوردن و آشامیدن

فقدان مثال – پرندگان هچ شده به طور مصنوعی که مثالی از برای پرنده مادر ندارند، ممکن است آهسته غذا بخورند و آب بیاشامند. غذا را در ظرف های کم عمق قرار دهید تا پیدا کردن آن برای جوجه ها آسان باشد. و مقداری از غذا را روی صفحه کاغذی بریزید تا عمل مادر را نزدیک کرده باشد. همچنین می توانید یک جوجه را در آب وارد کنید تا آشامیدن را به او آموزش داده باشید.

انباشتگی – این عارضه موقعی دیده می شود که بستر خورده شده باشد و سبب انسداد گردد. جوجه ها را به وسیله مایع پارافینی درجه درمانی، درمان کنید و ریگ در دسترس آنها قرار دهید.

حوله های کاغذی را روی بستر دستگاه مادر قرار دهید تا جوجه ها یاد بگیرند غذا بخورند و آب بیاشامند سپس کاغذ را بردارید.

نوک زدن پرهای مرطوب – آبخوری ها را به نحوی مرتب کنید که پرندگان جوان نتوانند در آن وارد شوند و یا آب را در پرها ریخت و پاش نمایند. میخی شدن و تيز شدن پرهای مرطوب نکردن از طرف سایر پرندگان را دعوت می نماید.

وجود خون یا سایر علائم روی پرها یا پنجه پاها نیز می تواند به عنوان یک دعوت عمل نماید. جوجه را سریعا با ماده ضدعفونی درمان کنید تا مزه نامطبوعی به وجود آید و عارضه نیز برطرف گردد.

فضای غیرکافی – اطمینان پیدا کنید که پرندگان جوان ازدحام پیدا نکرده اند.

غذا و آب غیرکافی – غذا و آب کافی بر مبنای AD-LIBبایستی در دسترس قرار گیرد.

نور خیلی زیاد است – جوجه های به تازگی هچ شده بایستی نور ۲۴ ساعته در چند روز اول داشته باشند، اما شدت این نور نباید خیلی زیاد باشد. نور را کمی کاهش دهید و این در صورتی است که مشکلی وجود نداشته باشد (در طول مدتی که همه یاد گرفته اند تا بخورند و بیاشامند). بعد از آن به تدریج نور را به ساعات روشنائی روز نرمال کاهش دهید و یا چنانچه پرنده ها تخمگذار هستند به ۸ ساعت در کل روز برسانید.

در زمان تخمگذاری نور را به ۱۵ ساعت (طبیعی + مصنوعی) افزایش دهید تا بهترین تخمگذاری را فراهم کرده باشید.

خستگی (BOREDOM)– بگذارید آنها در محل های حفاظت شده هرچه زودتر چرا کنند و مواد سبزینه ای را معلق سازید تا به آن نوک بزنند.

انگل ها – اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه مایتی و یا انگل خارجی وجود ندارد. پرها را روی صفحه از کاغذ سفید تکان دهید، آیا لکه های سیاه کوچک که حرکت می کنند وجود دارد؟ هرگاه پرندگان جوان به وسیله مرغ کرچ تفریخ پیدا می کنند، بررسی کنید که آیا مرغ قبل از نشستن روی جوجه ها درمان شده است؟

اسهال جوجه ، پرهای پژمرده و وجود خون در اسهال

کوکسیدیوز: این بیماری به وسیله یک تک یاخته انگلي حادث می شود. بیماری مذکور غالباً همراه با بستر مرطوب است،به جوجه غذای خرد شده که محتوی یک کوکسیدیواستات است بدهید تا شروع خوبی در دوره آسیب پذیری برای آنها انجام داده باشید. اردک ها و غازها ممکن است به کوکسیدیواستات واکنش نشان می دهند و بهتر این است که به آنها یک جیره شروع کننده اختصاصی برای پرندگان آبزی بدهید. راتیت ها و پرندگان شکاری نیز جیره های غذایی شروع کننده مخصوص به خود دارند.

جوجه های خفه شده

ستون بندی(PILING) این مسئله درجایی صورت می گیرد که پرندگان در گوشه ای در خطاب ناگهانی(PANIC) یا تلاشی برای گرم شدن و کومه شدن نمایند و خفه شوند. لامپ های کافی در وضعیت های مرکزی قرار دهید. در نواحی کف های بزرگ لانه های مش شده نزدیک را در سراسر گوشه ها بر پا سازید. همیشه در ناحیه تفريخ آهسته وارد شوید و به آرامی با جوجه ها صحبت کنید. تا جوجه ها یاد بگیرند که صدای صاحب خود را تشخیص دهند و به طور مشابه مادران خود می توانند فرق بین جیرجیر و صداهای مضطرب را تشخیص دهند.

بالأخره این مسئله اهمیت دارد که پرندگان جوان بدون مادر با نوع خودشان به نحوی پرورش داده شوند که رفتار صحیح صورت گیرد. یک پرنده مجرد منزوی با صاحبش مثل مادرش رفتار می کند و ممکن است برای جفت گیری با نوع خودش ناتوان باشد، چون مهر زدن مناسب وجود ندارد. غازها به خصوص در این مورد آسیب پذیرتر هستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 13 امتیاز از مجموع: 4.3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نازنین گفت:

    سلام من چند تا جوجه رنگی دارم اما یکیش زیر گلوش پره با اینکه از دیشب چیزی نخورده بعد هی چشاشو میبنده دراز میکشه کاملا صاف صاف انگار مرده با دهن باز هم نفس میکشه
    اول بال هاش میلرزیدن و موقع نفس کشیدن دهنشو خیلی باز میکرد سرشم میاورد بالا بهش کمی عرق نعنا و استامینوفن دادم خیلی بهتر شده دیگه بال هاش نمیلرزه و سرشو بالا نمیاره اما هنوز برای نفس کشیدن بعضی وقتا دهنشو باز میکنه و زیر گلوشم پره پره پف کرده چشاشم هی میبنده و دراز میکشه تورو خدا کمکم کنین

    1. سلطان گفت:

      سلام سرما خورده. باید تا ۳۰ روز زیر لامپ (قدیمیا ۱۰۰ وات نور زرد)باشن داخل ابشون حتما حتما مولتی ویتامین باشه همین

      1. علی گفت:

        سلام مولتی ویتامین انسان هم میشه داد؟

      2. سوگل گفت:

        سلام خسته نباشید ،اردکم تقریبا چهار هفتشه و یکم پرهای قسمت گردنش ریخته و چسبیده بهمدیگه،هنش دهنشو باز و بسته میکنه ،یکی از پاهاشم یکم لنگه و مدفوعش سبز رنگ هست و رگه های قرمز رنگ توشه،غذا سیب زمینی ابپز و گوجه خورده،چشه؟لطفا کمکم کنید باید چیکارش کنم؟!

    2. Amir گفت:

      سلام من چند تا جوجه لاری داری دارم سن شون‌ تقریبا ۲۰/۲۵روزه هستن، یکیشون تقریبا ۳/۴روزی هست که همش دهنک میزنه و خس خس می‌کنه مثل حالت عطسه زدن
      ویتامین هم بهش دادم خوب شد و الان باز همونجوریه
      ولی این سری چرت هم میزنه راهنماییم کنید لطفا…

  2. Bahruddin گفت:

    جوجه های من دهن شان را باز وبسته میکند؟

    1. سلام
      احتمال قارچ هست

  3. زهرا گفت:

    سلام اردکم هی دو ثانیه یکبار مثل سک سکه میکنه چشه

  4. زهرا گفت:

    چجور دماغش اردک رو باز کن گرفته

    و دهنشو مث سک سکه میکنه باز بسته برای قارچ چیکار کنم چه دارویی

  5. سینا گفت:

    جوجه من از دهنش کف میاد وی هی جیک جیک میکنه و یک پاش زخمی شده باید چکار کنم

    1. ب ط چ گفت:

      داش تو دیگه جوجه رو نابود کردی😐 کف میادددددددد از دهنشش؟ آب روغن قاطی کرده دیگه

  6. فرناز گفت:

    سلام جوجمو گذاشتم تو ماشین ببرم شمال سالم سالم بود وقتی رسیدم شمال دیدم دهنش بازه و زبونش کلا نبود اصلا زبون نداشت و هر چن دقیقه یکبار جیغ میزد و سرشو بشدت تکون میداد دلیل نداشتن زبون و این حالت چیه

  7. محدثه گفت:

    سلام من جوجه اردک دارم تنهاست حدود ۱۵ روزش (کمتر یا بیشتر) میشه
    زنگ فصلش سبزه(حتی در مواقعی که چیز سبز نخورده باشه))بهش سرکه سیب طبیعی هم با آب قاطی کردم دادم ولی تغیری ایجاد نشد
    غذا بهش نون خیس شده و خمیری میدم
    خیار و گوجه ودونه پارس و گاهی برنج بدون نمک و روغن میدم
    جاش گرمه و فضای کافی هم داره
    سرما خورده بود بهش قرص سرما خوردگی دادم)۱/۴ قرص و تو آب حل کردم) و روزی ۲ بار میدم
    ولی اخیرا نگاش میکنم میبینم دهانش و هی باز و بسته میکنه
    و صداش انگار گرفته قشنگ نمیتونه جیک جیک کنه
    مشکلش چیه چیکارش کنم

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج