0

معرفی داروی پایرترین و پایریمتامین در طیور

معرفی داروی پایرترین و پایریمتامین در طیور

در این مقاله با انواعی دیگر از داروهای ضد انگل در درمان بیماری های طیور آشنا می شویم. فرآورده های حاوی پایرترین، حشره کش های طبیعی هستند که از گیاه کریزانتموم سينراریه فوليوم بدست می­آیند و داروی پایریمتامین، یک داروی ضدانگلی است که بسیار انتخابی عليه گونه های پلاسمودیوم می باشد و در ترکیب با سولفوناميدها (مانند سولفادیازین) در درمان عفونت های توکسو پلاسما گوندایی بکار می رود. در ادامه به معرفی داروی پایرترین و پایریمتامین در طیور به طور کامل می پردازیم.

پایرترین (فرآورده های حاوی آن)                     PYRETHRIN (CONTAINING PRODUCTS)

نام تجاری

هَپی جک، مایکودکس، آويترول و زودیاک

گروه دارویی

حشره کش

موارد مصرف

فرآورده های حاوی پایرترین، حشره کش های طبیعی هستند که از گیاه کریزانتموم سينراریه فوليوم بدست می­آیند. در پرندگان، فرآورده های اسپری یا پودر پایرترین به طور موضعی برای درمان انگل های بند پای خارجی به ویژه شپش بکار می روند. با دقت بایستی مناطق زیربغل بال های پرنده اسپری پاشید تا به تمام انگل ها، دارو تماس حاصل کند. پایرترین دارای ضریب درمانی زیاد بوده، ليكن اثر باقی ماندگی کمی دارد.

تداخل های دارویی

به دلیل اینکه پایرترین­ها سبب تحریک خارج هرمی می شوند، لذا با فنوتيازين­ها منع مصرف دارند. پیپرونیل بوتوکساید، روغن کنجد و ایزوسافرول با پایرترین­ها اثر سینرژیستی دارند و معمولاً با آنها به طور ترکیبی مصرف می شوند.

معرفی داروی پایرترین و پایریمتامین در طیور

پایریمتامین                                                                                       PYRIMETHAMINE

نام تجاری

داراپریم، مالوساید و پیریمسیدان

گروه دارویی

داروی ضدباکتریایی و ضدپروتوزوئر

موارد مصرف

پایریمتامین، یک داروی ضدانگلی است که بسیار انتخابی عليه گونه های پلاسمودیوم می باشد و در ترکیب با سولفوناميدها (مانند سولفادیازین) در درمان عفونت های توکسو پلاسما گوندایی بکار می رود. همچنین پایریمتامین به طور موفقیت آمیزی در درمان عفونت حاصل از گونه های سارکوسیستیس در طوطی های آمازون و طوطى الكتوس مصرف شده است. پایریمتامین به صورت یک محلول خوراکی ساخته می شود، بدین ترتیب که یک قرص mg ۲۵ آن در ml 21 آب به حالت تعلیق در آورده و با اضافه کردن ml ۴ از یک ژل لیز کننده و محلول در آب تا یک محلول تعلیقی حاوی mg/ml 1 دارو، ایجاد شود.

تداخل های دارویی

تداخل های دارویی با پایریمتامین در حیوانات گزارش نشده است. لیکن ترکیبی از پایریمتامین با تری متوپریم – سولفونامیدها سمیّت مغز استخوان را تشدید خواهد کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج