0

معرفی داروی کلسیم گلوکونات و کلسیم دی سدیم ادتات در طیور

از ترکیبات کلسیم برای درمان کاهش کلسیم خون (هایپوکلسمی) و نیز به عنوان مکمل کلسیم استفاده می شود.در اینجا به معرفی داروی کلسیم گلوکونات و کلسیم دی سدیم ادتات در طیور پرداخته شده است.

در  بخش معرفی داروی کلسیم گلوکونات و کلسیم دی سدیم ادتات در طیور موارد مصرفی و تداخل دارویی نیز ذکر شده است.

کلسیم گلوکونات / کلسیم لاکتات     CALCIUM GLUCONATE/ CALCIUM LACTATE

نام تجاری

کلسینات، ام وِت، كال- نیت، کلیسيونات نئوکالگلوكون و کلسیم ساندوز

گروه دارویی

مکمل کلسیم

موارد مصرف

در مبحث آشنایی با داروی کلسیم گلوکونات را می توان در پرندگان به صورت خوراکی مصرف کرد. بهتر است گلوبيونات کلسیم را برای افزایش جذب کلسیم قبل از غذا تجویز نمود. کلسیم گلوکونات و کلسیم لاکتات را می توان به صورت IV و یا در شكل رقیق شده (کمتر از ۵٪) به صورت IM یا SC تجویز کرد. در پرندگان، از ترکیبات کلسیم برای درمان موارد کمبود کلسیم در طیور مانند تتانی هایپوکلسمیک و سختی تخم گذاری، به عنوان پیش درمان در عدم تحرک رحمی و سختی تخم گذاری قبل از تجویز اکسی توسین و نیز به عنوان مکمل، در پرندگانی که دچار کمبود مواد معدنی هستند، استفاده می شود. تجویز اولیه دارو معمولاً از راه عمومی بوده و برای درمان های طولانی مدت از مکمل های خوراکی استفاده می شود.

معرفی داروی کلسیم گلوکونات و کلسیم دی سدیم ادتات در طیور

تداخل های دارویی

مکمل های تغذیه ای کلسیم را نبایستی در پرندگانی که تحت درمان با تتراسایکلین در غذا هستند، مصرف کرد، زیرا دریافت دارو از غذا به شدت کاهش می یابد. در صورت مصرف همزمان تتراسایکلین، تزریق مکمل های حاوی کلسیم توصیه می گردد.

فرآورده های کلسیم به هیچ وجه با بیکربنات ها (سدیم بیکربنات)، فسفات ها، سولفات ها و تارترات ها مخلوط نشود، زیرا ممکن است رسوب ایجاد کند. داروهای خاصی که می توانند. با کلسیم گلوکونات رسوب تولید نمایند شامل: اکسی تتراسایکلین، پرومتازین، سولفامتازين، تتراسایکلین، سفالوتین و آمفوتریسین B می باشد. مکمل­های کلسیم ممکن است با جذب خوراکی آهن، تتراسایکلین ها و فلوئوروکینولون تداخل نمایند.

کلسیم دی سدیم ادتات (EDTA)  CALCIUM DISODIUM EDETATE  

نام تجاری

کلسیم دی سدیم ورسنات و کلسیم دی سدیم اتیلن دی آمین تترا – استات (EDTA)

گروه دارویی

پادزهر

موارد مصرف

 کلسیم دی سدیم ادتات  (EDTA)، از داروهای شلاته کننده می باشد که برای درمان مسمومیت با فلزات سنگین توصیه می شود. قبل از تجویز کلسیم EDTA آن را با استفاده از محلول دکستروز ۵٪، به رقّت ۱٪ می رسانند. در پرندگان از کلسیم EDTA برای درمان مسمومیت با فلزات سنگین به ویژه مسمومیت با سرب و روی استفاده می­شود. این دارو همچنین به میزان بسیار کمتر موجب شلاته شدن کادمیوم، مس، آهن و منگنز می شود. تجویز خوراکی دارو باعث شلاته شدن سرب و روی در لوله گوارش می شود. از دیگر داروهایی که برای درمان موارد مسمومیت با سرب در پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد می توان به دایمرکاپرول DMSA و پنی سیلامین اشاره نمود.مطالبی برای موارد مصرفی و آشنایی با داروی کلسیم گلوکونات را نیز ارائه کردیم.

تداخل های دارویی

از مصرف این دارو با داروهای نفروتوکسیک اجتناب شود. مسمومیت کلیوی ممکن است با تجویز همزمان گلوکوکورتيکوئيدها تشدید نمود. تجویز خوراکی ملیّن های فیبری مانند پسیلیوم یا روغن بادام زمینی می تواند در تخلیه ذرات سرب از لوله گوارش کمک کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج