0

معرفی داروی گلیکوپیرولات  و هالوپریدول  در طیور

گلیکوپیرولات، از داروهای آنتی کولینرژیک بوده که در یک رژیم دارویی پیش بیهوشی برای کاهش ترشحات بزاقی، نایی-برونشی و حلقی و یا کاهش حجم و اسیدیته ترشحات معدی و نیز برای مهار رفلکس های مهاری ناشی از واگ روی قلب حين القای بیهوشی و لوله گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه داروی گلیکوپیرولات  و هالوپریدول  در طیور را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم.

گلیکو پیرولات      GLYCOPYRROLATE

نام تجاری

روبینول و روبینول- V

گروه دارویی

داروی آنتی کولینرژیک

موارد مصرف

داروی گلیکوپیرولات  و هالوپریدول  در طیور را می توان به عنوان یک داروی پیش بیهوشی و یا بیهوشی برای پیشگیری یا درمان برادیکاردی مورد استفاده قرار داد، هر چند این دارو ممکن است سبب غلیظ تر شدن ترشحات نایی شده و شرایط را برای انسداد لوله داخل نایی فراهم کند. در شرایط اضطراری، آتروپین اثرات قوی تر و سریع تری دارد.

داروی گلیکو پیرولات  و هالوپریدول  در طیور

تداخل های دارویی

با شناسایی داروی گلیکوپیرولات باید بدانیم برخی تداخل­های دارویی با آن وجود دارند، هرچند بیشتر داروهای ذکر شده در این خصوص در دامپزشکی پرندگان مورد استفاده قرار نمی گیرند. گلیکو پیرولات می تواند با اثرات متوکلوپراماید نقش آنتاگونیستی داشته باشد. داروهای زیر ممکن است اثر گلایکو پیرولات و مشتقاتش را تشدید نمایند: آنتی هیستامین ها، پروکائینامید، کینیدین، مریدین، بنزودیازپین ها و فنوتیازین ها. داروهای زیر ممکن است اثرات جانبی سوء گلایکو پیرولات و مشتقاتش را تقویت کنند: پیریمیدون، دیزوپایر اماید، نیترات ها و مصرف طولانی مدت کورتیکوستروئیدها (ممکن است فشار داخل چشمی را افزایش دهد). گلایکو پیرولات و مشتقاتش ممکن است اثرات نیتروفورانتوئین، مدرهای تیازیدی و سمپاتومیمتیک ها را تشدید نمایند.

هالوپریدول    HALOPERIDOL

نام تجاری

هالدول و نوو – پریدول

گروه دارویی

داروی اصلاح کننده رفتار

موارد مصرف

هالوپریدول، از داروهای ضد افسردگی است و از نظر ساختار شبیه دروپریدول است که در انسان برای درمان اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو شکل خوراکی و تزریقی (IM) طولانی اثر (دکانوات) دارو برای مصرف در پرندگان در دسترس است. در پرندگان، هالوپریدول در درمان پر کَنی و خودخوری مورد استفاده قرار گرفته است. تفاوت های فاحشی در پاسخ به دارو وجود دارد، بنابراین درمان باید با اشکال خوراکی آغاز شود و برای هر پرنده بیمار با احتیاط دنبال شود. تجویز آشکال تزریقی طولانی اثر دارو برای پرندگانی که به هالوپریدول پاسخ می دهند ولی درمان روزانه آنها مشکل است، مناسب می باشد. به نظر می رسد کوکاتو، طوطی دم دراز کواکر و مرغ عشق نسبت به سایر طوطی سانان از جمله طوطی خاکستری آفریقایی پاسخ بهتری به این دارو می­دهند.

تداخل های دارویی

اثرات فزاینده و تشدید کننده بین هالوپریدول و داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی از جمله داروهای افیونی و سایر ضددردها و بیهوش کننده ها ممکن است مشاهده شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج