0

نحوه فروش و درجه بندی کردن عسل

نحوه فروش عسل

برای تولید کننده عسل مهمترین و مشوق ­ترین چیز، فروش به موقع کالای وی با قیمت مناسب و سودآور است. تأمین این خواسته میسر نمی­شود مگر با اعمال روش­های صحیح تولید و آماده سازی عسل، بسته ­بندی و بازاریابی مناسب آن. در فصول قبل روش­های صحیح تولید عسل و برداشت محصول توضیح داده شد. در این پست نکات مهم آماده سازی عسل برای عرضه به بازار و درجه بندی کردن و نحوه فروش عسل  توضیح داده می­شود.

نحوه فروش عسل 

عملیات آماده ­سازی عسل برای بازار از همان ابتدای برداشت محصول از کندوها آغاز می­شود. هنگام برداشت محصول باید دقت به عمل آید که عسل رسیده و عمل آورده شده برداشت گردد. شان­ه های عسلی که درب سلول­های آن­ها کاملاً مسدود نشده باشند ممکن است محتوی مقداری عسل نارس بوده و خصوصاً رطوبت آن به اندازه کافی تقلیل نیافته باشد.

برداشت این گونه شان­ه ها و استخراج عسل آن­ها ممکن است موجب تخمیر و ترش شدن عسل گردد. لذا توصیه می­شود شان­ه های عسل درپوشیده جهت استخراج عسل برداشت شوند. این موضوع خصوصاً در تولید عسل شان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در مناطقی که رطوبت هوا بالاست زنبورها  وقت بیشتری برای تقلیل رطوبت عسل و مسدود کردن درب سلول­های شان عسل را نیاز دارند. برعکس در مناطقی که رطوبت هوا پایین است عسل سریع­تر آماده برداشت می­گردد. در چنین مناطقی که درب سلول­های شان عسل نیز مسدود نشده باشند پس از برداشت محصول خطر تخمیر عسل زیاد نیست زیرا غلظت آن بالا است. به هر حال هنگام استخراج عسل رطوبت آن نباید بیش از 5/18 درصد باشد، در غیر این صورت باید با روش­هایی که قبلاً گفته شد رطوبت عسل را تقلیل داد.

در هنگام برداشت محصول باید دقت نمود که برای دور کردن زنبورها از روی شان­ه های عسل از استعمال دود یا ترکیبات شیمیایی دور کننده بیش از حد مورد نیاز خودداری شود زیرا این مواد در عسل نفوذ کرده و موجب تغییر مزه و بوی مخصوص عسل شده و کیفیت آن را کاهش می­دهند. ضمناً پس از برداشت محصول طبقات محتوی شان­ه های عسل را باید در اتاق استخراج عسل به گونه ­ای قرار داد تا هوا از بین آن­ها عبور کرده و بوی دود و ترکیبات شیمیایی دور کننده از بین برود.

هنگام استخراج عسل باید نهایت دقت به عمل آید که کلیه وسایل تمیز بوده و از هر گونه آلودگی جلوگیری به عمل آید. باید توجه داشت که اتاق استخراج عسل از هر نظر مناسب عملیات آماده سازی عسل باشد و مجهز به نور کافی، آب سرد و گرم، چاه ­های فاضلاب، پنجره ­های توری دار و کف و دیوارهای قابل شستشو باشد.

پس از استخراج عسل باید به نکات مهم آماده سازی از قبیل صاف کردن و تصفیه، تنظیم رطوبت، پاستوریزه کردن، روش­های صحیح درجه­ بندی و بسته­بندی عسل توجه کافی مبذول داشت. تولید کننده­ای که به طور مستقیم اقدام به فروش عسل خود به بازار می­کند مجبور است این مراحل را تا حد امکان شخصاً اجرا نماید.

ولی تولیدکنندگانی که محصول خود را به صورت عمده ­فروشی به واسطه­ ها و یا کارخانه های پاستوریزه کردن و بسته­ بندی عسل می­فروشند مجبور نیستند تمام این مراحل را اجرا کنند بلکه باید به نکات دیگری از جمله تصفیه و صاف کردن و خصوصیات صحیح انبارداری آن توجه بیشتری مبذول نمایند.

پس از آماده سازی عسل توسط خود زنبوردار و یا در کارخانه ­های پاستوریزاسیون، بسته­ بندی ­های متنوع و جالب توجه که مطابق سلیقه و نیاز مصرف کنندگان مختلف باشد از اولین شرایط بازاریابی و نحوه فروش عسل  می­باشد. بازاریابی و فروش عسل به راه­های مختلف امکان­پذیر است. تولید کننده جزء ممکن است رأساً و به طور مستقیم محصول خود را در اختیار مصرف کننده قرار دهد که در این ارتباط از سود بیشتری برخوردار خواهد بود.

ولی تولید کنندگان عمده عسل مجبور هستند از طریق فروشگاه­ های زنجیره­ای و یا توسط شرکت­های تعاونی زنبورداران و اتحادیه­ های صنفی نسبت به فروش محصول خود اقدام نمایند.

نحوه فروش عسل درجه بندی کردن عسل

درجه بندی کردن عسل

امروزه در اغلب کشورهای تولید کننده و وارد کننده عمده عسل قوانین و مقررات خاصی وضع شده که نه تنها خصوصیات فیزیکی و شیمیایی عسل خالص و حدود تغییرات قابل قبول آن را مشخص می­نمایند بلکه انواع عسل را بر حسب کیفیت و خصوصیات آن­ها درجه­ بندی و معرفی می­کنند.

درجه بندی کردن عسل اساساً بر مبنای خصوصیاتی از قبیل درصد رطوبت یا مواد جامد قابل حل در آب، طعم یا مزه، درجه خلوص یا عاری بودن از اجسام ناخالصی، و صاف بودن آن انجام می­شود. بر این مبنا ممکن است انواع عسل را به درجات C, B, A و D دسته ­بندی کرد به طوری که درجه A از نوع عالی، B بسیار خوب، C خوب و D متوسط یا زیر استاندارد معرفی گردند.

گرچه تولیدکنندکان معمولاً قادر به درجه ­بندی عسل خود نبوده و نیازی به این کار ندارند ولی در مورد صادرات و واردات عمده عسل مؤسسات ذیربط دولتی از جمله مؤسسه استاندارد کشورهای مربوطه ملزم به بررسی کیفی عسل و تعیین نوع درجه آن می­باشند.

تعیین قوانین و مقررات مخصوص عسل و درجه­ بندی آن اغلب مورد توافق و قبول اکثر کشورهای صادر کننده و وارد کننده بوده و این کالای مهم اقتصادی را از هر گونه تقلب در کیفیت آن و همچنین از کالاهای مشابه مصنوعی مصون و متمایز می­سازد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج