1

نحوه چیدن بال­ و کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو

کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو

اگر کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو بی دقتی شود و در چیدن بال کاسکو نیز اصولی را در نظر نگیریم و بیش از حد کوتاه شود، ممکن است اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد. به علاوه ممکن است نتواند تعادلش را روی چوب نشیمنگاه حفظ کند و مرتب از روی آن به کف قفس بیفتد که اگر افتادن آن تکرار شود، کاسکو عصبی می شود و احساس امنیت خودش را از دست می دهد. برخی طوطی­ها متعاقب چندبار سقوط کردن، به بیماری ترس دچار می شوند. در کوتاه کردن بال ها، باید هدف این باشد که کاسکو نتواند مسافت زیادی را پرواز کند. لذا تحت هر شرایط، قدرت پرواز کاسکو باید در حدی باشد که بتواند از بالای قفس به راحتی فرود آید و در هنگام فرود با سینه به زمین نخورد. در این پست به نحوه کوتاه کردن ناخن ها و چیدن بال­ کاسکو به طور کامل می پردازیم.

کوتاه کردن ناخن ها و چیدن بال­ها  

  • * در چیدن بال کاسکو هرگز فقط یک بال کاسکو را کوتاه نکنید، زیرا کاسکو در پروازهای کوتاه تعادلش را از دست می دهد.
  • * پرهای اصلی بال را اگر کوتاه نکنید، ممکن است در هنگام فعالیت کاسکو، در لابه لای میله های نفس گیر کند و بال کاسکو بشکند.
  • * هنگام چیدن بال کاسکو بال­هایی را که ساقه آنها پر از خون است، نچینید، زیرا خون زیادی از آنها جاری می شود. ساقه این بال ها تیره تر از ساقه بال های قدیمی بی خون است.
  • * هنگام چیدن بال کاسکو حتی الامکان تعداد کمتری از پرهای اصلی را کوتاه کنید. چهار یا پنج پر اصلی را جوری قیچی کنید که نوک قیچی شده آنها در محل رویش پرهای دم قرار گیرد. اگر تحت این شرایط هنوز کاسکو قادر است مسافت زیادی پرواز کند، یکی دو پر اصلی دیگر را نیز بچینید.
  • * هرگز خیال نکنید که یک کاسکوی پرچینی شده قدرت پرواز به خارج از اتاق یا فرار را ندارد.
  • * کاسکو با ناخن های بلند خود، قادر می شود چوب نشیمنگاه را بگیرد. لذا هدف شما از کوتاه کردن ناخن کاسکو باید این باشد که تیزی نوک آنها برطرف شود تا وقتی کاسکو روی دست شما می نشیند، ناخن هایش در پوست شما فرو نرود.
  • * هنگام چیدن بال کاسکو و کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو  اگر در مورد توان خود  اطمینان ندارید، کاسکوی خود را نزد فردی با تجربه ببرید و به او گوشزد کنید که ناخن ها و بالهای کاسکو را بیش از حد کوتاه نکند.

بهتر آن است که اگر احساس می کنید که ناخن ها، بال ها و منقار طوطی شما نیاز به کوتاه شدن یا چیدن و اصلاح دارد، به متخصص کاسکو مراجعه کنید تا او براساس تمامی تجربیات خودش از روح و روان و جسم کاسکو، تصمیم بگیرد که کاسکو شما باید مورد چنین آرایش ها قرار گیرد یا اصلاً و ابداً به چنین آرایش ها نیاز ندارد و اگر خودشما یا فرد دیگری آن را از روی بی تجربگی و به خیال خودش آرایش کند، ممکن است به پرکنی دچار شود.

پرکن شدن کاسکو به علت پرچینی، نوک چینی یا ناخن گیری ناصحیح

کوتاه کردن منقار کاسکوها غالباً به طور طبیعی و به اندازه کافی توسط خودشان از طريق ساییدن به چوب نشيمنگاه، جویدن مواد مختلف یا سنگی مناسب در قفس انجام می شود. لذا فقط تعداد بسیار اندکی از کاسکوها به دلایل نامعلوم، از بلند شدن منقار خود جوگیری نمی کنند و فقط در مورد آنها ممکن است نیاز به کوتاه کردن منقار باشد. منقار حاوی عصب و عروق خونی است و چنانچه توسط فردی ناوارد چیده شود، خونریزی شدیدی خواهد کرد.

چنانچه پرها نادرست و بیش از حد کوتاه شود، تا مدت های مدید کاسکو در معرض خطر برخورد با زمین و اشیاء خواهد بود. چنین موارد باید تا قبل از آسیب دیدن احتمالی، توسط فردی با تجربه اصلاح شود.

در کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو در نظر بگیرید که ناخن ها نیز مانند منقار حاوی عصب و عروق خونی است و کوتاه شدن آن حتی به اندازه جزیی بیش از حد، موجب خونریزی می شود. فقط افراد بسیار مجرب می توانند تشخیص دهند که ناخن کاسکو آیا نیاز به کوتاه شدن دارد یا ندارد و اگر داشته باشد، از کجا باید کوتاه شود.

در نظر افراد بی تجربه، ناخن­های کاسکوها همیشه بلند است و نیاز به کوتاه شدن دارند و اگر چنان افراد اقدام به کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو کنند، به دلیل تصور اشتباه از بلند بودن ناخن ها، آنها را بیش از حد کوتاه می کنند و موجب خونریزی می شوند. پس بهتر است صاحب کاسکو خودش به دلیل مجرب نبودن احتمالی در مهار کردن صحیح کاسکو و ناتوانی در انجام صحیح اعمال کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو ، ناخن گیری و اصلاح منقار، و نیز برای قهر نکردن کاسکو از او خودش به آرایش کاسکو اقدام نکند.

البته این توصیه به آن معنی نیست که صاحب کاسکو می تواند به جز خودش، کاسکویش را برای آرایش و دیگر امور زیردست «هرکسی» بیندازد! زیرا بسیاری از افراد علیرغم ادعای داشتن تجربه؛ حتی قادر به مهار کردن صحیح و بدون استرس کاسکو نیستند و قطعاً چنین افراد صلاحیت آرایش یا هرگونه کار روی کاسکوی مردم را ندارند. به عنوان یک اصل کلی و قاعده ای که همیشه باید رعایت شود، خود شما باید هرچه زودتر نحوه مهار کردن صحیح و بی استرس کاسکو را یاد بگیرید و چنانچه در برخی امور؛ (مثل کارهای آرایشی کاسکو) نمی­دانید که چگونه باید انجام دهید یا میل ندارید خودتان چنان کارها را انجام دهید، و به ناچار کاسکو را برای چنان کارها در اختیار فرد دیگری قرار می دهید، از روی نحوه مهار کردن کاسکو توسط آن فرد می توانید به میزان تجربه او پی ببرید و اجازه دهید او روی کاسکوی شما کار بکند یا نکند.

افراد زیادی تاکنون به من مراجعه کرده اند که کاسکوی آنها توسط فردی به علت پرچینی نادرست، زشت یا معیوب شده و گاهی به علت وارد شدن استرس به کاسکو در اثر مهار کردن ناصحیح، کاسکو دچار بیماری ترس شده است. وقتی از آن ها می پرسم چرا اجازه دادید که فرد دیگری کاسکوی شما را به این حال و روز بیندازد، می گویند: ما می دیدیم که او در مهار کردن کاسکو هیچ مهارتی ندارد و در کار آرایش یا معاینه، کاسکو را در شرایط ترس و آزار قرار داده است، ولی خجالت می­کشیدیم که از ادامه کار او جلوگیری کنیم.

دقت بفرمایید: اگر شما کاسکوی خودتان را آرایش نکنید یا صبر کنید تا فردی مجرب را بیابید، کاسکو در اثر دیر آرایش شدن به تنش و بیماری ترس دچار نمی شود و بال­ها، ناخن ها یا منقارش ناقص و زشت نمی شود. بنابراین هیچ ضرورتی ندارد که شما در انجام این اعمال عجله کنید و کاسکو را زیر دست فردی غير مجرب بیندازید. همچنین اگر تصادفاً چنین کردید و دارید می بینید که فرد غیر مجرب به جای آرایش، مشغول بلا آوردن سر کاسکوی شما شده است، ابداً خجالت نکشید و بسیار سریع از ادامه کار او جلوگیری کنید.

در واقع این شما نیستید که در چنین شرایط باید خجالت بکشید و با سکوت کردن اجازه دهید که چنان افراد کاسکوی شما را دچار آسیب فیزیکی و تنش روانی کنند، بلکه آنهایی که مهارت کافی در انجام یک کار یا خدمت ندارند و خودشان را ذیصلاح در انجام چنان خدمات معرفی می­کنند، آنها باید از ادامه ایجاد مشکل برای مردم دست بردارند و برای درآوردن یک لقمه نان، مردم را دچار مشکل یا مصیبت نکنند.

چیدن بال کاسکو

چه کسی صلاحیت آرایش کاسکو را دارد؟

بهتر است برای درک اهمیت واقعی کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو و نیز مسئله کوتاه کردن منقار کاسکو، به پست های قبلی مراجعه کنید. اما در ادامه، فقط به طور مختصر به چند موضوع اشاره می­کنم که اهمیت بال چینی، نوک چینی و کوتاه کردن ناخن های ­کاسکو و دیگر طوطی­ها و نیز سایر پرندگان زینتی برای شما روشن شود تا درک کنید که این امور به ظاهر ساده، منحصراً باید توسط فردی کاملاً مجرب یا متخصص انجام شود -نه خود شما و نه هرکسی که بیهوده مدعی داشتن تجربه در این گونه امور است.

آیا شما صلاح میدانید که موهای خودتان یا همسرتان یا بچه هایتان توسط یکی از افراد خانواده که در امر آرایشگری کاملاً ناشی است، کوتاه شود؟ پس چرا صلاح نمی­دانید و ترجیح می دهید به یک آرایشگر مراجعه کنید؟ قطعاً هر فردی می تواند یک قیچی به دست گیرد و به جان موهای افراد داوطلب بیفتد. اما چه کسانی حاضر می شوند که صرفاً برای صرفه جویی پرداخت مبلغی پول به یک آرایشگر موهای خودشان را دست یک فرد غیر آرایشگر بدهند؟ شاید برخی افراد بی پول چنین کنند، اما قطعاً شما که پول خرید یک کاسکو را داشته اید، چنان فقر نیستید که موهای خودتان را به دست یکی از افراد خانواده بسپارید! خب در مورد کاسکو چطور؟ آیا فکر می­کنید که آرایش پرها، ناخن­ها یا منقار کاسکو، کم اهمیت تر از ضایع کردن موهای خودتان توسط یک فرد غیر آرایشگر است؟ قطعاً چنین نیست؛ زیرا شما ابداً میل ندارید که فقط به خاطر صرفه جویی در وقت یا پرداخت هزینه، کاسکوی خودتان را بدشکل و مسئله دار کنید؟

همه می دانند که بال چینی نادرست، تاچه حد موجب بدقیافه شدن کاسکو و ناراحت شدن صاحب آن و اهل خانواده می شود. اما تاکنون هیچ کسی به مسئله دار شدن کاسکو در اثر بال چینی نادرست یا کوتاه کردن نادرست منقار و ناخن های آن فکر نکرده و پی نبرده است که انجام نادرست چنین امور، چه فاجعه ای ممکن است برای کاسکو و در نتیجه خانواده دارنده آن به بار آورد.

ممکن است شما خیال کنید که منقار کاسکو بیش از حد بلند شده و خودتان یا فردی ناشی به کوتاه کردن آن اقدام کنید. در حالی که ممکن است شما در این فکر کاملاً اشتباه می کنید. چراکه بیش از %95 طوطی­ها و دیگر پرندگان، طی عمل غریزی «تیز کردن منقار»، هموار نوک خودشان را مناسب نگه می دارند و نیازی به کوتاه کردن منقار آنها نیست و اگر هم نیاز باشد، این موضوع را متخصص باید تشخیص دهد.

ممکن است شما خیال کنید که ناخن های کاسکوی شما زیاد رشد کرده است. تشخیص این موضوع هم ممکن است در صلاحیت شما نباشد و اگر باشد، ممکن است شما ندانید که حد مناسب کوتاه کردن ناخن­های کاسکو چه اندازه است و اگر ناشیانه اقدام کنید یا آن را به دست فردی ناشی بسپارید، ممکن است با کوتاه کردن بیش از حد ناخن های پرنده، علاوه بر خون انداختن تعدادی از آنها، موجب ایجاد مشکل برای پرنده در نشستن روی نشیمنگاه شود. همچنین ممکن است شما دردی را به طوطی تحمیل کنید که به خاطر آن، پرنده دچار تنش (استرس) شود و ممکن است همین استرس موجب پرکنی کاسکو و دیگر طوطی ها شود.

اگر پرهای کاسکوی شما تخت است و می تواند پرواز کند، شما باید برای جلوگیری از پرواز فرار آن اقدام به بال چینی کنید. اما اگر خودتان یا یک فرد ناشی چنین کاری را انجام دهد، می دانید چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ بسیاری از افراد چون خیال می کنند که آرایش کاسکو اهمیت زیادی ندارد، ممکن است شخصاً دست به قیچی شوند و کاسکو را غیرقابل پرواز کنند.

اما اگر پرهای کاسکو یا دیگر طوطی ها و پرندگان زینتی نادرست و بیش از حد کوتاه شود، هر یک از شاهپرهای نادرست چیده شده همچون یک سیخ در زیر بغل پرنده عمل می کنند. یعنی اینکه چندین سیخ زیر بغل چپ و چندین سیخ زیر بغل راست، به طور مداوم به بدن پرنده می­کوبد و برای آن درد و ناراحتی و استرس ایجاد می کند و «شاید» به همین دلیل، طوطی شما متعاقب آرایش غلط و دچار شدن به استرس ناشی از چنان سیخ زدن­ها به بدنش، دچار پرکنی شود، درحالی که نه شما می دانید که چرا کاسکو مشغول پرکنی شده و نه شخص ناشی ای که حاضر شده است علی رغم نداشتن تجربه، بال­های کاسکوی شما را بچیند.

پس ملاحظه می فرمایید که آرایش کاسکو توسط یک فرد کاملاً مجرب و متخصص در امر کاسکو، حتی از آرایش خودتان توسط یکی از افراد ناشی خانواده یا دوستی غیر آرایشگر بسیار مهم تر است. لابد می پرسید چرا؟ جواب این است که اگر فردی ناشی موهای شما را بد کوتاه کند و شما را از قیافه بیندازد، نهایت مصیبت این است که شما می توانید به یک آرایشگر مراجعه کنید و موهای ضایع شده خودتان را توسط او اصلاح کنید و اگر فرد ناشی بدجوری موهای شما را ضایع کرده باشد، شما می توانید به آرایشگر بگویید که موهایتان را خیلی کوتاه کند تا اثرات زشتی آن کاملاً از بین برود و طبعاً یکی دو ماه بعد، تمام مشکل شما برطرف خواهد شد.

اما اگر کاسکوی شما به پرکنی دچار شود، دیگر نمی توانید به سادگی مشکل آن را برطرف کنید و شاید پرکنی برای آن عادت شود و خودش را به شکل یک مرغ پرکنده در آورد و در آن هنگام است که شما آرزو می­کنید شخصی یافت شود و کاسکوی شما معالجه کند. اما بدانید که تحت برخی از شرایط، ممکن است چنان کاسکو در خانه شما هرگز پرکنی اش را قطع نکند و نهایتاً شما مجبور شوید که کاسکوی دردانه خودتان را به پشیزی بفروشید یا به کسی بدهید. چراکه تحمل کندن دایمی پرهای کاسکو توسط خودش، جداً برای هیچ کسی قابل تحمل نیست و اگر روزی شما به چنان وضعیت برسید، داشتن چنان کاسکو دیگر برای شما جز عذاب چیزی نخواهد بود به همین دلیل است که بالاخره روزی مجبور می شوید آن را از خودتان دور کنید تا هر روز شاهد صحنه کندن پرهایش توسط خودش نباشید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مریم بی پروا گفت:

    سلام . واقعا در این دوره زمونه که خودمون در شرایط سخت اقتصادی گیر افتادیم و بنا به هر دلیلی در نگهداری دو پرنده توفیق داشتیم بنابراین قیمت یه ناخن گرفتن واقعا باید 50 هزار تومن باشه یا یه منقار سوهان کشیدن . بهتره منصفانه برخورد کنیم

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج