0

نکات استاندارد خرید جوجه مرغ گوشتی

خرید جوجه مرغ گوشتی

در پرورش طیور گوشتی، خرید جوجه مرغ گوشتی یا جوجه یکروزه سالم ، سنگ بنای موفقیت در تولید است. اگر جوجه های خریداری شده سالم نباشند، حتی با تغذيه مناسب و تأمین شرایط دیگر مانند تهویه، نوردهی، حرارت و فضای مطلوب هم، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد. در ادامه به اهمیت و نکات مربوط به این مساله خواهیم پرداخت.

خرید جوجه سالم

 باید جوجه های یک روزه را از مزرعه مرغ مادر گوشتی که مطمئن، خوشنام و قابل اعتماد است، تهیه نمود و توجه داشت که مرغهای مزرعه مادر به انواع بیماری قابل انتقال به تخم مرغ، از جمله CRD و پلوروم آلوده نباشند تا جوجه های حاصل از تخم مرغهای این مزرعه نیز عاری از بیماری باشند. در زمینه خرید جوجه مرغ گوشتی و تشخیص جوجه های سالم از بیمار، چند نکته کاربردی و تجربی، اهمیت خاصی دارد که ازاین قرار میباشند :

۱- اگر همه یا قسمتی از بدن جوجه یکروزه، هنگام تحویل گرفتن، مرطوب باشد، باید چنین جوجه ای حذف گردد.جوجه مرغ گوشتی

۲- جوجه هایی که نشانه های فلجی دارند، باید شناسایی و حذف شوند. به این منظور، پوست پشت گردن جوجه را با دو انگشت شست و سبابه گرفته و جوجه را به آرامی بلند می کنیم، جوجه سالم، بلافاصله واکنش نشان داده و شروع به دست و پا زدن می کند ولی جوجه ای که دچار فلجی باشد، عکس العملی نشان نمی دهد و فقط یک یا هر دو پای خود را جمع می کند.

۳- جوجه هایی که ورم ناف دارند، دیر یا زود تلف می شوند و بهتر است پیش از صرف هزینه برای درمان و تغذيه چنین جوجه هایی، حذف شوند. برای شناسایی آنها پشت، روی کف دست خوابانده و به آرامی به شکم جوجه فوت می کنیم تا پرهای کرکی محوطه شکمی کنار رفته و محل ناف قابل رؤیت گردد. درجوجه های سالم هیچ نشانی از برجستگی یا تورم در محوطه شکمی مشاهده نمی شود ولیدر جوجه هایی که مبتلا به ورم ناف هستند، برجستگی به همراه مقداری ترشح، در محل ناف وجود دارد. همانگونه که گفته شد جوجه های مبتلا به ورم ناف، بایستی حذف گردند.

۴- جوجه های ریز و کم جثه و ضعیف و آنهایی که منقار کج دارند، بهتر است حذف شوند.

۵- جوجه های سالم و معیوب را می توان از روی رویش پرها نیز تشخیص داد. معمولاً سرتاسر بدن جوجه های یک روزه با کرکهای زردرنگ پوشیده شده است. پرهای کرکی شکل و پرهای اصلی، در ته ساقه به هم می­چسبند. به مرور که جوجه رشد می کند، پرهای اصلی زیادتر شده و به تدریج، جایگزین پرهای کرکی شکل می شوند. هر چه تعداد پرهای اصلی بیشتر و رشد آنها سریع تر باشد، نشانه کیفیت بالای جوجه یکروزه است. در جوجه های یک روزه خوب، طول پرهای اصلی از طول پرهای کرکی بیشتر است. در حالی که در جوجه های ضعیف، طول این دو نوع پر، برابر بوده یا اینکه طول پرهای کرکی بیشتر از طول پرهای اصلی می باشد. از روی تعداد پرهای اصلی نیز می توان جوجۀ سالم را از جوجه معیوب، تشخیص داد. اگر حداقل شش پر اصلی در بال روییده باشد، علامت سالم بودن جوجه است و اگر این تعداد، کمتر باشد، نشانه ناسالم بودن جوجه میباشد.در مجموع می توان گفت که نباید اجازه داد جوجه های ضعیف و معیوب و ناسالم وارد مرغداری شوند، زیرا علاوه بر آنکه هزینه درمان و تغذیه آنها هدر می رود، جوجه های سالم را هم به بیماریهای عفونی گوناگون مبتلا می­کنند و در نهایت بازده تولید را کاهش می دهند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 4.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج