0

نکات قابل توجه قبل از خرید مرغ عشق

تصویر پیدا نشد !

مرغ عشق ها یا پاراکیت ها ( Parakeets)، شامل ارقام بسیار متعددی از طوطی ها هستند که به طور گسترده در تمام نقاط آسيا، آمریکای جنوبی، آفریقا و استرالیا پراکندگی دارند. گونه ای از مرغ عشق ها که در این پست مورد بحث قرار می گیرد، مرغ عشق معمولی یا «مرغ عشق استرالیایی» است که در زبان انگلیسی به آن “budgie” گفته می شود. موطن این گونه استرالیاست که در آنجا betcherrigath یا budgerigar به معنی پرنده خوب نامیده شد. در ادامه نکات قابل توجه قبل از خرید مرغ عشق را بیان میکنیم.

نکات قابل توجه قبل از خرید مرغ عشق

در سال ۱۸۴۰ میلادی، تعدادی مرغ عشق از استرالیا به انگلستان برده شد و در آن جا به سرعت مشهور شد. مرغ عشق های وارد شده به انگلستان، در شمار بسیار زیاد تکثیر شدند و تمام مرغ عشق هایی که امروزه در فروشگاه های پرنده انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دیده می­شود، فرزندان همان مرغ عشق های وارداتی اولیه هستند.

اگر از مرغ عشق ها خوب نگهداری شود، تا ۱۲ سال عمر می کنند. این پرندگان، وقتی به صورت تک نگهداری شوند، همانند طوطی های مشهور ممکن است به بازیچه های سرگرم کننده خوبی تبدیل شوند. اما اگر شخصی وقت کافی برای سرگرم شدن با مرغ عشق نداشته باشد، باید حداقل یک جفت خریداری کند که آنها باهم سرگرم شوند و از تنهایی افسرده نشوند.

اگر می خواهید از مرغ عشق یک دوست صمیمی و عضو خانواده برای خود بسازید، باید به خاطر داشته باشید که این پرنده باهوش و کوچولو نیز احتیاجات و تمایلاتی در زندگی خود دارد. به عبارت دیگر، اگر می خواهید مرغ عشق با شما دوست باشد و وقتی شما میل دارید، برای شما سرگرمی ایجاد کند، شما هم باید درست آن باشید و نیازهای مختلف آن؛ من جمله نیازهای عاطفی آن را تأمین کنید. مرغ عشق ها به عشق و علاقه شما نسبت به خودشان نیاز دارند.

آنها دوست دارند که صاحبشان با آنها دوستی کند؛ آزادی پرواز داشته باشند؛ شاخه هایی داشته باشند که از آنها بالا بروند؛ چیزهایی برای جویدن در اختیار داشته باشند؛ اسباب بازی­هایی داشته باشند که بتوانند با آنها روی زمین بازی کنند و شخصی آنها را بردارد و سرجایشان بگذارد و چیزهای دیگری را هم دوست دارند که صاحبان آنها باید حتی المقدور خواسته های آنها را برآورده کنند. در زیر به نکاتی اشاره می شود که شما قبل از خریدن مرغ عشق استرالیایی باید مورد توجه قرار دهید:

  1.  مرغ عشق استرالیایی حدود ۱۲ تا ۱۴ سال زندگی می کند. آیا فکر می­کنید در طول چنان مدت، مشتاق نگهداری از مرغ عشق هستید؟
  2. آیا شما یک مکان مناسب برای مستقر کردن قفس مرغ عشق دارید؟
  3.  اگر مرغ عشق شما خجالتی و ترسو باشد و از واکنش نشان دادن به صحبت شما اجتناب کند، چه احساسی خواهید داشت؟
  4.  آیا شما وقت کافی برای اختصاص دادن به سرگرم شدن با مرغ عشق دارید؟
  5.  چه کسی در خانه شما با مرغ عشق هم بازی می شود و با آن حرف می زند و برای آن سوت می زند که آن را شاداب نگه دارد؟ اگر چنین توجه ای به مرغ عشق نداشته باشید، حوصله اش سر می رود و افسرده می­شود.
  6.  وقتی شما به مسافرت می روید یا بیمارید و نمی توانید از آن مراقبت کنید، آیا کسی دیگری در خانه شما هست که به آن رسیدگی کند؟
  7.  آیا در خانه شما حیوان خانگی دیگری مثل سگ یا گربه و غیره وجود دارد که احتمالاً با مرغ عشق رفیق نشود؟ سگ را می توان جوری تربیت کرد که کاری به مرغ عشق نداشته باشد و حتی مراقب آن باشد، اما گربه چنین تعلیمی را نمی پذیرد و ممکن است مرغ عشق شما را بخورد یا به آن آسیب برساند.
  8. آیا قصد دارید که مرغ عشق را به بچه خود به عنوان یک هدیه بدهید؟ اگر چنین است، باید توجه داشته باشید که از بچه نمی توان انتظار داشت که مراقبت های لازم را در مورد مرغ عشق خوب انجام دهد و لذا خود شما باید مواظب و مراقبت رسیدگی کافی به آن باشید.
  9.  آیا مطمئن هستید که هیچ فردی در خانه شما نسبت به پرها، پوشپرها و ذرات ریز بدن پرنده که در اثر تیمار و پرآرایی توسط خودش در فضای خانه پراکنده می شود، حساسیت ندارد؟
  10.  توجه داشته باشید که هزینه نگهداری یک بازیچه حیوانی فقط شامل مبلغی پول نیست که شما بابت خرید آن می پردازید، بلکه باید برای هزینه های تغذیه، دکتر و دارو آن نیز آمادگی داشته باشید.
  11.  مرغ عشق را می توانید از فروشگاه های پرنده یا تکثیرکنندگان آن خریداری کنید.
  12.  قبل از تصمیم به خریدن یک یا تعدادی مرغ عشق، باید از سالم بودن آنها اطمینان کامل داشته باشید.
  13. اگر یک مرغ عشق را سالم و سرحال و فعال یافتید و رنگ آن مورد پسند شما قرار گرفت، جنسیت آن مهم نیست، ولی اگر قصد تکثیر دارید، باید یک جفت خریداری نمایید.
  14.  سن مرغ عشقی که می خواهید تعلیم دهید و به عنوان بازیچه از آن نگهداری کنید، بایست حدود ۵ هفته باشد. مرغ عشق جوان، زود با محیط خانه شما آشنا می شود و به تعلیمات شما زود جواب می دهد. وقتی دریافتید که همه خصوصیات مورد علاقه شما در یک مرغ عشق وجود دارد، اولین و آخرین صفت تعیین کننده انتخاب شما، سلامتی آن است. بنابراین از خرید مرغ عشق های غیر فعال، ژولیده، کِسل، اسهالی و آنهایی که چشمان براق ندارند، به شدت خودداری کنید. چشمان مرغ عشق سالم براق است، آبریزش ندارد و بسته نیست. پرها، بال ها و پاهای مرغ عشق باید از هرگونه عیب و نقص عاری باشد و منقارش باید حالت طبیعی داشته باشد.

مرغ عشق نر خریداری کنیم یا ماده؟

نکات قابل توجه قبل از خرید مرغ عشق را باید مدنظر قرار دهیم برای نگهداری کردن در خانه، فرقی نمی­کند که شما یک مرغ عشق نر را انتخاب کنید یا ماده، اما تشخیص دقیق نر و ماده مرغ عشق های جوان، کاری است که فقط از عهده افراد مجرب بر می آید. مرغ عشق های نر بالغ، روی قاعده منقار بالایی اشان یک توده نرم مومی شکل آبی رنگ وجود دارد.

توده مومی شکل موجود در قاعده منقار بالایی تمام ماده های بالغ، بژ یا مایل به قهوه ای است. در برخی از ارقام مرغ عشق، حتی در نرها، توده مومی شکل مذکور به رنگ بژ دیده می شود و لذا نحوه تشخیص نر و ماده در ارقام مذکور از روی توده مومی موجود در قاعده منقار بالایی به روش فوق عملی نیست.

اگر مرغ عشق جوان، سالم و سرحال باشد، در نگهداری به عنوان بازیچه، جنس آن اهمیتی ندارد. اما اگر مرغ عشق را برای تکثیر می خواهید، طبعاً باید جفت باشند. برخی افراد می گویند فقط مرغ عشق های نر قابل اهلی شدن و آموزش سخنگویی هستند. این نظر کاملاً غلط است، زیرا ماده ها نیز از نظر قابلیت اهلی شدن و یادگیری حرف زدن، درست مشابه نرها عمل می کنند. البته در طبیعت، مرغ عشق های ماده در ساختن لانه با منقار خود و آرایش دهانه سوراخ لانه فعالیت بیشتری می­کنند.

یک مرغ عشق خریداری کنیم یا یک جفت؟

بیشتر مردمی که تمایل به تکثیر ندارند، یک مرغ عشق سالم و سرحال و خوشرنگ تهیه می کنند تا بتوانند آن را اهلی کنند و رفتار دوستانه ای در آن به وجود آورند و آن را دست آموز خود کنند و حتی سخن گویی را به آن آموزش دهند. اما فقط برخی از مردم می دانند که برای دست آموز کردن یک مرغ عشق به وقت و حوصله زیادی نیاز است. مرغ عشق ها پرندگانی اجتماعی هستند و معمولاً در گله ها به صورت جفت زندگی می کنند. یک مرغ عشق فقط وقتی می تواند به صورت تنها نگهداری شود که با صاحب خودش جفت عاطفی شود.

برای برقرار شدن روابط عاطفی بین مرغ عشق و صاحبش، نیاز است که او اوقات زیادی را با پرنده اش بگذراند و با آن بازی کند و حرف بزند و سوت های ملایمی برای آن بزند تا توجه مرغ عشق را به خودش به عنوان جفت عاطفی اش جلب کند. به طور کلی، مرغ عشق نیاز دارد که جفت داشته باشد، حال اگر صاحبش نمی تواند به دلیل مشغله های زیاد با آن جفت عاطفی شود، باید به صورت جفت خریداری و نگهداری شود. جالب توجه است که در نگهداری یک جفت مرغ عشق، نیاز نیست که آنها نرو ماده باشند.

دو مرغ عشق نر یا ماده هم می توانند با هم جفت عاطفی شوند و شاداب و سرحال زندگی کنند و صاحبشان می تواند از رفتارهای آنها لذت ببرد. البته ممکن است رفتارهای یک جفت واقعی، برای هرکسی جذاب تر باشد؛ زیرا آنها جفت­گیری می کنند، ماده تخم گذاری می کند و روی تخم ها می خوابد و سپس جوجه هایش را بزرگ می­کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج