0

هر آنچه در مورد تغذيه و عادات فنچ باید بدانید

هر آنچه در مورد تغذيه و عادات فنچ باید بدانید

فنچ جزو پرندگان دانه خوار است و منقارشان برای پوست کندن دانه های ریز تناسب یافته است. فنچ­ها ارزن را ترجیح می دهند، اما تخم سایر میوه ها را نیز می خورند. همزمان که آنها ارزن را به عنوان غذای اصلی می­خورند، از خوردن میوه (خیار، پرتقال، انگور، سیب و…. ، سبزیجات (کاهو، سبزی خوردن و…) و تخم مرغ (مخصوصاً هنگام تخم گذاری) لذت می برند. در ادامه به هر آنچه که در مورد تغذيه و عادات فنچ باید بدانید می پردازیم.

تغذيه و عادات

فنچ ها به شاخه کوچک ارزن علاقمند هستند و یک یا دو پرنده یک شاخه کوچک را در عرض چند روز خواهند خورد. فنچ ها در خوردن بسیار حریص و شلوغ هستند، مثلاً دانه ها را به هر سو پخش می کنند. البته این رفتار کمک زیادی به تکثير دانه ها در طبیعت می کند. گذاشتن مقداری خاک در قفس یا ظرف کوچک آب برای استحمام آنها بسیار مفید است و پرنده ها خود را در آنها تمیز می کنند.

همانطور که بیان شد غذای آنها را عمدتاً ارزن تشکیل می دهد و ارزن نوع ریز برای این پرندگان مناسب تر است بطوری که بخاطر جثه و نوک کوچک نمی توانند به راحتی از نوع ارزن درشت که مناسب کبوتر و پرندگان درشت جثه تر است استفاده کنند و در صورت مصرف تکه هایی از پوسته اطراف نوکشان کنده می­شود.

از دیگر خوراکی­ها و غذاهایی که آنها بدان علاقه نشان می دهند خیار سالادی (تخم های آن) و کاهو (که اگر خیار و کاهو را با چاقو ریز ریز و خرد کنید راحت تر می توانند از آن استفاده کنند) و هویج رنده شده و هندوانه و زرده تخم مرغ آب پز شده و گاهی هم ذرت است و از دیگر غذاهای مکمل برای فنچ­ها کف دریا می باشد که به رنگ سفید و لایه لایه است و از ماهی مرکب تهیه می­شود.

سعی کنید که پوست تخم مرغ به آنها ندهید چون به مرور زمان به خوردن تخم های خودشان عادت می کنند و دیگر جوجه ای نخواهید داشت ولی خوردن پوست تخم های خودشان بعد از اینکه جوجه ها به دنیا می آیند مشکلی ندارد و نوعی مکمل به حساب می آید. از دیگر مواد غذایی که می توان به آنها داد برنج پخته شده سرد می باشد که فنچ­های اهلی به آن علاقه زیادی دارند.

تغذیه با مواد غذایی که دارای رنگ قرمزهستند مثل هویج رنده شده ریز و… سبب پررنگ شدن نوک و پاهای آنها می شود. از دیگر مواد آلی مورد نیاز فنچ­ها که اصلاً هیچ کس به آن توجه ندارد خاک است، چون فنچ­ها تمام مدت در قفس هستند برای هضم بهتر نیاز به خاک تمیز دارند تا سنگ ریزه های آن را بخورند و خوب است ماهی یکبار به اندازه ی یک بند انگشت خاک تمیز در یک ظرف در قفس قرار دهیم تا از آن استفاده کنند. گاهی می بینیم که فنچ­ها از مواد غذایی مکمل مثل موز، سیب، هندوانه و… اصلاً استفاده نمی کنند در این صورت می توان این مواد را در مخلوط کن ریخته و سپس با آب آن را خیلی رقیق می کنیم و آن را در ظرف آب آنها می ریزیم تا بخورند ضمناً حواستان باشد که بعد از گذشت حدود ۱۰ ساعت ظرف آب را خالی کرده و آن را به دقت بشویید والا بعد از مدتی در آن کپک مشاهده می کنید.

سعی کنید که هر یک روز در میان آب آنها را عوض کنید و مواظب باشید که آب خیلی سرد نباشد. سعی کنید همیشه مقداری ارزن در کف قفس بریزید زیرا پرندگان علاقه دارند دانه را یکی یکی و با زحمت و از روی زمین بخورند و این برای آنها لذت بخش تر است. در صورت امکان گاهی شاخه ای از بوته ارزن را در قفس بگذارید. مشاهده می­شود که در بازار داروهایی مبنی بر تخم گذاری فنچ­ها فروخته می شود که توصیه می­کنم اصلا از این داروها استفاده نکنید چون جز ضررهای بعدی هیچ چیز مفیدی برای پرنده تان ندارد.

تغذيه و عادات فنچ -تغذيه و عادات فنچ

لک رفتن فنچ

یکی از رفتارهای فنچ­ها و تمامی پرندگان در لک رفتن است که درپست های قبلی در مورد  بیماری های رایج فنچ توضیح داده شد.  در این هنگام فنچ بخشی از پرهای گردن و سر و روی بال­ها یا کمر را از دست می دهد و به کلی ممکن است لخت شود، ممکن است کسانیکه برای اولین بار این پدیده را می بینند نگران شوند و مضطرب! اما هیچ جای نگرانی نیست این پدیده معمولاً در هنگام پاییز و اوایل بهار رخ می دهد، شما کافیست مدام به آنها غذا بدهید اجازه ندهید مدت زمان زیادی دانه دان خالی بماند آب هم هر روز تعویض کنید، پوست تخم مرغ و سفیده آن هم مفید است، کاهو یکی از سبزی­های مورد علاقه فنچ هاست.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج