2

چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار

بسیاری از پرورش دهندگان بی تجربه در تعیین جنسیت مرغ شاخدار خود به علت این که مرغ های شاخدار نر و ماده ظاهرا به هم شباهت دارند دچار مشکل می شوند. مرغ شاخدار نر JACKS خوانده می شود و این نام به وسیله بسیاری از مردم جاافتاده است. این پرنده نر دارای خود بزرگتر و ریش های آن نیز بزرگ تر است و با مقایسه با ماده ها دارای قسمت های زبرتر در اطراف سر هستند. ماده ها یا JENNIES بیشتر مهذب بوده و فریاد و سیلابی سر می دهند که شبیه آهنگ BUCKWHEAT , BUCKWHEAT یا PUTROCK- PUTROCK است. به گونه ای که به وسیله بعضی از پرورش دهندگان توضيح داده شده است. نرها یا JACKها فقط جیغ زدن یک سیلابی دارند. در مقاله های پیشین درمورد انواع نژادهای مرغ شاخدار پرداختیم .در ادامه ویژگی های مرغ های شاخدار برای پرورش و روش تعیین جنسیت آن هارا را بررسی می کنیم.

مرغ های شاخدار تولیدمثل کننده

مرغ های شاخدار وحشی گرایش به داشتن جفت دارند اما مرغ های شاخدار اهلی شده در محدودیت محل می­توانند به نسبت یک نر با ۶ با هشت ماده نگهداری شوند. اینها همچنین می توانند در قفسهائی پرورش پیدا کنند و به طور مصنوعی با نتایج خوبی تلقیح شوند.

مرغ شاخدار اقدام به زندانی کردن جفتش میکند

مرغ شاخدار پرنده عجیبی است، که در آفریقا و قسمتی از آسیا زندگی می کند. این مرغ منقار بزرگی دارد، و بالای آن یک قطعه استخوان قرار گرفته است، که به کلاه شباهت دارد. در نوعی از این پرنده، که به مرغ شاخدار کرگدنی مشهور است، این استخوان کمی تغییر شکل یافته و به صورت شاخ کرگدن – در ابعاد کوچک – بیرون شده است.مرغهای شاخدار معمولاً لانه خود را در ساقه درختان که وسط اش خالی است درست می کنند.

در لانه، ماده روی تخمها می نشیند، و نر ورودی خانه را با گل می پوشاند، تا دست حیوانات شکارچی به آنها نرسد. فقط دریچه کوچکی این خانه را به محیط بیرون مرتبط می سازد. سپس پرنده نر از این سوراخ کوچک هفته ها به ماده خود غذا می رساند.

مدتی بعد، وقتی جوجه ها از تخم بیرون شدند، و کمی بزرگ گردیدند، نیازی به ماندن در این لانه احساس نمی­شود. آن وقت است که جوجه ها و مادر آنها با منقارهای قوی خود دیوار درب ورودی را خراب کرده، و خود را آزاد می­سازند.

از شاخ مرغ تا این همه قابلیت

این ماکیان خوش بر و رو با پرهای مروارید گونه را امروز به عنوان یک منبع اقتصادی قابل توجه می شناسند. مرغ شاخدار را بیشتر در غرب و شمال غرب کشور می توانید ببینید و تراکم جمعیت آنها در استان آذربایجان شرقی و اردبیل بیش از سایر مناطق است. البته دقیق اش را بخواهید، باید بدانید که در استان آذربایجان شرقی بیشترین پراکنش مرغ مروارید در مناطق ارسباران، کلیبر و مرند و نیز به صورت محدود در شهرستان های بناب، ملکان و میانه است. در استان اردبیل نیز بیشترین پراکندگی آن در شهرستان های گرمی، پارس آباد، بیله سوار و به صورت محدود در شهرستان های مشکین شهر و اردبیل است. البته هنوز آمار دقیقی از جمعیت آن در ایران وجود ندارد.

ظاهر مرغ شاخدار متفاوت است. این ماکیان در رنگهای خاکستری، خاکستری مایل به آبی و به ندرت سینه سفید مشاهده می شود. پرورش مرغ شاخدار با کاهش هزینه های تولید و مقاومت در برابر بیماریها همراه است این پرنده با دیدن افراد غریبه سر و صدای زیادی به راه می اندازد و به نوعی نقش نگهبان خانه را ایفا می کند؛ همچنین باعث کاهش حشرات می شود و بر تصوير مرغ، قادر به پنجول زدن به زمین نیست، بنابراین ضرر جزیی را به باغهای محل پرورش وارد می کند.

چگونگی تعیین جنسیت مرغ شاخدار

تشخیص جنسیت

نرهای این نوع از پرنده هیکل بزرگی دارند نسبت به ماده ها و صداهایی که از خود تولید می کنند تندتند و آرام­تر است. اما ماده ها هیکل ظریف تری دارند و صدایشان گوش خراش است. اصولاً حيوانات دست آموزی نیستند و اصلاً به نزدیک شدن به انسانها علاقه ای ندارند و سرعت عمل بالایی دارند به گونه ای که در فضای باز به هیچ عنوان نمی شود توسط انسان بدون وسیله شکار شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 14 امتیاز از مجموع: 4.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دانیال گفت:

    دست شما درد نکنه 👌👌👌👌

    1. احمد‌احمدی‌ قهی گفت:

      سلام ازاینکه از اطلاعات شما بی نهایت استفاده نمودم ممنونم وواقعا که در مورد مرغ‌وخروس شاخدار هر چی گفتید درست بوده
      بینهایت تشکر

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج