0

آشنایی با انواع لامپ در سیستم روشنایی مرغداری

در صنعت مرغداری و پرورش طیور مبحث نور از مهمترین عوامل تاثیر گذار در پرورش می باشد.در این بخش مطالبی برای آشنایی با انواع لامپ در سیستم روشنایی مرغداری گردآوری شده است.

آشنایی با انواع لامپ در سیستم روشنایی مرغداری :

1-لامپ­های معمولی رشته ای (تنگستن):

متداول ترین لامپ ها از نظر استفاده در مزارع پرورشی هستند که مهم ترین حسن این لامپ­ها ارزانی آنهاست. با این حال عمر کوتاه و مصرف بالای برق آنها مزیت اقتصادی برای آنها باقی نمی گذارد. این لامپ­ها می توانند به عنوان منابع درونی افزایش دمایی سالن می توانند در فصول گرم بر تبعات تنش گرمایی بیافزاید. تور حاصل از لامپ های رشته ای (نور گرم) نسبت به نور حاصل از لامپ­های فلورسنت بطور عمده از طول موج­های قرمز و مادون قرمز برخوردار است.

۲- لامپ­های مهتابی یا فلورسنت: (Fluorescent)

کارایی و عمر این لامپ ها بیشتر از لامپ های رشته ایست اما ممکن است تا انتهای عمر خود مقدار ۲۰ – ۳۰٪ از روشنایی آنها کاسته شود. از جمله نقاط ضعف آن می توان به گران تر بودن آنها نسبت به تنگستن و متناسب بیشتر با چشم انسان نسبت به چشم پرندگان، اشاره کرد. که این موارد در کنار مصرف کمتر برق آنها قابل چشم پوشی است. به علاوه نور حاصل از فلوئورسنت برای ماکیان ۳۰٪ درخشان تر از یک لامپ رشته­ای معمولی هم لوکس آن است.

آشنایی با انواع لامپ در سیستم روشنایی مرغداری

٣- لامپ­های تک رنگ:

این منابع روشنایی در واقع دیودهای ساتع کننده نور با یک اتصال منفرد مثبت یا منفی هستند که به عنوان یک ابزار ساده نیمه رسانا عمل می کند. امروزه انواع مختلف لامپ های LED بصورت تجاری در دسترس است که از جمله مزایای مهم آن میتوان به کارایی بالا، عمر طولانی، مقاومت در برابر آب و توانایی آنها در تولید نورهای تک رنگ مختلف اشاره نمود.

۴- لامپ­های سدیم پر فشار:

در این لامپ­ها با عبور جریان برق از حباب های دارای بخار سدیم، نور ایجاد می­شود. بیشترین طول موج­های نور تولید شده توسط این لامپ ها در محدوده طیف های زرد، نارنجی و قرمز قرار دارد. پس از روشن کردن این لامپ ها و برقراری برق مدتی حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد تا روشنایی موردنظر از آنها ساتع شود. این تأخیر در زمان قطع برق و بازگشت مجدد آن ممکن است لزوم وجود یک سیستم روشنایی کمکی را در کنار این لامپ ها ایجاد کند.

8- لامپ های متال هالید:

این لامپ ها به دلیل وجود مقادیر متنابهی از طول موج­های آبی به لامپ­های تولید کننده نور سرد معروف هستند.

این لامپ ها نیز مانند لامپ های سدیم پس از اتصال جریان برق با یک تأخير ۵ – ۱۵ دقیقه ای روشن می­شوند.

۶- لامپ های کم مصرف:

این لامپ­ها طول عمری بیش از ۷ برابر لامپ های رشته ای دارند. اگر چه هزینه تمام شده اولیه، برای تهیه این لامپ­ها بیش از لامپ های رشته ای معمولی است اما هزینه برق مصرفی این لامپ­ها کمتر از لامپ های رشته ای بوده و در فصول گرم تأثیری بر افزایش تنش گرمایی ندارند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 3.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج