0

آشنایی کامل با رژیم­ های غذایی گربه

رژیم­ های غذایی گربه

گربه­ ها به برخی غذاهای خاص نیاز دارند، تا بتوانند احتیاجات خود را از نظر انرژی تأمین کنند، با توجه به این­که اصولآً گربه­ ها گوشت­خوار می­باشند، بهترین تأمین انرژی برای آن­ها گوشت ماهی بوده چون نیاز او را از نظر پروتئین و چربی تأمین می­کند. گربه­ ها در حالت طبیعی به گوشت خام و مواد گیاهی بیشتر علاقه نشان می­دهند و از گوشت قرمز و سفید به صورت خام و نیمه پز بیشتر ترجیح می­دهند استفاده کنند. در این پست با رژیم­ های غذایی گربه به طور کامل آشنا می شویم.

 رژیم­های غذایی در گربه

در رژیم غذایی گربه بهتر است از گوشت خام و نیم­ پز که به خوبی تکه تکه شده و یا کاملاً خرد شده است، استفاده نمود. سبزیجات در رژیم غذایی گربه به­ صورت خام و نیم­ پز توصیه شده تا علاوه­ بر این­که عناصر معدنی مورد نیاز بدن گربه را تأمین می­کنند، با توجه به سرشار بودن از انواع ویتامین­ها، بتوان احتیاجات او را برطرف کند. مصرف غلات در رژیم غذایی گربه بیشتر نقش تأمین­ کننده کربوهیدرات­ها را به عهده داشته و در متعادل ساختن رژیم غذایی در گربه صاحب نقش می­باشد.

بنابراین مجموعه­ای از گوشت به­صورت مختلف، سبزیجات و غلات به همراه اسیدهای چرب ضروری، تماماً می­توانند رژیم غذایی کامل، متعادل و با ارزش برای گربه فراهم سازند. از ماهی، پنیر و تخم­ مرغ که در حقیقت سه منبع غنی از مواد پروتئینی است و تأمین­ کننده اسیدهای آمینه ضروری بدن هستند، می­توان برای رشد و تأمین بافت­های حیاتی بدن استفاده نمود. روغن گیاهی که دارای اسیدهای چرب ضروری بوده، برای گربه ضروری و باارزش است، بدون استفاده از اسیدهای چرب ضروری، ممکن است اختلالاتی در وضعیت تولیدمثل در گربه ایجاد شود، ضمناً کمبود این­گونه اسیدهای چرب می­توانند در پوست بدن گربه اثرگذارده و از درخشندگی پوست بکاهند، در ضمن باعث می­شود پوست خشک و موها حالت شکننده به خود بگیرند و در موارد پیشرفته باعث پوسته پوسته شدن پوست می­گردند.

در استفاده از غذاهای خشک در گربه، لازم است توجه بیشتری نمود، چون مصرف آن به صورت دایم باعث ایجاد سنگ مثانه در دستگاه ادراری گربه خواهد شد و به دنبال آن گربه دچار مشکلات در دفع ادرار خواهد شد، چون این­گونه سنگ­های ریز از مثانه عبور کرده و در مسیر عبور در مجرای ادرار گیر کرده و اختلالات کلیوی را در گربه فراهم می­سازند.

در صورتی­که غذاهای خشک را در گربه به همراه گوشت یا ماهی کنسرو شده به­ صورت مخلوط به کار ببرید، با توجه به این­که این­گونه مواد کنسرو شده گوشتی دارای رطوبت بیشتری هستند، یک نوع غذای متعادل و دلخواهی برای گربه­ها فراهم نموده و مشکلات ایجاد سنگ را هم برطرف کرده. منتهی توصیه شده بیشتر از 10% جیره را نباید از غذاهای خشک استفاده کرد.

رژیم­ های غذایی گربه در ضمن تأمین­ کننده مواد معدنی و ویتامینی گربه را فراهم نموده، فقط چون غذاهای کنسرو شده در اثر طبخ و حرارت زیاد و استریل کردن، موادغذایی در قوطی­های کنسرو، ویتامین­های خود را از دست خواهند داد، لازم است به­خصوص از نظر ویتامین B  مقداری به­صورت دستی به جیره آن­ها اضافه گردد.

رژیم­ های غذایی گربه

نکات زیر را لازم در رژیم­ های غذایی گربه مورد توجه قرار گیرد:

1-در بچه گربه­ ها توصیه شده مقدار مواد پروتئینی مورد استفاده برای آن­ها حداقل 40-35 درصد کل جیره غذایی را تشکیل دهد تا گربه را سالم­ و قوی نگه دارد.

2-در مورد گربه­ های بالغ مقدار مصرف پروتئین کمتر از بچه گربه­ ها بوده و مصرف 25-20 درصد کل جیره غذایی، احتیاجات آن­ها را از نظر مواد پروتئینی  تأمین خواهد کرد.

3-مواد چربی موردنیاز گربه حداکثر باید 25-20 درصد کل جیره غذایی را در گربه دربرگیرد و از منابع مختلف می­توان آن را تأمین کرد.

4-غذاهای نشانسته ­ای در تأمین کربوهیدرات­های بدن مورد استفاده قرار خواهد گرفت ولی حداکثر مصرف آن نباید از 20% در کل جیره غذایی بیشتر در نظر گرفته شود.

در صورت عدم استفاده از آن، هیچ­گونه مشکلی در گربه ایجاد نخواهد کرد. بیشتر توصیه شده برای افزایش حجم بیشتر روده و انجام کار فیزیولوژیک روده که کار خود را خوب انجام دهد مورد استفاده قرار گیرد.

5-سه دسته اصلی منبع موادغذایی در گربه (مواد پروتئینی، چربی، مواد نشاسته ­ای) بوده ولی استفاده از ویتامین­های مختلف به­عنوان مکمل می­توان در شیر، روغن ماهی، هویج، تخم­ مرغ، جگر و سبزیجات تازه یافت.

6-استفاده از مواد معدنی، به­خصوص کلسیم و فسفر از طریق مصرف استخوان­های خام تأمین می­شود. ولی استخوان خام در گربه مصرف آن معمول نبوده و حتی در رژیم غذایی سگ هم با مشکلات و اختلالات گوارشی همراه است و مصرف آن را به تنهایی توصیه نمی­کنند ولی در صورتی که به همراه سایر روغن­های معدنی و گیاهی مصرف شود، قابل توصیه است.

در گربه بهتر است پودر کلسیم را از منابع صدف­دار و یا از پوسته تخم­ مرغ تهیه کرد و پس از این­که آن­ها را ساییده در رژیم غذایی گربه به­عنوان منبع کلسیم و فسفر به کار برد. در ضمن لازم است، خاطر نشان ساخت مصرف زیاد آن­ها اغلب خطرآفرین بوده و هرگز آن­ را به­صورت مکمل در رژیم غذایی نباید مصرف کرد. تنها گربه­ های مادر هستند که در طی دوران آبستنی نیاز بیشتری به این نوع مواد معدنی و املاح دارند.

7-سبزیجات به­صورت پخته در صورتی که به گوشت ماهی اضافه گردد، به مجموعه موادغذایی حجم بیشتری داده و می­توان تا  غذای گربه را سبزیجات مختلف در نظر گرفت، ضمناً علاوه ­بر این­که فیبر مورد نیاز گربه را تأمین می­کند احتیاجات ویتامینی گربه­ها را برطرف می­کند.

8- دادن روغن ماهی به­صورت چند قطره در روز، در رژیم غذایی گربه باعث دفع توده­های مواد موجود در معده گردیده و استفاده از پوره سیب­زمینی، علاوه­بر این­که حجم غذا را زیاد می­کند، می­توان آن را با سایر موادغذایی نظیر ماهی و غیره مخلوط کرد، استفاده از غلات مانند نان برشته خرد شده به همراه شیر جهت تأمین مواد نشاسته ­ای گربه درنظر گرفته شده است. اغلب گربه­ها ماست و چیپس سیب­زمینی را دوست دارند، به­عنوان سرگرمی و تشویق و تفنن استفاده می­کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج