0

اقدامات لازم جهت گربه مصدوم و بی­هوش و انجام تنفس مصنوعی

تنفس مصنوعی گربه

در هنگام حوادث غیر مترقبه نظیر برخورد گربه با اتومبیل و یا سقوط از بلندی، نیاز به دانستن اطلاعاتی جهت کمک رسانی ضروری است. در تصادفات استفاده از یک باند پارچه ­ای ساده جهت متوقف کردن خون­ریزی، می­تواند حیوان را از رفتن به حالت شوک و بی­هوشی نجات دهد، خون­ریزی باعث می­شود، ظرفیت انتقال اکسیژن خون کاهش پیدا کند، چون به همان سرعت که خون از دست می­رود، فرصت جایگزینی برای جبران خون از دست رفته نمی­باشد، بنابراین به علت کاهش هموگلوبین در گلبول­های قرمز اختلال در جذب و انتقال آهن در سیستم گردش خون به وجود آمده و علایم با ظهور رنگ ­پریدگی در پوست، مخاط دهان­ ها، قسمت سفیدی مخاط چشم و کف پنجه­ ها در گربه ظاهر می­شود.  در این پست اقدامات لازم جهت گربه مصدوم و بی­هوش و تنفس مصنوعی گربه ها شرح داده می شود.

اقدامات لازم جهت گربه مصدوم و بی­هوش

در موارد پیشرفته باعث سرد شدن بدن، ضعف، بی­حالی، سرگیجه در گربه شده که در نهایت منجر به شوک و بیهوشی در حیوان می­شود. این حالات همیشه با افزایش ضربان قلب، پایین آمدن درجه حرارت بدن گربه همراه است و در نهایت منتج به اختلالات تنفسی در حیوان شده و حیوان را به طرف مرگ سوق می­دهد.

در موارد زیر لازم است از انجام عملیاتی که منجر به وخامت وضعیت گربه می­شود خودداری کرد.

  1. تا آنجایی که ممکن است از حرکت و جاب­جایی گربۀ مصدوم خودداری نمایید، مگر در حالاتی که جان گربه در معرض خطر قرار گرفته باشد.
  2. سر حیوان را حدالمقدور حرکت ندهید و از بالا نگه­ داشتن آن خودداری کنید، چون این عمل باعث می­گردد، آثار زخم و جراحات موجود در دهان مجدداً منجر به خون­ریزی شود و با بزاق و یا مواد استفراغ شده به قسمت عقب دهان (حلق) برگشته و باعث انسداد در مجاری هوایی و اختلال در سیستم تنفسی گردد و حیوان را به مرگ فوری سوق دهد.
  3. تا زمانی که حیوان قادر به راه رفتن نباشد، از خورانیدن مایعات و دادن مواد قندی به گربه خودداری کنید.
  4. در صورتی که تصمیم به انتقال گربه، جهت دوری از محل خطر شوید، این کار را با استفاده از برانکاد انجام دهید، در صورت عدم دسترسی به برانکاد، استفاده از تخته چوب مسطح که در زیر آن پتو یا پارچه ­ای کلفتی قرار داده شده، عمل جابه ­جایی را انجام دهید.
  5. در هنگام جاب­جایی به علت درد ناشی از کوفتگی عضلات، شکستگی استخوان­ها، حیوان ممکن است از خود عکس ­العمل نشان داده و حالت پرخاشگری به خود گرفته و حمله کند، حتی از پنجول ­های خود جهت ممانعت از جای به­ جایی استفاده کند، در این حالات لازم است، حیوان را به نحوی مقید کنید تا از جابجایی و بلند شدن گربه جلوگیری شود، محلی که برای گربه مصدوم در نظر گرفته می­شود باید از جایی گرم، آرام و بی­سر و صدا باشد و حداقل از نور بسیار ملایم برخوردار باشد، به علت شرایط خاص حیوان به خصوص اگر دچار خون­ریزی شده، حیوان احساس سرما، لرزش در اندام­ های حرکتی خود خواهد کرد که با استفاده از پتو یا یک رو ­انداز می­توان او را کاملاً گرم نگه داشت.

تنفس مصنوعی گربه

تنفس مصنوعی را باید در گربه ­هایی که بی­هوش نیستند انجام داد. در صورتی که نواحی پشت، اندام خلفی گربه دچار آسیب­ دیدگی است بهتر است از تنفس مصنوعی صرف­ نظر کرد.

روش­های متعددی جهت انجام تنفس مصنوعی در گربه پیشنهاد شده ولی بهترین روش انجام تنفس مصنوعی از طریق قفسه سینه بوده، چون انجام تنفس دهان به دهان که در گربه از طریق سوراخ­های بینی انجام می­گیرد، خیلی کار ساده­ای نبوده و با مشکلاتی همراه است و نتیجه مطلوب اغلب از آن به دست نخواهد آمد، طریقه تاب دادن گربه که بیشتر جنبه جابه­ جایی و تمیز کردن مجاری تنفسی از مایعات و مواد موکوسی دارد، روش دیگری است که حتماً باید در گربه­ هایی که از آسیب ­دیدگی رنج نمی­برند، انجام داد.

تنفس مصنوعی از طریق قفسه سینه

حیوان را در حالت افقی و خوابیده بر روی پارچه ­ای ضخیم و یا پتوی نسبتاً کلفت طوری قرار دهید که سطح زیر آن کاملاً صاف و مسطح باشد، سپس با قرار دادن کف دو دست بر روی قفسه سینه و دنده­ها، دست­ها را محکم به سمت پایین فشار داده، منتهی فشار نباید در حدی باشد که به دنده­ ها آسیب رساند و یا باعث شکستگی دنده ­ها گردد، بعد از آن فشار را به تدریج کم کرده تا ریه­ ها حالت انبساط به خود گیرند و این عمل را هر 4 تا 5 ثانیه یک بار باید تکرار کرد و هر بار به مدت 2 ثانیه مکث و مجدداً آن را تکرار نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج