3

باید ها و نبایدهای نظافت عروس هلندی

برای نظافت،عروس هلندی شما باید قادر به استحمام منظم باشد. او می تواند خود را به خوبی شسته و خشک نماید. جهت نظافت عروس هلندی شما وظایف مهمی دارید (گرفتن ناخن و کوتاه کردن پرهای پرواز). اگر چه برخی از صاحبان پرندگان به کوتاه کردن نوک اعتقاد دارند، اما بنده بر این باور هستم، زمانی که عروس هلندی تغذیه خوب و وسایل بازی مناسبی برای جویدن در اختیار داشته نیاز به کوتاه کردن منقار نیست و توصیه می کنم هر زمانی که احساس نمودید نوک پرنده شما از حالت طبیعی خارج و بیش از حد رشد کرده به دامپزشک مراجعه فرمائید در ادامه به نکات مهم  نظافت و نگهداری و همچنین نحوه کوتاه کردن بال و ناخن عروس هلندی میپردازیم.

نظافت عروس هلندی

منقار عروس هلندی شامل تعداد قابل توجهی رگ­های خونی می باشد، که در هنگام کوتاه کردن نوک امکان دارد آسیب ببیند. همچنین اگر زمانی به طور ناگهانی اندازه منقار عروس هلندی افزایش یافت این نشانه یک آسیب به کبد، یا یک ویروس و یا کرم (انگل) می باشد که همه آنها نیاز به مراقبت زیر نظر دامپزشک دارند.

شستشو (حمام)

شما می توانید به طرق مختلف عروس هلندیتان را حمام نمائید :

  • با اسپری کردن آب گرم به آرامی بروی بدن به او اجازه دهید تا خود را خیس نماید.
  • بردن زیر دوش آب گرم که ابتدا می تواند با قفس و یا بدون آن باشد.
  • قرار دادن یک کاسه آب. عمق ظرف به اندازه پای پرنده باشد.( حدود 1 سانتی متر)

حمام کردن پرنده به تمیز و سالم ماندن پرها کمک بسیاری می نماید. بنابراین در هفته یک یا دو بار این امکان را فراهم آورید. هرگز از مواد شوینده استفاده ننماید.

به عروس هلندیتان اجازه دهید تا خود را خشک نماید. هرگز پرنده را در مجاورت هوا قرار ندهید و یا با ضربه زدن پارچه اقدام به خشک کردن ننماید، چون باد سرد ایجاد شده موجب سرماخوردگی آن می شود.

مراقبت از ناخن

عروس هلندی و دیگر طوطی ها برای بازی کردن و گرفتن اجسام نیاز به داشتن ناخن دارند. اما کوتاه کردن ناخن به نحوی که صدمه به انگشتان پرنده وارد نشود مهم می باشد. کوتاه کردن ناخن یک عمل ساده ولی تجربی و بسیار مهم می باشد.

رگ های خونی که از بین ناخن رد شده است قابل مشاهده می باشد در هنگام کوتاه کردن ناخن شما فقط باید قسمت کمی از آنرا اصلاح نمائید و مراقب باشید تا رگ خونی که در ناخن وجود دارد صدمه نزنید.
اگر بصورت اتفاقی هنگام گرفتن ناخن رگ را هم قطع نمودید، به سرعت نشاسته یا آرد ذرت را در محل خونریزی قرار داد و فشار دهید و یا با کبریت خاموش شده داغ آنرا بسوزانید.

پس همیشه در دفعات اول گرفتن ناخن مقداری نشاسته یا آرد ذرت و کبریت در کنار خود قرار دهید. هنگامی که خونریزی چند دقیقه ادامه داشت حتماً با دامپزشک تماس بگیرید.

نظافت عروس هلندی

کوتاه کردن بال­ها

در میان پرندگان خانگی عروس هلندی سریعترین پرواز را دارد. بدن باریک و بلند آن به این توانایی کمک بسیاری می نماید. هدف از کوتاه کردن بال­ها این می باشد که عروس هلندی شما با پرواز کردن و با برخورد احتمالی با آینه، شیشه و یا دیوار به خود صدمه وارد ننماید. مزیت دیگر کوتاه کردن بال­ها این است که استقلال حیوان گرفته می شود و وابستگی پرنده با انسان بیشتر می شود. این در صورتی است که عروس هلندی به راحتی می تواند از نردبان بالا رود و یا بروی زمین راه برود و هیچ خللی در زندگی عادی آن وارد نمی شود.

شما برای کوتاه کردن بال­های عروس هلندی خود حتماً حتی برای بار اول به یک دامپزشک مراجعه نمائید. در قیچی کردن بال­ها باید دقت شود تا پرهای اصلی بریده نشود، هم زیبایی پرنده از بین نرود و هم خونریزی اتفاق نیافتد.

در هنگام کوتاه کردن بال­ها به نکات زیر توجه کنید :

  • عروس هلندی را با یک حوله نرم بگیرید به نحوی که در آن بینی انگشت اشاره و وسطی قرار گیرد.
  • هرگز قفسة سینه عروس هنلدی را فشار ندهید.
  • در هنگام کوتاه کردن بال­ها ۲ الی ۳ پر اولیه که جز پرهای اصلی می باشند را کوتاه ننمائید.
  • خیلی سریع عمل قیچی و کوتاه کردن بال­ها را به اتمام برسانید.
  • هر دو بال پرنده را مثل هم و یکسان کوتاه نمائید.
  • دقت نمائید پرهای پرخون را قیچی نکنید در غیر اینصورت خونریزی اتفاق می افتد.

نگهداری ایمن از پرنده

چگونه می توانیم از فرار کردن پرنده جلوگیری کنیم. در اینجا چند راهنمایی جهت جلوگیری از فرار پرنده را یادآور می شویم.

  • اطمینان حاصل نمایید که بال او را بصورت منظم کوتاه شده است و قادر به پرواز کردن نمی باشد.
  • هر دو بال را بصورت مساوی اصلاح نمائید.
  • از قفل بودن درب قفس اطمینان حاصل نمائید حتی حد فاصل بین محل خروج کفی بین قفس و میله ها و فاصله توری های را چک نمائید.
  • درب­های پاسیو و پنجره ها را در هنگامی که عروس هلندی در منزل آزاد است ببندید.

    این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
    گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 4.4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. (✷‿✷) گفت:

    عالیه و حتما دقت میشه ممنون🙏

  2. عماد گفت:

    سلام یک عروس هلندی دارم که یک سالشه و خواهرم براش لاک زده و زبونش یکم لاکی شد ریزش در هم داره و چند قیقه پیش م نگین لباس خورد خیلی نگرا نشیم و ممنون میشم بگید جای نگرانی هست یا نه حموم‌نمیره آب براش میزاریم نمیره اسپر میکنیم ولی دوست دنداره‌ منو راهنمایی کنید

  3. تیدا گفت:

    سلام در مورد لاک نمیدونم ولی نگین خوده ایب نداره دفع میکنه اگه حموم نمیره مجبورش نکن چون باید خودش بخواد پر ریزی هم امری طبیعی در این فصل هست که بعد از یک سالگی عروس ها پر ریزی میکنند

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج