0

بررسی بیهوشی در لاک پشت و اوتنزیا یا مرگ بدون درد

مرگ بدون دردلاکپشت

برای هوشبری در لاک پشت­ها پروتکل های مختلفی وجود دارند. انتخاب دستور بیهوشی به داروهای موجود و مهارت دامپزشک در اجرای دستور بستگی دارد. باید توجه داشت که بازگشت لاک پشت­ها از بیهوشی اغلب کُند و زمان بر است. باید پس از پایان عملیات درمانی یا جراحی اطمینان حاصل کرد که تنفس حیوان به حالت عادی بازگشته است. در ادامه بررسی بیهوشی در لاک پشت و روش های آن و اوتنزیا یا مرگ بدون دردلاکپشت را بررسی می کنیم.

بیهوشی در لاک پشت

یکی از پایه های مهم در هوشبری لاک پشت­ها، گرم نگه داشتن حیوان بی­هوش است. می توان برای حفظ دمای بدن از تشک­های برقی، بطری های حاوی آب گرم یا کیسه های شن که در اتوکلاو یا ماکرو ویو گرم شده باشند استفاده کرد و آنها را اطراف بدن لاک پشت قرار داد. این امر بازگشت حیوان از بیهوشی را س ریع تر می کند. پروتکل های زیر جزو رایج ترین روش های اجرای بیهوشی در لاک پشت­ها هستند.

روش اول

آلفاكسالون با دوز ۴ تا ۹ میلی گرم /كيلو وریدی. از دوز پایین برای لاک پشت های کوچک و از دوز بالا برای لاک پشت های بزرگ استفاده می شود. هر تزريق، بیهوشی خوبی برای مدت ۲۰ دقیقه فراهم می کند. در صورت نصب لوله در نای می توان بیهوشی را با ایزوفلوران برای مدت طولانی ادامه داد.

روش دوم

میدازولام با دوز ۱ میلی گرم /کیلو به همراه 1/0 میلی گرم / كيلو متدومین 5/2 تا ۵ میلی گرم /کیلو کتامین به صورت عضلانی

بازگشت از بیهوشی با کمک آتی پامزول با دوز 5/0 میلی گرم / کیلو عضلانی یا فلومازنيل با دوز 008/0 میلی گرم /کیلو وریدی

روش سوم

کتامین به میزان ۱ میلی گرم/کیلو به همراه 2/0 میلی گرم / کیلو میدازولام و ۰۱/0 میلی گرم /کیلو متدومین به صورت عضلانی

بازگشت از بیهوشی با کمک آتی پامزول با دوز 5/0 میلی گرم / کیلو عضلانی یا فلومازئیل با دوز 008/0 میلی گرم/کیلو وریدی

اوتنزیا یا مرگ بدون درد

مرگ بدون دردلاکپشت روشی است که در بیماری­های شفاناپذیر مرگ آرام و بدون درد را برای حیوان ممکن می کند. اوتنزيا در لاک پشت­ها به مانند سایر حیوانات توسط دوز بالای داروهای بیهوشی مثل کتامین ممکن است. از سوی دیگر باید توجه داشت که مغز خزندگان توان بالایی در تحمل بیهوشی عمیق و افت شدید اکسیژن خون دارد و ممکن است با وجود تمام نشانه های ظاهری مرگ بدنی، مرگ مغزی رخ ندهد. بنابراین در بیشتر موارد، تنها تزریق داروی بیهوشی برای راحت کردن حیوان کافی نیست.

کتامین به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم / کیلو می­تواند بیهوشی عمیق و کشنده ای ایجاد کند. به دنبال فرو رفتن حیوان به بیهوشی عمیق باید با کمک یک اسپایک جراحی یا کورت دندانپزشکی مغز حیوان را منهدم کرد. این کار ممکن است با فرو کردن اسپایک به درون سوراخ بزرگ (Foramen Magnum) در قسمت عقبی جمجمه یا با فروکردن آن به قسمت عقبی سقف کام انجام شود.

بعد از وارد شدن اسپایک به حفره مغز باید چندبار آن را چرخش داد تا مغز به طور کامل منهدم شود. اگر قرار است جسد حیوان پس از مرگ به صاحبش برگردانده شود بهتر است انهدام مغز از سمت دهان و كام صورت گیرد.

روش دیگر مرگ بدون دردلاکپشت است که پس از بیهوشی کامل حيوان، داروی کشنده ای مانند T61 را به طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد. برای انجام این تزریق باید حیوان را در هوا نگه داشت و سوزن را از سمت سینه پوش به داخل قلب وارد کرد. برای تزریق به داخل قلب نباید لاک پشت را به پشت و روی کاسه سنگ خوابانید چرا که قلب و همراه آن احشاء به سمت پشت بدن حرکت کرده و از دسترس دور می شوند.

اهمیت سیستم پورتال کلیه در تجویز دارو

سیستم پورتال کلیه در اغلب ماهیان، همه دوزیستان، خزندگان و پرندگان وجود دارد. این سیستم خون ناحیه دم، پاها و ناحیه لگن را جمع کرده و بخشی از آن را به کلیه ها برگشت می دهد. به این معنی که خون سیاهرگی مربوط به اندام­های عقبی بدن می تواند به دنبال باز شدن دریچه های این سیستم، به جای حرکت به سوی قلب، به شریان تغذیه کننده لوله های پروکسیمال و دیستال کلیه ها وارد و با خون شریانی مخلوط شود. سپس با گردش در مویرگ­های نفرون­های کلیه به سیاهرگ post caval وارد شده و از آنجا به سوی قلب حرکت کند. به این صورت توبول­های کلیه مخلوطی از خون سرخرگی و سیاهرگی پورتال را دریافت می کنند. این سیستم به حیوان کمک می کند تا در مواقع افت فشار خون کلیوی نیازهای متابولیک کلیه ها را برطرف کند، به نظر می­رسد باز شدن دریچه های این سیستم توسط آدرنالین و بسته شدن آنها توسط استیل کولین کنترل می شود.

برخی از دامپزشکانی که به طور تخصصی روی لاک پشت ها کار می کنند اعتقاد دارند که وجود چنین سیستمی باعث می شود تا داروهایی که در ماهیچه های پا تزریق می شوند پیش از رسیدن به گردش عمومی خون و انتشار در پیکر حیوان از راه کلیه ها به خارج دفع شوند. به این صورت از یک سو فراهم کردن اثر درمانی دارو ممکن نمی شود و از طرف دیگر اثرات سمی داروهای نفروتوکسیک دوچندان می شود. برای همین بهتر است تزریق های عضلانی را در دست­های حیوان انجام داد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج