0

بررسی مواد معدنی در تغذیه حیوانات خانگی(منابع،وظایف)

مواد معدنی در تغذیه حیوانات خانگی

همان گونه که قبلاً دیدیم، قسمت­های هضم شده غذا به ریزترین و کوچکترین اجزاء ساختمانی آنها تقسیم می شوند. این قطعات از دیواره دستگاه گوارش به خصوص روده ها عبور کرده و در داخل سلول های بدن، وظایف پیچیده ای را انجام می دهند که متضمن بقا و ادامه حیات موجود زنده است. بخش غیر قابل هضم مواد غذایی در معرض باکتری­های روده (کلنی شده در قسمت­های مختلف آن) قرار می گیرد و یا به صورت تغییر نیافته از دستگاه گوارش بیرون می رود. دراین پست به اهمیت مواد معدنی در تغذیه حیوانات خانگی می پردازیم.

اجزاء مواد خوراکی

مواد خوراکی به اشکال مختلفی از قبیل گوشت موجود در عضلات حیوانی تا برگ گیاهان به حیوان عرضه می­شود. با این وجود تمامی مواد خوراکی متشکل از ۶ جزء اصلی هستند: آب، پروتئین­ها، چربی ها، کربوهیدارت­ها، ویتامین ها و مواد معدنی. این اجزاء خوراکی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف – اجزاء تولید کننده انرژی شامل پروتئین، چربی و کربوهیدرات­ها

ب- اجزاء غیرتولیدکننده انرژی امل آب، ویتامین ها و مواد معدنی

اکسیژن ضروری ترین نیاز پستانداران و دیگر حیوانات است

اجزاء شش گانه فوق وظایف مهمی در بدن حیوانات بازی می کنند. برخی به مقدار زیاد و برخی به مقدار کم مورد نیاز هستند ولی زیاد بود و یا کمبود آنها اگر در طول یک دوره نسبتاً طولانی دوام یابد، اغلب منجر به ناهنجاری های تغذیه ای شده و برای حیوان مشکلاتی بوجود می آورند.

مواد معدنی در تغذیه حیوانات خانگی

هر فرد بسته به گونه، جنس، سن، وضعیت فیزیکی و شرایط محیطی، نیازهای خاص و در نتیجه متفاوتی به هر یک از این مواد دارد. فراهم ساختن یک جیره متوازن که جمیع نیازهای غذایی حیوان را به شیوه مناسب برطرف سازد، از وظایف متخصص تغذیه است. لذا لازم است اطلاعاتی در مورد هر یک از این ۶ رکن یا ۶ جزء اصلی تغذیه داشته باشیم و منابع و اهمیت آنها را برای حیوانات بدانیم.

مواد معدنی در تغذیه حیوانات خانگی

مواد معدنی در واقع مواد غیرآلی هستند که بخش معدنی بدن را تشکیل می دهند. در مجموع مواد معدنی حدود ۱ درصد وزن بدن را شامل می شوند و برای رشد مناسب و کار کرد طبیعی بدن ضروری هستند. مواد معدنی را بسته به مقدار نیاز بدن به آنها به دو دسته تقسیم می کنند:

الف- «مواد معدنی کم مصرف». مقدار مورد نیاز آنها در بدن بر حسب «قسمت در صد» بیان می شود. هر قسمت در صد برابر ۱۰ گرم در کیلوگرم جیره است. مواد معدنی موجود در این گروه که نیازهای جیره­ای آنها را به خوبی می شناسیم عبارتند از کلسیم، کلر، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم.

وظایف عمده مواد معدنی پرمصرف عبارتند از:

١- توازن اسید و باز

۲- تنظیم فشار اسمزی که برای توازن مایعات بدن ضروری است

٣- فعالیت­های انتقالی از غشاءها، فعالیت های عمومی سلول ها، هدایت عصبی و انقباض عضلانی

۴- شرکت در ساختمان بدن

ب- «عناصر معدنی کم مصرف». نیاز بدن به این عناصر به صورت قسمت در میلیون بیان می شود. هر قسمت در میلیون به معنی یک میلی گرم در کیلوگرم جیره است. مواد معدنی این گروه که نیازهای جیره آنها شناخته شده است شامل مس، آهن، ید، منیزیم، سلنیم و روی است. مواد معدنی کم مصرف در کنترل بسیاری از وظایف بیولوژیکی دخالت دارند.

ج- «ریز مصرف ها». مواد معدنی که به صورت کاتالیزور در سطح سلولی عمل می­کنند و وظایف تنظیمی از قبیل جذب مواد معدنی پرمصرف را به عهده دارند. مقدار مورد نیاز آنها هنوز شناخته نیست ولی بسیار جزئی است و به صورت میکروگرم در کیلوگرم بیان می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج