0

بررسی و شناخت رفتارهای تولید مثلی در آهوان

آهوان هندی در سراسر سال تولید مثل می کنند. الگوی تولید مثلی یک روند طولانی است که با مراحل کوتاه متعدد تکمیل می شود که شامل ورود به گله ماده ها، نمایش طلب همسر (ابراز عشق)، آزمایش، مرحله پیش از سوار شدن، مرحله جفت گیری و مرحله بعد از جفت گیری است.در ادامه رفتارهای تولید مثلی در آهو را به طور کامل شرح داده ایم.

رفتارهای تولید مثلی

مرحله جفت گیری به طور طبیعی بعد از ۶ تا ۸ ساعت پایان می یابد. اما انجام – همه مراسم با یک ماده بعد از ۲ تا ۳ روز پایان می گیرد. در افزایش اصلی زاد ولد آهو در نوع هندی در بیابان تار نشان می دهند یکی از مارس تا آپریل و دیگری آگوست تا سپتامبر است. فعالیت های جفت گیری در طول فوریه تا آپریل کم است اما بره ها اغلب در این زمان دیده می شوند که نتیجه جفت گیری آگوست تا اکتبر است یعنی زمانی که نرخ جفت گیری موفقیت آمیز بالا است. بنابراین نرخ ماندگاری بره ها در فصل بارندگی زیادتر است اما در دیگر فصول سال کم است.

نرهای دارای قلمرو بیش ترین وقت خود را در فصل جفت گیری از آگوست تا اکتبر در قلمروشان می گذرانند. در این روزها عموماً بین نرهای اطراف برای تصاحب ماده ها جنگ است (دوکیا ۲۰۰۲).

 

نسبت جنسی

عموماً نسبت جنسی در آهوان هندی بر اساس ماده است. نسبت همه نرهای بالغ به ماده ۱ به 5/1 و نسبت نرهای نیمه بالغ به ماده ۱ به 9/1 و نسبت بین جوان ها به ماده های بالغ در حدود ۱ به 3/4 در مناطق نیمه خشک بیابان تار، راجستان است (دو کیا ۲۰۰۲).

مطالعه ترکیب جمعیت آهوان در پارک ملی نایروبی نشان داده است که تراکم نرها پائین تر از ماده ها می­باشد. برای دو جنس، نسبت جنسی یعنی نسبت ماده ها به نرهای بالغ و نیمه بالغ در سطح 10:1 می باشد در حالی که نسبت جنسی برای گله های خانواده گاو یعنی تعداد ماده ها به نر های بالغ تقريباً 7/0- 5/0: 1 تعریف شده است. والتر (۱۹۷۲) نسبت جنسی را برای آهوان گرانت در سرنگتی ۱: 9/1 گزارش کرده است.

از باغ پارک وحش واشنگتن گزارش شده است که، هیچ اختلاف معنی داری در نسبت جنس های متولد شده از ابتدای شروع تولید مثل مشاهده نشد. یکی از آهوان تاکنون ۵ بره نر و سپس ۶ بره ماده به دنیا آورده است. وجود این توالی احتمال ندارد که یک پدیده تصادفی باشد.

گزارش شده است که یک رأس آهوی نر بالغ می تواند با ۵ تا ۱۰ رأس آهوی ماده، جفت گیری مؤثر داشته باشد. لازم به ذکر است که تعداد نر در گله های کوچک، از نظر مدیریت ژنتیکی و کاهش هم خونی در دراز مدت، می تواند تعیین کننده باشد.

رفتارهای تولید مثلی در آهو

بلوغ جنسی 

بلوغ جنسی را اولین جفت گیری تعریف می کنند.در رفتارهای تولید مثلی در آهو ما بلوغ جنسی را در مادة گونه های مختلف گزارش می­کنیم. آهوی دورکاس نزدیک یک سال و نه ماه و ۲۳ روز، آهوی تامسون حدود یک سال و ۴ روز، آهوی سومرینگ یک سال و هفت ماه و آهوی شاخ باریک ۱۵۲ روز . ما هم چنین بلوغ جنسی یک آهوی نر دورکاس را یک سال و هفت ماه و ۱۹ روز ثبت کردیم. بنابراین تاکید می شود که جفت گیری یک نر جوان به درستی فیزیولوژی بلوغ جنسی را نشان نمی دهد و تعیین دقیق آن در حیوان زنده ممکن نیست. تعيين بلوغ در نرهای زنده مخصوصاً به دلیل این که نرهای بالغ به نرهای جوان اجازه جفت گیری نمی دهند بسیار مشکل است و حتی در صورت نبودن نر گله، نر جوان در مغلوب ساختن مقاومت فیزیولوژیکی طبیعی ماده ای که نر مسن داشته مشکلات زیادی دارد. ما مشاهده کردیم نه تنها در آنتلوپ ها، نر جوان برای سوار شدن بر ماده ناتوان است بلکه ما به تجربه دریافته ایم که نرهای جوان را قبل از بلوغ باید از گروه جدا کرد والا جنگ شدیدی رخ خواهد داد. در جنگی که بین دو آهوی نر پیشانی سرخ هم سال (یک سال و پنج ماه) رخ داد یکی از آهوان کشته شد و دیگری، یکی از پاهای عقبی اش شکست.

بلوغ جنسی در ماده های آهوی اسپک و آهوی کوهی ۸ ماه گزارش شده است. از دو رأس ماده آهوی دورکاس که برای اولین بار باردار شده اند یکی در سن ۶ ماهگی و دیگری در سن ۸ ماهگی بوده است. از بین ۱۰ رأس ماده آهوی ایرانی و جبیر که در محیط محصور متولد شدند ۸ رأس آنها پس از گذشت ۷ ماه باردار شدند و مشخص گردید که سن بلوغ در ماده های آهوی ایرانی و جبير حدود ۷ ماه است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج