0

معرفی بیماری های دستگاه گوارش سگ:بیماری­های محوطه دهانی

بیماری های دستگاه گوارش سگ بیماری­های محوطه دهانی سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد درادامه به معرفی یکی دیگر از بیماری های دستگاه گوارش سگ ، بیماری­های محوطه دهانی سگ می پردازیم.

بیماری های دستگاه گوارش سگ

وظیفه اصلی دستگاه گوارش اخذ غذا، خرد کردن، نرم کردن، هضم و جذب آن به منظور تأمین انرژی و مواد اولیه مورد نیاز برای ادامه زندگی و انجام فعالیت های روزانه می­باشد. اختلالات دستگاه گوارش منجر به کاهش فعالیت یا توقف روند فوق شده و مشکلات عمده ای را برای حیوان بوجود می آورد.

بیماری­های محوطه دهانی سگ

محوطه دهانی سگ­ها ممکن است که به صورت اولیه و یا به دنبال برخی بیماری های عمومی دچار عارضه شود. وجود عارضه و بیماری در این ناحیه، به هر علتی که باشد، می تواند باعث بی میلی و امتناع حیوان از غذا خوردن شده و اگر مشکل بوجود آمده با درد نیز همراه باشد، حیوان به تدریج لاغر شده و دچار سوء تغذیه خواهد شد. از آنجا که ضایعات و عوارض موجود در این قسمت اکثرا قابل مشاهده نبوده و فقط با تغییر رفتار حیوان می توان به آنها پی برد، لذا معاینات مستمر این محوطه در فواصل زمانی هماهنگ، در پیشگیری و درمان بسیاری از آنها می تواند مفید واقع شود.

شکاف کام

یکی از بیماری های دستگاه گوارش سگ شکاف کام می باشد . این عارضه دهانی به شکل مادرزادی حیوان را درگیر کرده و به عنوان یک عارضه ژنتیکی در سگ­ها و گربه­ها شناخته شده است و بیشتر در نژادهای خالص رخ می دهد. در این عارضه، دو نوع شکاف شامل شکاف کام نرم و شکاف کام سخت ممکن است دیده شود که اولی در اثر تشکیل نشدن قسمتی از پوشش های بافت نرم سقف دهان از قبیل پوست و مخاطات این ناحیه بوجود می آید و در دیگری، بافت استخوانی ناحیه سقف دهان که در واقع قسمت کف جمجمه می باشد، باز مانده و کامل نمی شود. در این حالت، در حيوان مبتلا علائمی همچون ریزش ترشحات از بینی می تواند هشدار دهنده وجود این عارضه باشد. توله های متن در اثر نوشیدن شیر یا خوردن غذا ممکن است دچار سرفه شده و بعلت ورود مواد غذایی خورده شده به ریه ها، دچار عفونت های مزمن ریوی نیز باشند. تصحیح این ضایعه با عمل جراحی امکان پذیر است.

التهاب عمومی دهان

استوماتیت یا التهاب عمومی دهان، اغلب به دنبال تحریکات شیمیایی، حرارتی و گاهی به دنبال عفونت های ویروسی مثل دیستمپر و هپاتیت عفونی سگ­ها ایجاد می شود، در حيوان مبتلا، علائم به صورت درد، ریزش بزاق و بی اشتهایی بوده، گاه بوی بد دهان و درجاتی از تشنگی نیز، بویژه در استوماتیت های ویروسی نمود یافته و اغلب به همراه التهاب لثه و نیز التهاب زبان دیده می شوند. در سگ­های مبتلا به دیابت، اغلب نوعی استوماتیت غیر پاسخ دهنده به درمان ایجاد می شود که حتی تا بافت های اطراف دندان ها نیز گسترش می­یابد. در بیماری های کلیوی نیز استوماتیت مشاهده می شود. گاه ممکن است استوماتیت در اثر عفونت­های قارچی نیز ايجاد شود، ولی وقوع آن در سگ ها بسیار نادر بوده و عمدتاً در حیوانات دچار ضعف سیستم ایمنی رخ می دهد. در این حالت ضایعات سفید رنگی بر روی مخاطات دهان ایجاد می شود. به هر حال در صورت وجود استوماتیت در حیوان خود، هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا در جهت درمان آن اقدام شود

تومورهای دهانی

وجود تومور در محوطه دهانی، یکی از مشکلات نه چندان شایع در سگ هاست و از علائم اصلی وجود آنها، می توان به ریزش زیاد بزاق از دهان اشاره کرد که اگر تومور دچار زخم هم باشد، این ترشحات ممکن است خون آلوده نیز باشد. در صورتی که ضایعه خیلی بزرگ شود، می تواند در عمل بلع حیوان ایجاد اختلال نموده و با بوی بد دهان و یا پوسیدگی دندان ها نیز همراه شود. در اثر رشد تهاجمی و سریع تومور، فک حیوان ممکن است خود بخود بشکند. نوع، نژاد و سن حیوان در بروز این تومورها مؤثر است. از جمله تومورهای شایع در محوطه دهانی سگ ها، می توان به پاپیلوما اشاره کرد که در مبحث بیماری­های پوستی به خوبی شرح داده شد و تومور نسبتاً شایع دیگر، اپولیس است. در واقع اپولیس یک تومور خوش خیم لثه است که در سگ­ها به شکل شایعی رخ می دهد و سگ های نژاد های باکسر بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه می باشند. تشخیص آن ممکن است طی معاینه دندان­ها توسط دامپزشک صورت بگیرد. ضایعه به شکل یک برآمدگی پایه دار در لثه ها بوجود آمده و اغلب با عمل جراحی براحتی برداشته می شود. این ضایعه ممکن است تنها در عمل بلع حیوان مشکلاتی را ایجاد نماید. به هر حال در صورت وجود هرگونه توده مشکوک و شبه توموری در محوطه دهانی و لثه حیوان خود، بهتر است جهت آگاهی از ماهیت آن به دکتر دامپزشک مراجعه کنید. البته تشخیص قطعی نوع ضایعه با نمونه برداری از توده مورد نظر و آزمایشات هیستوپاتولوژی انجام پذیر خواهد بود.

پتیالیسم

ترشح و ریزش زیاد و غیر عادی بزاق از دهان را پتیالیسم می گویند. این وضعیت یک عارضه ثانویه به حساب آمده و به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود که از آن جمله می توان به مصرف برخی از داروها، مسمومیت با سموم ارگانوفسفره، وجود التهاب و آماس در زبان با معده، وجود جسم خارجی در دهان، وجود برخی تومورها در محوطه دهانی، صدمات و جراحات دهان و یا سایر نقص های مخاطات دهانی، بیماری های ویروسی عفونی مثل هاری و شکل عصبی بیماری دیستمپر، تشنج، تورم لوزه­ها، بیماری های متابولیکی مثل آنسفالوپاتی کبدی، اورمی و با وجود آبسه و التهاب در غدد بزاقی اشاره کرد. با مشاهده حالت پتیالیسم در حيوان، جهت بررسی علت عارضه حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری­های محوطه دهانی سگ

موکوسل بزاقی (سیالوسل)

این عارضه، یکی از شایع ترین بیماری­های غدد بزاقی در سگ­ها محسوب شده و ممکن است به علت تجمع بزاق پس از وارد شدن ضربه به مجاری غدد بزاقی، بویژه غدد زیر زبانی ایجاد شود و بیشتر در سگ­های نژاد ژرمن شپرد و پودل شایع است. معمولاً این عارضه خود را به شکل یک توده بدون درد در زیر فک حیوان نشان می دهد. این توده اغلب تمایل به بزرگ شدن دارد و ممکن است این بزرگ شدگی، تدریجی یا ناگهانی باشد. در نتیجه می تواند در عمل بلع حیوان نیز ایجاد اختلال نماید. جهت درمان، اغلب توده مورد نظر تخلیه و برداشت جراحی می شود که بدین منظور باید حتماً به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج