0

بیماری انگل های خارجی در کبوترها(کنه،مگس،جرب)

بیماری انگل های خارجی در کبوترها(کنه،مگس،جرب)

ازجمله بیماری های دیگر در کبوترها علائه بر بیماری های قارچی وجود دانگل های خارجی در کبوترها می باشد. از جمله انگل های خارجی در کبوترها را می توان کنه کبوتر ، مگس ها و جرب نام برد. در ادامه به معرفی این انگل های می پردازیم و راهای پیشگیری و درمان آنها را بررسی می کنیم.

انگل های خارجی در کبوترها

(۱) کنه ها

دو گونه از کنه های نرم؛ یکی به نام آرگوس پر سیکوس و دیگری به نام آرگوس رفلکسوس بسیاری از پرندگان را آلوده می کند. اولی علاوه بر کبوتر؛ اردک، غاز و به ویژه ماکیان و دومی بیشتر کبوترها را آلوده می کند. این کنه ­ها شب ­ها به پرنده ها هجوم می برند و خون آنها را می مکند و روزها در شکاف های جایگاه پنهان می شوند. به همین دلیل به ندرت می توان آنها را روی بدن کبوترها مشاهده کرد. دوره کامل زندگی کنه کبوتر روی پرها و بال پرنده حدود سه هفته طول می کشد.

عدم رعایت بهداشت باعث ایجاد شرایط مناسب رشد و نمو کنه ها در جایگاه کبوترها می شود. پرندگان آلوده از خود بی قراری نشان می دهند. کم خونی، لاغری، ضعف و کاهش رشد از جمله علایم دیگر آلودگی به کنه هاست. کنه ها ممکن است برخی عوامل بیماری زای باکتریایی با ویروسی را نیز به کبوترها منتقل کنند.

برای پیشگیری از آلودگی، جایگاه کبوترها باید به طور متناوب و منظم با یک محلول حشره کش (کنه کش) ضد عفونی شود. چنانچه وجود کنه در جایگاه محرز باشد، باید تا چند هفته، هفته ای یک بار جایگاه به طور کامل ضد عفونی شود.

(۲) مگس کبوتر

مگس کبوتر، انگل خارجی دیگری است به نام لاتین پزودولینشیا کاناریسیس، به رنک خاکستری با جثه کوچک که حرکت سریع آنها در بین پرهای کبوتر به وضوح دیده می شود. آلودگی شدید موجب مرگ و میر جوجه کبوترها می شود. این مگس ممکن است بیماری مالاریا را نیز به کبوتر منتقل کند.

ضد عفونی جایگاه کبوترها با محلول 1/0 تا 5/0 درصد نگوون، هر سه هفته یک بار برای از بین بردن مگس کبوتر در جوجه ها با استفاده از گرد نگوون مؤثر است.

انگل های خارجی در کبوترها - کنه کبوتر

کنه کبوتر

(۳) جَرَب

آلودگی با جرب های میکروسکوپی و غیر میکروسکوپی در کبوترها رایج است. این آلودگی نیز بر اثر عدم رعایت بهداشت ایجاد می شود. حساسیت، هیجان و تحریک کبوترها از نشانه های آلودگی مذکور است.

آلودگی با تعداد اندک جرب مشکل چندانی ایجاد نمی کند. اما در آلودگی شدید، برخی گونه های جرب ساقه پرها را می شکنند و پرهای پرنده کم می شود. جرب های قرمز خونخوار موجب کم خونی می شوند. برای تشخیص چرب، گاه می­توان با مشاهده چشمی و گاه با مشاهده میکروسکوپی نوع جرب را تشخیص داد.

برای درمان جرب زدگی ( آلودگی به جرب)، می توان از داروی بروم سیکلین به صورت اسپری یا پودر و محلول مالاتیون (با نام تجارتی دورامیتکس) بر علیه جرب­های خونخوار استفاده کرد. کومافوس حجم /وزن ( W / V) 3%؛ پروپکسور حجم / وزن ( W / V) 2% و سولفانیلامید حجم / وزن (WV) %5  (با نام تجارتی نگاسونت) همه بر علیه انواع انگل­های خارجی به صورت پودر پاشی موثرند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج