0

تاریخچه و معرفی ویتامین کا (K) (منابع و اثر آن در طیور)

ویتامین کا طیور

منابع کمبود ویتامین کا یا ویتامین k طیور شامل یک ترکیب واحد نیست که وجود آن در بدن طیور و انسان باعث انعقاد خون میباشد. این گروه ویتامین ها محلول در چربی هستند که برای دستگاه ایمنی بدن انسان و طیور نقش بسزایی دازند . درادامه به بررسی این ویتامین ، علائم کمبود آن و منابع مهم ویتامین کا میپردازیم.

ویتامین K

به ویتامین ضد خونریزی مشهور است.
این ویتامین برای سنتز پروترومبین و دیگر عوامل منعقد کننده خون در جگر ضروری است.
اصطلاح ویتامین K برای توصیف یک گروه مواد شیمیایی به نام ترکیبات کوئینون بکار می­رود. اختلال در انعقاد خون تنها نشانه شناخته شده کمبود این ویتامین است.

 ویتامین k در سیستم انتقال الکترون، فتوسنتز، و واکنشهای فسفوریلاسیون نیز دخالت دارد.

 

ویتامین کا طیور

علایم کمبود ویتامین K

علائم کمبود ویتامین کا در طیور بالغ خیلی به ندرت مشاهده می شود ولی جوجه هایی که مادر آن ها از کمبود ویتامین K فقیر بوده اند در مقابل خونریزی و جراحت بسیار حساس می باشند.

علایم کمبود ویتامین K عبارتند از: سطح پائین پروترومبین در خون، افزایش مدت زمان انعقاد خون و خونریزی، در شرایط معمول، بروز کمبود ویتامین k در حیوانات محتمل نیست. اما تحت شرایط ذیل کمبود این ویتامین ممکنمی گردد.

١- بلع یک ماده ضد متابولیسمی – شبدر شیرین – حاوی مقدار قابل توجهی دی۔کومارولاستکهاینمادهسطحپروترومبینخونراکاهشمیدهد. وارفارین (Warfarin)، یک ماده ضدمتابولیت مصنوعی، سم مرگ موش بسیار مؤثری است. این ماده بسیار خوشخوراک است و موشها آنرا به مقدار زیاد می خورند و سرانجام در اثر خونریزی داخلی می میرند.

۲- استفاده از آنتی بیوتیکها و داروهای سولفامیدی – با مصرف این مواد، میکروفلور شکمبه و / یا روده ای که منابع سنتز ویتامین K هستند از بین می رود.

منابع ویتامین K:جگر، شیر، تخم پرندگان (تخم مرغ)، و پودر ماهی (ماهی) منابع مالی حیوانی می باشند. غالب گیاهان سبز و پربرگ نیز از نظر ویتامین K غنی هستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج