0

تربیت سگ:آموزش سگ برای شکار

آموزش سگ برای شکار

کاربرد آموزش های پیشرفته، بیشتر برای سگ­هایی است که برای مقاصد خاصی نگهداری شده و وظایف تعرف شده ای دارند. آموزش این اعمال، به سگ­های خانگی و تزئینی لزومی نداشته و از سوی دیگر برای یاد دادن آنها، به مربیان با تجربه و دارای تحصیلات ویژه ای نیاز است و عمدتاً از عهده اشخاص عادی خارج است. دراین پست به آموزش سگ برای شکار  می پردازیم.

آموزش های پیشرفته

 در فراگیری این فرامین، نژاد، هوش، استعداد و ویژگی های شخصی سگی که برای هدف مشخصی مورد انتخاب قرار می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و انجام بعضی از این کارهای خارج از توانایی سگ­های معمولی است. انتخاب مناسب سگ برای انجام کارهای خاص، نیاز به تجربه و مهارت داشته و علاوه بر موارد ذکر شده، خصوصیات ارثی و توانایی اجداد آن نیز مد نظر قرار داده می شود. به هر حال آشنایی با نوع این آموزش ها و روند تمرینات، برای افراد غیر متخصص نیز مفید بوده و می تواند جالب توجه باشد.

شکار

شاید اولین توانایی سگ که نظر انسان را به خود جلب کرد، کمک در امر شکار بود و این موضوع با توجه به نوع زندگی و نیازهای انسان آن دوران کاملاً طبیعی به نظر می رسد. در واقع سگ­ها بعلت قدرت بدنی مناسب و توانایی طی مسافت­های طولانی با سرعت بالا، شکارچیان موفقی بودند. بطوری که امروزه این موفقیت را در اقوام نزدیک آنها یعنی گرگ­ها نیز مشاهده می کنیم. سگ های وحشی و گرگ ها عموماً به صورت گروهی به شکار می پردازند و آنقدر شکار خود را تعقیب می­کنند تا خسته شده و از نفس بیافتد. سپس او را دوره کرده و با دندان­های خود زخم­های عمیق و کشنده ای در شکار ایجاد می کنند. سگ­ها به علت هوش سرشاری که دارند، به خوبی آموزش های مربوط به نوع شکار کردن حیوانات مختلف را می آموزند. استفاده از سگ در امر شکار، یکی از راه های بسیار مؤثر در موفقیت شکار بوده و برای شکارچیان از جنبه تفریحی زیادی برخوردار است. از قرون وسطی تا امروز، شکار روباه توسط سگ ها یک تفریح پر طرفدار برای ثروتمندان به شمار میرفته و داشتن سگ­های شکاری خوب باعث غرور و مباحات آنها بوده است. در کشور ما نیز از زمان­های بسیار دور تا به امروز ردیابی، تعقیب و به دام انداختن شکار به کمک سگ رواج داشته است. با توجه به منطقه شکار و نوع حیوانی که قرار است شکار شود، نژادهای مختلفی از سگ­ها به خدمت گرفته می شوند.

آموزش سگ برای شکار

برای شکارهای بزرگ و قوی مثل گراز و خرس و شیر، به سگ­های بسیار درشت و قوی هیکل نیاز است. زیرا در اکثر موارد لازم است که سگ­ها مستقیماً با شکار درگیر شده و او را تا رسیدن شکارچی، در محل مناسبی زمینگیر کنند. این قبیل سگ­ها بطور دست جمعی به شکار حمله کرده، او را دوره می کنند و به نوبت از نقاط مختلف به سمت او يورش می برند. این کار باعث خسته و ضعیف شدن حیوان مورد نظر شده و زمانی که شکارچی به منطقه درگیری می رسد، حیوان بی نوا رمقی برای فرار یا حمله به او را نداشته و شکار می شود. برای شکارهای تندرو و سريع بیشتر از سگ­های دونده و لاغر اندامی که بدن کشیده دارند استفاده می شود. آهو، گوزن، بز کوهی، خرگوش و روباه از جمله این حیوانات به شمار می روند. سگ­های شکارچی، ابتدا حیوان را ردیابی کرده و بعد از یافتن او، سعی می کنند زخم های کاری و مهلکی به شکار وارد نمایند تا قدرت فرار از او صلب شود. این زخم ها بیشتر در نواحی اندام حرکتی مثل دست و پا و یا اندام هایی که خون زیادی در آنها جریان دارد مثل گردن وارد می شود. این امر باعث ضعف شدید حیوان شده و در ضمن از آسیب رسیدن به پوست او که اغلب با ارزش است جلوگیری می کند. سر و صدای سگ­ها باعث راهنمایی شکارچی در یافتن محل شکار خواهد شد.

ولی شکار پرندگان، چه در مناطق باتلاقی و چه در دشت یا کوه، به نوع دیگری از همکاری سگ ها نیاز دارد. در این نوع شکار، سگ­ها نقش رد یاب و یابنده پرنده شکار شده در میان انبوهی از نی ها، گیاهان و یا لابلای صخره ها را بر عهده دارند. سگ­هایی که برای این نوع شکار انتخاب می شوند باید دارای حس بویایی بسیار قوی بوده و تجربه این نوع ردیابی را داشته باشند. سگ­های کوچک با بدن کشیده، سگ­های شکاری که توانایی شناگری خوبی داشته باشند و نیز سگ­هایی که توانایی استتار در منطقه شکار را آموخته باشند، برای این کار مناسب هستند. این سگ ها پس از سپری شدن دوران تولگی، با سایر سگ­های بالغ و با تجربه در این زمینه همراه شده و از آنها فنون کار را می آموزند. این قبیل سگ­ها باید بیاموزند که در هنگام شکار، کاملاً ساکت و بی صدا منتظر فرمان شکارچی بمانند و با سر و صدای زیاد، حیوانات را فراری ندهند. از سویی دیگر به آنها آموزش داده می شود که حیوان شکار شده را سالم و دست نخورده به نزد شکارچی آورده و از خوردن یا متلاشی کردن آن خودداری کنند.

انواع­نژادهای,Saluki,Beagle,Borzoi,Elkhound,Harrier,Pointer,Hound,Setter ,Weimaraners,Labrador Springers و بعضی از انواع بخصوص نژاد Terrier جهت شکار بسیار مناسب بوده و استفاده می شوند. از آنجا که سگ­های شکاری حیوانات شکار شده را به دندان می گیرند، اجرای برنامه منظم درمان ضدانگلی و واکسیناسیون بر علیه بیماری های مشترک در مورد آنها، از اهمیت بیشتری برخوردار است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج