0

جایگزین­ های علوفه اسب و بررسی هیلاژ در خوراک اسب

جایگزین­ های علوفه اسب

همانطور که گفته شد، آب و هوای انگلستان برای تولید علوفه مرغوب مناسب نمی­باشد. از این رو مالکین اسب همواره با کمبود علوفه با کیفیت مواجه هستند. با توجه به این مسئله که اسب­ها به استفاده از جیره ­های پر فیبر عادت دارند هرگونه کمبود در علوفه باید با جایگزین کردن خوراک ­های دارای فیبر بالا جبران گردد.  در این پست به بررسی جایگزین­ های علوفه اسب و بررسی هیلاژ در خوراک اسب خواهیم پرداخت.

جایگزین­های علوفه

 از جمله این مواد جایگزین می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیلاژ
  • هیلاژ
  • کاه
  • پسمان­های محصولات زراعی
  • تفاله چغندر قند
  • گیاهان پرفیبر
  • محصولات ریشه­ ای آبدار مثل هویج

بسیاری از مواد جایگزین علوفه خشک که در بالا ذکر گردید ارزش غذایی بالاتری نسبت به علوفه دارند. این مواد به صورت جایگزین یا مکمل باید به دقت به خوراک افزوده شوند. اگر علوفه با کنسانتره انرژی­ زای بیشتری مانند هیلاژ جایگزین گردد، اسب­ها جیره روزانه خود را سریع­تر مصرف کرده، ممکن است بیمار شوند. تمامی خوراک­های جدید از جمله مواد جایگزین مانند هیلاژ، کاه و سیلاژ باید به تدریج به جیره اسب افزوده شود تا از اختلالات گوارشی جلوگیری گردد.

هیلاژ

هیلاژ از نظر ارزش غذایی و قابلیت هضم بین سیلاژ و علوفه خشک قرار دارد. این خوراک برای اسب­ها بسیار لذیذ است و آن­ها می­توانند به سرعت مقدار زیادی انرژی از هیلاژ به دست آورند؛ البته باید مراقب بود تا اسب­ها بیش از حد آن را مصرف نکنند. این ماده خوراکی، مقدار آب بیشتری نسبت به علوفه داشته، در نتیجه سنگین­ تر می­باشد. بنابراین برای آن که اسب­ها معادل مقدار انرژی، پروتئین و دیگر مواد مغذی حاصل از جیره قبلی را به دست آورند باید از نظر حجمی هیلاژ بیشتری مصرف کنند. بنابراین جیره­ نویس باید تناسب بین میزان انرژی و پروتئین دریافتی از جیره قبلی و مقدار آن­ها در هیلاژ را به دست آورده، سپس مقدار مصرفی آن را در جیره مشخص نماید. از آن جایی که هیلاژ فیبر کمتری دارد سریع­تر از علوفه خشک معادل آن مصرف می­شود.

فرایند تخمیر هیلاژ باید صحیح و به دقت انجام گیرد و این موضوع در خوش­خوراکی آن در ذائقه اسب­ها مؤثر است. راهکارهای زیر در مورد هیلاژ باید رعایت گردد:

  1. ماده خشک باید در حدود 65-45 درصد (ترجیحاً 65 – 55 درصد) باشد. با این حال در صورتی که فاکتورهای دیگر علوفه رضایت بخش باشد می­توان از علوفه­ ای که ماده خشک آن تنها 45 درصد باشد استفاده نمود.
  2. PH هیلاژ باید در حدود 8/5 – 5/4 باشد. PH پائین­تر از 5/4 معمولاً خوش­خوراک نبوده و ممکن است باعث بروز اسهال شود. همچنین کمتر از این PH برای الاغ کشنده است. PH بالاتر از 6 اسیدیته لازم برای جلوگیری از افزایش میکروارگانیسم­های مهلک و مضر را فراهم نمی­کند و موجب فساد هیلاژ می­گردد.
  3. سطح نیتروژن آمونیاکی باید کمتر از 5 درصد باشد.

کاه در تغذیه اسب

بعضی هیلاژها منحصراً برای اسب­ها تولید می­شوند. برای این منظور ابتدا علوفه ­های چیده می­شوند و به آن­ها اجازه داده می­شود تا پلاسیده شده و رطوبتشان به حدود 45 درصد کاهش یابد. سپس در دسته­ هایی مشابه علوفه خشک بسته­بندی می­شوند.

در ادامه این بسته­ ها آن قدر فشرده می­شوند تا اندازه­ شان به حدود نصف تقلیل یابد. در نهایت این بسته ­ها در کیسه ­های نایلونی محکم قرار داده شده، آن را محکم می­بندند تا تخمیر در آن صورت گیرد. هیلاژ را می­توان از انواع مختلف گیاهان تولید نمود که برای نمونه یونجه و گونه­های پرفیبر را می­توان برشمرد. از بسته­ های فشرده علوفه هم می­توان برای تولید هیلاژ استفاده نمود تا سرعت خوردن اسب را کاهش داده و از پرخوری حیوان جلوگیری نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج