0

جیره و احتیاجات مرغ ها در پرورش ارگانیک

کلیه احتیاجات مرغ ها در پرورش ارگانیک، تا حد امکان از همان منابع موجود در مزرعه، روستا یا منطقه تأمین خواهد شد. چنانچه در منطقه، موادی موجود باشد که با انجام فرآیندی ساده (مانند سیلو کردن، خرد کردن و تبدیل کردن) یا مازاد و ضایعات کارخانه هایی که در منطقه وجود دارد (مانند بوجاری و شالیکوبی) و یا گیاهان غیر مثمر جهت تکمیل خوراک بتواند مورد استفاده در تغذیه طیور بومی قرار گیرد، در تغذیه آن ها گنجانیده خواهد شد.در بخش بعدی مطالب بیشتری در مورد جیره مرغ ارگانیک  و احتیاجات مرغ ها در پرورش ارگانیک دریافت میکنید.

جیره

به طور کلی هدف اصلی از جیره غذایی مرغ های بومی، استفاده از منابع داخل روستا یا منطقه (بدون استفاده از نهادهای غیر مجاز) می باشد. یکی از خصوصیات برجسته طیور بومی عادت داشتن به شرایط تغذیه ای در منطقه است که همچنین شرایط عناصر تغذیه ای در جیره غذایی مرغ ارگانیک باید در نظر گرفته شود . این مرغ ها می­توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد غذای خودشان را از طریق چرای آزاد و بقیه آن را با غذای دستی تأمین کنند. برای اینکه مرغ بومی تولید خوبی داشته باشد، باید تغذیه مناسب همراه با تأمین نیازهای غذایی انجام گیرد. احتیاجات مرغ ها در پرورش ارگانیک و خوراکی مرغ بومی متشکل از ضایعات کشاوری، اضافه و دور ریز غذای روستاییان، پس چر علوفه و سبزیجات و جانداران ریز مانند بعضی از کرم ها و حشرات می باشد که می توان با اضافه کردن مقداری مکمل غذایی کیفیت غذایی آنان را بالا برد. دانه های شکسته و نا مرغوب که از بوجاری گندم و جو به دست می آیند، سبوس گندم و برنج، تفاله های گیاهان زارعی، باقیمانده سبزی ها و گیاهان علوفه ای نیز غذای خوبی برای طیور هستند.

جیره مرغ ارگانیک احتیاجات مرغ ها در پرورش ارگانیک

هدف اصلی پرورش و تولید طیور ارگانیک و اصولاً مزرعه داری ارگانیک، پایداری محیط زیست است. در نتیجه تولید کننده ارگانیک خواستار آن است که قسمت عمده یا تمامی مواد مورد استفاده و به اصطلاح ورودی های مورد نیاز واحد تولیدی خود، از جمله خوراک طیور را خود تهیه نماید. بر طبق گزارش فائو (سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد) مزارع خانوادگی ۸۰ درصد از غذای جهان را تولید می کنند ای سازمان مجموعه ای غنی از اطلاعات جدید در مورد مزارع خانوادگی را ارائه می دهد. بیشترین مزارع خانوادگی کوچک هستند. به طوری که هشتاد و چهار درصد مزارع در جهان کمتر از دو هکتار مساحت دارند. با این حال، اندازه مزرعه ها به طور گسترده ای متفاوت است و در واقع، مزرعه بزرگتر از ۵۰ هکتار- که شامل بسیاری از مزارع خانوادگی است – دو سوم از کل زمین های کشاورزی در جهان به حساب می آید. در بسیاری از کشورهای با درآمد بالا و متوسط رو به بالا ، مزارع بزرگ، مسئول تولید بسیاری از محصولات کشاورزی هستند. اما در کشورهای در حال توسعه با درآمد کم و متوسط رو به پایین، این مزارع کوچک و متوسط هستند که سهم بیشتری در تولید مواد غذایی و زمین های کشاورزی، دارند. به این ترتیب، مزارع کوچک سهم بالاتری از مواد غذایی را نسبت به غذای جهان و سهم زمین تولید می کنند. همین طور آنها تمایل دارند بازده بالاتری از مزارع بزرگتر در کشورها داشته باشند. البته این مسئله در مزارع و واحدهای کوچک امکان پذیر نیست و حتی در مزارع بزرگ تر که مقداری از مواد خوراکی مورد نیاز تولید می شود، ممکن است لوازم و دستگاه های مورد نیاز برای فراهم ساختن عملی جیره نهایی در خود مزرعه را نداشته باشند. مزارعی که دارای زمین های فراوان برای تولید انواع مختلف محصولات زراعی است ممکن است بتوانند در خود مزرعه جیره را مخلوط کنند و یا از آسیاب های تعاونی های محلی استفاده به عمل آورند.

  •  مزارع کوچک

یا مزارع بدون تولید مواد خوراکی که اساسا خوراک کامل را خریداری می کنند. خوراک مورد نیاز باید از کارخانه های معتبر خریداری شود.جیره مرغ ارگانیک و دان خریداری شده ممکن است براساس مشخصات تنظیم شده کارخانه تولید شده و یا مشتری یا مشاور تغذیه مشخصات را در اختیار کارخانه بگذارد. از امتیازات خرید خوراک کامل این است که برچسب های موجود بر روی آنها اطلاعات ارزشمندی از جمله: لیست مواد خوراکی بکار رفته (در برخی کشورها حتی فرمول کامل جیره) و آنالیز تضمینی جیره را در اختیار مشتری قرار می دهد.

  • مزارع متوسط

مزارعه ای که مقادیر کافی از غلات مختلف تولید کرده ولی قادر به تولید محصولات زراعی پروتئینه، نیستند، می توانند یک مکمل (گاه با نام کنسانتره) خریداری کنند که تمامی کمبودهای غلات بومی آنها را فراهم می­سازد. هر مکمل خریداری شده  و جیره مرغ ارگانیک لازم است با استانداردهای تولید ارگانیک سازگاری داشته باشد. لازم است این مکمل ها را همراه با راهنمای مخلوط کردن آنها خریداری کنیم.

  •  مزارع بزرگ

بسیاری از تولید کنندگان علاقه دارند جیره مصرفی طیور خود را در مزرعه خودشان تولید کنند به طوری که بتوانند کنترل کاملی بر فرمول جیره داشته باشند.

نکته : در تولید خوراک با کیفیت و جیره مرغ ارگانیک:

  • انتخاب مواد خوراکی با کیفیت اولین مرحله است.
  • غلات نباید دارای کپک، حشرات، سنگ به چسبیدگی و امثال آن باشند.
  • نسبت دانه شکسته آنها کم باشد.
  • مقدار رطوبت دانه های غلات بین ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد.
  • جلوگیری و عدم دسترسی جوندگان به ذخیره و انبار غلات.
  • وجود مواد خوراکی انتخابی و مورد استفاده در بازار
  • تراکم مناسب مواد مغذی در مواد خوراکی
  • در صورت امکان بهتر است پیش مخلوط های ویتامین و مواد معدنی جداگانه در تهیه جیره استفاده شود.
  • وقتی ویتامین ها و مواد معدنی در کنار هم به صورت مخلوط در می آیند، لازم است در عرض۳۰ روز پس از زمان خرید به مصرف برسند.
  • پس از فرموله کردن و مخلوط نمودن، دان آماده در ظروف تمیز و خشک نگهداری شود تا کیفیت دان ثابت بماند و از رطوبت و حمله حشرات و جوندگان محفوظ بماند.
  • با توجه به اینکه ممکن است پلت کردن از نظر اقتصادی باعث افزایش قیمت دان شود ولی شامل امتیازات مهمی مانند: کار کردن و ذخیره آن راحت تر است، اتلاف آن کمتر است، در محیط سرباز و بیرون سالن در اختیار طيور قرار می گیرد، جلوگیری از جدا شدن اقلام در زمان انتقال از میکسر به دانخوری، عدم جدا شدن ذرات خوراک، یک «اندازه»، یک «شکل» و دارای «وزن مخصوص» یکسان بودن پلت ها (حبه ها) ، کاهش یافتن شمارش میکروبی خوراک و همچنین موجب افزایش مصرف خوراک و افزایش کارایی استفاده از خوراک به ویژه خوراک های حاوی مواد اليافی از قبیل سبوس گندم و امثال آن می گردد.

در اینجا مسئله که می بایست مورد توجه قرار داد، یک روش استاندارد کنترل کیفی مواد خوراکی، تعیین رطوبت، پروتئین خام، روغن، الیاف خام (اخيراً الياف شوینده اسیدی وخو خنثی) و خاکستر (مواد معدنی) با استفاده از روش های شیمیایی و فیزیکی شناخته شده است. در صورت که شرایط برداشت و یا علائم کلینیکی آلودگی به مایکوتاکسین ها وجود داشت، آزمون مایکو تاکسین ها به مورد اجرا درآید، آنالیز منظم میزان تانن در کشورهایی که سورگوم پر تانن در آنها تولید می گردد به کار گرفته شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج