0

خصوصیات ظاهری بلدرچین و کیفیت گوشت آن

برای آشنایی با خصوصیات ظاهری بلدرچین مانند قد و وزن،جنسیت میتوانید این پست را مطالعه بفرمایید.گوشت پرنده ارتباط مستقیم با وزن پرنده دارد و وزن پرنده به لحاظ اقتصادی با دوره رشد پرنده و رسیدن به ماکزیمم وزن اقتصادی در آن مرتبط می باشد در ادامه به کیفیت گوشت بلدرچین و خواص گوشت بلدرچین اشاره شده است.

خصوصیات مرفولوژیک بلدرچین

طول قد:

یکی از خصوصیات ظاهری بلدرچین قد آن است که طول قد در نژادهای مختلف متفاوت می باشد ولی در بلدرچین ژاپنی طول قد به طور میانگین در نرها حدود 97. 13 سانتی متر و در جنس ماده ی آن حدود 24. 15 می باشد.

میزان وزن:

میزان وزن در این جاندار در نوع ماده در نژاد ژاپنی حدود ۲5۰ گرم و در نوع نر آن در حدود ۲۲۰ گرم وزن دارد ( این وزن مربوط به وزن زنده پرنده می باشد در حالی که وزن لاشه در نوع ماده در حدود ۱۷5 گرم و در نوع نر در حدود ۱۲5 گرم می باشد.

رنگ:

همانگونه که می دانیم رنگ هر پرنده را از روی رنگ پرهای آن تشخیص می دهیم، در بلدرچین ژاپنی پرها و خصوصیات ظاهری بلدرچین به این شرح  می باشد، که می توان گفت در جنس نر بلدرچین ژاپنی پر های قسمت سینه به صورت یکدست و قهوه ای روشن بوده ولی در جنس ماده پر های قسمت سینه به رنگ روشن با خال هایی به رنگ قهوه ای پر رنگ می باشد.

جنسیت:

بلدرچین نیز همانند سایر جانوران و تمام موجودات زنده و غیر زنده جهان دارای دو جنس است یعنی: نرو ماده. برای تشخیص خصوصیات ظاهری بلدرچین در دو نوع نر و ماده کاری است که به فرد خبره احتیاج دارد در پرورش این پرنده به صورت صنعتی روش تشخیص جنسیت بلدرچین ها یکی از مراحل مهم در پرورش آن است و اگر بتوان این موضوع را هر چه زودتر مشخص کرد بهتر است. برای تشخیص جنسیت در یک روزگی یا همان روزهای اول پس از تولد باید بسیار خبره بود و از طریق منافذ جنسی پرنده به کمک ذره بین این تفاوت را می توان لمس کرد که در صورت بر آمده بودن مقعد می توان به ماده بودن بلدرچین پی برد و در صورتی که این برآمدگی وجود نداشت بلدرچین نر است و این روش تشخیص سخت به این دلیل است که در سنین پیش از بلوغ نه رنگ پرها متفاوت است و نه جثه پرنده نر و ماده با هم فرق دارد.

در سنین پس از بلوغ می توان بلدرچین ها را بدون استثناء از روی جثه آن شناخت زیرا پرنده ماده همیشه مقدار قابل مشاهده ای از جنس نر بزرگ تر است. ولی در بلدرچین ژاپنی و سویه وحشی آن می توان پس از سه هفتگی از روی رنگ پرهای سینه؛ جنسیت آنها را تشخیص داد چون در بلدرچین ماده حالتی نقطه – نقطه با خط خطی­هایی میان آن ها با رنگ خرمایی ساده وجود دارد ولی در بلدرچین های نر بر روی سینه فقط خال خال­های سیاه بر روی زمینه خرمایی قرار دارد؛ با مشاهده ی ترشحات کف آلود غده ی بالای کلو آک که با فشردن آن از آن خارج می شود می توان پی به نر بودن بلدرچین برد.

همچنین راه تشخیص دیگر جنس نر از ماده روشن تر بودن رنگ پرها در ناحیه سینه تا زیر گردن است که در ماده پرهای همین نواحی تیره تر ، بلند تر و کشیده تر با خال های سیاه همراه است، مشاهده می شود.

و بی اهمیت ترین علامت آنکه عمر جنس ماده از جنس نر بیشتر است.

خصوصیات ظاهری بلدرچین کیفیت گوشت بلدرچین

خصوصیات تولیدی بلدرچین و خواص گوشت بلدرچین

گوشت:

همانطور که در گذشته ذکر شد به طور میانگین این پرنده می­تواند طی یک دوره 45 روزه از ۱۰-6 گرم به ۱۸۰ گرم برسد و در بلدرچین ژاپنی رسیدن به ۲۵۰ گرم به سهولت قابل مشاهده است و البته می توان این امر را مرهون همان خصوصیت ژنتیکی فوق العاده این پرنده خوش بنيه دانست که در نتیجه می توان از لحاظ سلامت تغذیه ای به این گوشت به راحتی اطمینان کرد و از جهت آنکه در مقابل امراض مقاوم و خوش بنیه می باشد و چون آنتی بیوتیک مصرفی در پرورش بلدرچین کمتر است نتیجتاً گوشت سالمتری را دارا می باشد.

وزن لاشه بلدرچین چیزی در حدود ۷۲٪ وزن زنده ی آن را تشکیل می دهد و ۲۰٪ از کل وزن را عضله تشکیل می دهد که در نواحی مثل ران دارای ۸۰٪ پروتئین می باشد که ۸۵٪ این پروتئین قابل جذب است و نهایتاً می­توان گفت که ما با خوردن هر بلدرچین چیزی حدود 48/24 گرم پروتئین قابل جذب را وارد بدنمان می کنیم به علاوه به میزان ٪9. 2 چربی و روغن خوراکی مفید را هم به همراه خود می آورند.

از خواص گوشت بلدرچین که میتوان ذکر کرد این است که بر خلاف سایر طیور که گوشت سینه آن ها خشبی و خشک است گوشت سینه بلدرچین به دلیل پروازهای متناوب و همان مبحث ذخیره گلیکوژن آن بسیار لذیذ می باشد، کیفیت بالای گوشت پرنده را علاوه بر مسائل ژنتیکی آن می توان به پر جنب و جوشی آن نیز مرتبط دانست چرا که جنب و جوش زیاد آن باعث می شود تا در بافت ماهیچه ای پرنده ذخیره گلیکوژن زیاد شده و به آن طعم لذيذی بخشد ، پس حتماً باید برای جنب و جوش و تحرک آن فضای مناسبی را در نظر بگیریم و در کل هرچه اندام های بلدرچین فعال تر باشند گوشت آن ها لذيذ­تر و با کیفیت تر است .

البته فاکتور ذخیره چربی در لابلای بافت های گوشت بلدرچین ، نظیر برخی گوشت ها (خوک) را نباید از قلم انداخت چون تأثیر چشمگیری در خوش طعمی آن دارد و جالب آنکه خوردن این چربی به هیچ عنوان عوارضی را برای بیماران قلبی عروقی یا افراد چاق در پی ندارد.

ترکیبات غذایی گوشت بلدرچین

مشخصات گوشت بلدرچین
آب 65. 62%
چربی 3. 3%
پروتئین 26%
املاح 6. 3%
انرژی 80cal/100gr

ترکیب درصد گوشت

مشخصه بلدرچین
سینه 42- 39%
پا 28- 26%
گردن 6. 2- 2%
دل – قلب 1- 8. 0%
سنگدان 1 .3 – 9. 1%
جگر 3. 2 – 6. 1%
چربی های شکمی 4. 1- 1. 0%

با آنالیز گوشت بلدرچین می توان به مواد زیر دست پیدا کرد:

مواد آلی:

از خواص گوشت بلدرچین مواد آلی آن که شامل پروتئین ها، و اسیدهای آمینه به ویژه انواع کمیاب آن

۱. پروتئین ها : کیفیت گوشت بلدرچین بستگی به مواد آلی از جمله پروتئین دارد که بالاترین امتیاز را در بین مواد آلی به خود اختصاص می دهد که به طور میانگین معادل 913/24 ٪ وزن لاشه را به خود اختصاص می دهد نکته قابل توجه اینکه گوشت بلدرچین چیزی در حدود ۱۰-۵ درصد نسبت به سایر طیور و نشخوار کنندگان پروتئین بیشتری دارد.

۲. ویتامین ها :شامل نیاسین 3B ، تیامین 1B ، ریبرفلاوین 2B ، پیریدوکسین 6B می باشد .

مواد معدنی :

شامل فسفر P، مس Cu ، روی nZ، آهن Fe ، سلنیوم Se می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج