0

راهنمای تغذیه سگ های ماده در دوره شیر دهی

دوران شیردهی مادر تقریباً بلافاصله بعد از تولد نوزادان آغاز شده و ممکن است تا ۲ ماه و بیشتر هم به طول انجامد. عمده نیاز روزانه مادر برای تأمین احتياجات غذایی خود و توله ها شامل آب و مایعات، پروتئین، ویتامین­ها، املاح معدنی و انرژی می باشد. دراین پست به تغذیه سگ های ماده در دوره شیر دهی پرداخته می شود.

تغذیه سگ های ماده در دوره شیر دهی

 از آنجا که قسمت اعظم حجم شیر از آب تشکیل شده تأمین آب لازم برای تولید و ترشح شیر در غدد پستانی از جمله نیازهای ضروری مادر در این زمان به حساب آمده و آب تازه و سالم باید همیشه در دسترس حیوان قرار داشته باشد. نیاز به مواد پروتئینی در جایگاه بعدی قرار داشته و جزء مواد ضروری برای تولید شیر است. املاح معدنی به خصوص کلسیم، چربی و قند از دیگر احتياجات مادر در دوران شیردهی محسوب می شود. در این دوره استفاده از شیر برای تغذیه مادر بسیار مفید و حائز اهمیت است. اگر سگ شما با خوردن شیر اسهال نمی شود دادن ۱ تا ۲ وعده شیر در روز به او بسیاری از نیازهای تغذیه ای حیوان را بر طرف می کند. برای تأمین نیازهای غذایی مادر استفاده از ماست، آب گوشت و آب مرغ، گوشت کله پاچه و آب آن، ماهی پخته بدون استخوان، جگر مرغ، تخم مرغ نیم پز، هویج پخته، سیر، پیاز، جعفری، اسفناج و کرفس پخته، حبوبات پخته و له شده و با پودر آماده آنها، پودر استخوان، پودر ذرت، مکمل­های ویتامینه و غذاهای آماده میتواند مفید و مؤثر باشد.

تغذیه سگ های ماده در دوره شیر دهی

در این دوره بهتر است از غذا های نرم و آبکی و یا حتی سوپ مانند بیشتر به سگ خود بدهید و دادن میان وعده های پر ویتامین مثل انواع میوه های تازه و شسته شده بسیار مطلوب خواهد بود. علاوه بر اینکه در این دوره هم باید مراقب باشید تا سگ شما چاق نشود، از سویی دیگر باید از لاغر شدن حیوان در اثر سوء تغذیه جلوگیری کنید. هر چه توله ها بزرگتر می شوند غذای بیشتری می خواهند و برای تامین این غذا فشار بیشتری به ما در می آید. زمانی که توله های به سن یک ماه و نیمگی رسیدند بیشترین فشار برای تولید شیر کافی متوجه مادر خواهد بود. سعی کنید از این سنین به توله ها غذای کمکی بیشتری بدهید تا قسمتی از نیازهای آنها از این طریق برآورده شود. اگر تغذیه مادر در زمان بارداری مناسب نبوده و با کمبود املاح معدنی و پروتئین روبرو باشد. در چند روز بعد از زایمان دچار ضعف شدید و حتی ناتوانی در راه رفتن خواهد شد. این بیماری که تب شیر نام دارد و یک بیماری تغذیه ای به شمار می رود، در اثر فقر شديد کلسیم در مادر بوجود می آید و برای برطرف کردن آن حتماً باید از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده شود. تصمیم گیری در مورد این بیماری بر عهده دکتر دامپزشک بوده و حیوان باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج